Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. 300

    300 2nd gear

    Samat kokemukset -85 1.8 Golf ja -86 1.6 Jetta. Lämpöä sai säätää pienemmälleen -30c lämpötiloissa. Ja hyvin lähti käyntiin kylmänä vielä -36C pakkasessa. Karmeelle se kuulosti, mutta tasottu parin minuutin jälkeen :) :)
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä on tuo Nissan Sunny kans sellanen et ei tartte lämmöt tapissa ajella näillä -28C keleilläkään ja hiki tullee.
    Tossa kun vielä "manuaaliryyppy" kaasua painamalla ni lämpiä aika äkäseen ryyppy päällä, ei tartte 10min enempää pihalla käytellä varmaan.
     
  3. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Mulla kanssa lämpimät kokemukset 91 1,3 bensa-Golfista. Puski niin kuumaa että sormia suorastaan poltti, kovallakin pakkasella sai pitää lämpöä pienellä. En missään muussa laittessa ole vastaavaa todennut. Ja käyntiin lähti aina yli 30 pakkasellakin, siinä ei edes ollut lohkaria. Tämä oli nelipisteruisku.

    Ei tuo nykynen 01 1,8 bensa-Mondeokaan huono ole. Kun termari kunnossa (Duratecin vakiovaiva) niin lämpiää maantieajossa sinne normaaliin yli 90 asteeen käyntilämpöön ilman pahvia 15 minuutissa ja silloin saa sisälläkin laittaa lämpöä pienemmälle oikein reilusti. Eilen juuri asiaa hämmästelin kun 27 asteen pakkasessa ajelin.
     
  4. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Volvon suora bensakutonen lämpiä nopsaan ja lämmittää mukavasti. Tässäkin toki alkuperäinen lohkolämmitin, DEFAn 2100 wattinen sisällä ja CTek pellin alla eli paukkupakkasetkin ovat tervetulleita! :p

    1993 Volvo 960 "kartanomalli".
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mulla on -06 farmi golffi IV koppanen ja 1,6 bensa koneella.....ilmastoinnin saa pitää asennossa AUTO ja +22 kesät talvet...ei sitä tartte muutella kelin mukaan :)
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jaa, onkohan tuossa meidän -04 vokkelossa jotain vikaa, kun talvella pitää säätää n. 19..20° ettei tule liian kuuma, tukehtuu jos pitää 22:ssa. