Lada "se klassikko"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kasipata, 23.2.2007.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eipä ole tullut tuota asiaa noin pitkälle analysoitua. Mulla on kumminkin semmonen käsitys, että noilla tehoilla akselin pomppiminen ei ole ongelma. Ongelma on pikemminkin maavara ja toi raideväli, joka on Ladassa takana kapeempi. Sen takia se alkaa soutaa sivusuunnassa. Jos etu- ja takapyörät kulkee samaa uraa, kuten Mossessa, pääsee huomattavasti pitemmälle hankeen, ennen kuin jää kiinni.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Joskus oon nähnyt autonäyttelykuvassa Fiat 124 avomallina.

    Onkohan tehtaan jäljiltä ja pystyiskö ladan muuttamaan avoksi periaatteella kuuluu mallisarjaan (muutoskatsastus)?
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mahtaakohan venäjäläinen Lada tän kotimaisen virkakoneiston mielestä olla lainkaan samaa mallisarjaa italialaisen Fiiatin kanssa?
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    saiskohan konelan jatkajalta delta-auto tms jonkun proopuskan että lada on lisenssillä tehty fiat? 8)

    nehän antaa todistuksen esim siitä että ekamalli nappisilmään saa laittaa 2L koneen +25% säännöllä eli aika joviaalia touhua.l
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    näin ne ajat muuttuuu. ennen lada oli kirosana ja nyt kyseistä katiskaa ylistetään :poff: :rotfl: :poff:
     
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ennakkotapaus 1990-luvun alusta

    Olihan Pultti-boysin "kikkelis-kokkeli-äijällä" yhdessä sketsissä nelilamppuisesta 1500S-mallista tehty neliovinen avo. Kävisiköhän tämä phaeton ennakkotapauksesta? Siinä oli komea skooppikin.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    No en mä tiedä onko tuo nyt niin joviaalia, eikös kaikki laatokat ole alustaltaan jotakuinkin samanlaisia, tai ainakin ruuvattavissa samanlaiseksi ja 2000 cc ei ole edes 18 prossaa isompi kuin se viimenen megalomaaninen 1700I "ruiskuläskilohko." Se on loppupeleissä vaan merkittävä etu, kun ei tuotteita turhanpäiten kehitellä :rotfl:
     
  8. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Mobilistin nro. 7/2002 on kuva avo 124:stä ja kuva teksti: "Ensimmäisen katottoman 124:n ehätti valmistamaan Touring pian mallisarjan esittelyn jälkeen vuonna 1966. Prototyypin nimi oli 124 C4.".
     
  9. tuon todistuksen minä kyllä haluaisin nähä.....
     
  10. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Entäpä jos tilais/ hakis moisen Venäjältä? :poff: Luulis sieltä nykyään saavan mitä vaan rahalla? Siis Vazilta , tai joltain dealerilta? Sitten vaan käännös Suomeksi..
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    En mä tästä asiasta mitään tiedä, mutta sen verran voisin sanoo, että tarviikohan niitä ladoja lähteä moskovasta takaisin hakemaan, sillä eikös tämäkin 1200-2000 päivitys kuulu tähän samaan kotimaiseen systeemiin, jossa voi omaa kärryä päivitellessä käyttää vertailuautona mallisarjaan kuuluvaa rakkinetta, jolloin oman käkkylän pitää vaan vastata vaikkapa tätä ns. isomoottorista versiota? Tästähän on käyty keskustelua vaikka kuinka paljon, että mitä vertailuautoa voi käyttää, jos haluaa Darttiin tai Valtteriin isolohkon, kai se sama periaate pätee kaikissa, mitä on rekisterikilpien välissä.

    Jos taas joku tietää, miten Ladan alusta ehti kehittyä sen elinkaaren aikana, tai kehittyi jopa siten, ettei sitä voisi ainakin muuttaa vastaamaan tota hirmuista GM:n megaruiskulla varustettua yli sen isomman valion maitopurkin kokoista maansiirtokonetta niin olishan tuokin omalla tavallaan mielenkiintoista, sillä mun käsittääkseni sikäläiset laitokset ei kovin kauheesti kehittyneet missään vaiheessa.

    Tehojen kasvun kanssa mun mielestä vois tulla isompi ongelma, kun iskutilavuuden, mutta saihan niitä muistaakseni jossain vaiheessa konelapsesta ostaa oikein turbollakin, eli kaipa semmosenkin tietoja vois koittaa käyttää tehovertailussa.
     
  12. Aku P

    Aku P 1st gear

    Tämä on totta. Myös käynnistyvyydessä ja sisätilojen lämpiämisessä laatokka on kova luu edelleen.
    Noin muuten on tietty silkkaa järjen köyhyyttä yrittääkään verrata objektiivisesti nykyautoon jotain, jonka italialaiset piirsivät 60-luvulla ja jonka neukut kasasivat ja siitäkin on aikaa se 20 vuotta. Fun factoria Larpasta kyllä löytyy, tyyliä ja etenkin sitä ajankuvaa. Lapsuuden kuumat kesät tulee kyllä mieleen kun labradoorin näkee, vaikkei meitillä kotona sellaista koskaan ollutkaan. Saahan sitä lada-keskustelusta aasinsillan vaikka 70-luvun poliittisiin oloihin ja maaltapaon muisteluihin. Lada on kappale sellaista suomea, jota ei ikävä kyllä enää ole muualla kuin perhealbumeissa ja kaurismäen filmeissä. Siltä pohjalta ko. automerkin vaaliminen on vähintäänkin kulttuuriteko.

    Mitä tulee siihen mersu vs. lada-juttuun, niin tuollahan se jo alunperin tuli. Lada oli työläisperheen standardi, mersu taas kuvaannollisesti se toinen ääripää. Kalliimpia ja hienompiakin autoja toki oli, mutta mersu oli "se", saavuttamaton symboli herruudesta.
     
  13. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

  14. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

  15. spad

    spad Gearhead

    Ole hyvä:
    http://www.ladat.org/vaz-files/konelatodistus.jpg
    Viimeksi kysyessä tuntui kelpaavan konttorille iästään huolimatta. Suurempi ongelma onkin etsiä alle 100 hp 2-litrainen moottori...

    No, tuo ei ole ihan totta tuo "ekamallin nappisilmään". Ihan ekoissa(< -80 tms) oli yksipiirijarrut, niihin pitää vaihtaa luonnollisesti myöhemmän mallisarjan pääsylinteri.
     

Kerro tästä muillekin!