Lähivalaisimien korkeudensäätölaite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tug3, 1.8.2006.

  1. tug3

    tug3 Gearhead

    Noinhan se laissa kerrotaan, joskin välistä puhutaan tuttavallisemmin myös lähivalojen korkeudensäätölaiteesta.

    Kovasti löytyy finlexistä lakipykälissä vaatimuksia tällaisen härpöttimen pakollisuuteen ja autuaaksitekevyyteen, mutta mistään en löydä määritelmää kyseiselle laitteelle. Itselläni on tällainen korkeudensäätölaite lähes aina mukana ja toimii kaikissa omistamissani ajoneuvoissa 100%:sti, mutta silti ilkeä katsastusmies väittää ettei ruuvinmeisseli ole korkeudensäätölaite. Hyvinhän se tuolla on säätynyt...

    Nyt kysyisinkin, olisiko jollakin heittää linkkiä tai edes säädösnumeroa, josta tällaisen Pyhän Esineen määritelmä löytyisi?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei ole linkkiä mut yks vaatimus on että pitää olla ohjaamosta säädettävissä. Eli ilmaiskarit + kompura..... :argue:
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Valojen säätölaitetta ei kai ole määritelty muuten kun että lähivalojen pitää olla säädettävissä sisältä kuljettajan paikalta.

    Ilmaiskarit/ilmajouset + sähkökompura + säätimet kuljettajan ulottuvilla sisällä kelpaa...säätöventtiili takaluukussa ei riitä.

    Näin ollen automaattinen perän korkeudensäätökään ei kelvanne ellei siihen lisää manuaali katkasijoita sisälle. :eek:

    Näin tulkitsisin tuon asian...
     
  4. tug3

    tug3 Gearhead

    Kiitoksia kommenteista, mutta tarkennusta kaivataan.

    Eli tuota samaa olen kuullut, mutta olisi kiva löytää oikein se säädös jossa tuo lukee. Saisi näin oikeasti ensikäden tietoa siitä miten tuo oikeasti määritellään. Luultavasti kun pitää yksi tuollainen väsätä tässä kohta, niin sitä varten olisi hyvä olla se säädös edessä.
     
  5. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    En tiedä kuinka pykälissä määritellään miten korkeutta tulee "oikeasti" säätää, mutta meilläpäin sanoivat konttorilla "että säädettävä perä ei sitten käy" :eek:

    Ainakin Hellalla on ilmeisesti jälkiasenteinen automaattinen valojen korkeudensäädin, jossa perän korkeutta tiestä mitataan ultraäänianturilla ja automatiikka säätää valon sopivasti. Vaikka tässä ei ole namikoita ohjaamossa niin luulisi kelpaavan inssillekin :D
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yks vaatimus tuolle on että sitä tarvitaan jos auton asento muuttuu kuormattaessa eli mun mielestä automaattinen perän korkeuden säätö pitäis riittää? Mut nää on just niitä juttuja joista jokaisella on oma käsityksensä.

    Uusien autojen ksenon valoissakin on muutes automaattisäätö mikä pitää ne aina oikein suunnattuna, ilman kuskin toimenpiteitä, nekin kelpaa.
     
  7. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Kyllä automaattinen kuorman mukaan (takapään korkeus) säätyvä systeemi kelpaa, näitähän on ainakin uudemman mallin Trans Sporteissa.
     
  8. tug3

    tug3 Gearhead

    Aivan! Ja juuri tästä syystä oliskin hyvä löytää tuo säädös. Se kun on se jota katsastusmiestenkin tulisi noudattaa. Ja se on myös se, joka katsastusmiesten tulis osata. Ikävä kyllä vaan tässä maassa on vieläkin jäljellä vanhan kannan katsastusdiktaattoreita, jotka eivät osaa lakia vaan katsastavat mutulla. Parista on kokemusta viime vuosilta ja molemmille olen joutunut lakia lukemaan. Sanomattakin selvää, etten niillä asemilla enää asioi. Onneksi suurin osa insseistä kuitenkin on päteviä ja ottavat asioista selvää ja seuraavat muutoksia, kuten heidän työnkuvaansa kuuluukin.

    Noni, nyt meni taas avautumiseksi... ...toivotaan kuitenkin, että pykälä löytyy.
     
  9. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Ja jos autossa ikänsä puolesta hyväksytään dot-valot, niin silloin ei vaadita myöskään kuormituksen mukaista lähivalojen korkeudensäätöä.
    Eli esimerkiksi Transport USA-valoilla ei tarvitse, mutta E-valoilla tarvitsee.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    fiat ducatoissa(ei xenon-valoja) on helpon yksinkertainen paketti! ruuvi kojelaudassa-kiinteät letkut missä klykoolia sisällä-patruunat mitkä tulee lampunpohjiin (n.30mmhalkaisija ja 40mmpitkä) ja patruunassa on pallopäinen ruuvi mistä saa tehtyä karkean sädön . maksaa uutena n.120€-- helppon yksinkertainen paketti.... ainoo vaan kun letkut on vähän lyhyet...

    xenon ajovaloissahan on automaattinen korkeuden säätö pakollinen (ja maksimi säätöaika on asetettu...)
     
  11. niklas_

    niklas_ 1st gear

    ja jos xenon valot niin pitää olla toimivat ajovalopesurit
     
  12. tug3

    tug3 Gearhead

    Itse itseään käskyttäin: "Omaan kysymykseen, vastaa!"

    Elikkäns nyt on faktaa. EU-direktiivi (jonka liikenneministeriö tietysti virkaintoisena on lakiesitykseen kirjannut ja edustajat laiskuudessaan lukematta hyväksyneet) on numeroltaan: 91/663/ETY

    Lyhyesti sanottuna manuaalinen ajovalojen korkeudensäätölaiteesta tulee olla kuljettajan paikalta säädettävä ja voi olla joko portaallinen tai portaaton. Jos se on portaaton, tulee siinä olla merkit kohdille, joissa se vastaa tiettyjä kuormauksen tiloja. Lisäksi pitää olla rajoittimet, ettei nouse liian ylös auto tyhjänäkään.

    Eli ilmaiskarit kelpaa, jos säätö tapahtuu kuskin paikalta ja säätimessä on rajoittimet ja merkityt kohdat eri kuormausasteille.

    Noita kuormausasteita en nyt jaksanut vielä selvittää, mutta ainakin tyhjä (kuski mukana) ja täyslasti nyt ainakin. Yleensä näyttäisi olevan noissa autoissa 0, 1, 2 ja 3 asennot, että eiköhän tyhjä, täysi ja pari siihen väliin piisaa...

    Ja tämä korkeudensäätölaite on pakollinen 14.6.1995 jälkeen ensirekisteröidyissä henkilöautoissa. (Pakuista, kuorma-, linja- tai muista autoista en ottanut selvää.) Xenon-valoisissa sitten sen tulee olla se automaattinen, jonka lisäksi ajovalon pesurit tulee olla (kuten yllä jo mainittiinkin.)
     
  13. perkele

    perkele Gearhead

     
  14. MoParMike

    MoParMike 1st gear

    tuppaavat yleensä olemaan suht merkki kohtasia kapistuksia nuo korkeuden säätimet...toki varmaan virittelemällä saa rakeneltua...esim Mazda 323 -93/-94 (BG) sähkösäädöllä ja myös 323 -98---> (BJ) malliset joissa sähkönen säätö niin k.o. mutikat on umpion sisässä eli ei saa irrallaan...tarvikkeena voi saada nuita mitkä on umpion takana ulkopuolella mutta jos tosiaan sisällä niin voi olla että joudut uudet umpiot hommaamaan....
     
  15. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Vielä hieman tarkennusta.
    Jos valojen tulee olla E-tai e-hyväksytyt, tulee valoissa olla korkeuden säätölaite tug3 mainitseman paivän jälkeen rekisteröidyissä autoissa.
    Tässä suora lainaus AKE:lta saamastani postista, josta selviää milloin e-hyväksytyt valot tarvitaan.
    "Valaisimet: DOT merkityt (HB1 - HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla va-rustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saa-tavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkaus-valoja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella. "
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Just näin, ja usa-henkilöautojen rekisteröinneissä tulee muitakin ahdistavia juttuja 6/96 jälkeen eli tuo valojen säätöongelma koskee lähinnä kuorma-autoja joissa tuo 6/95 pätee.
     

Kerro tästä muillekin!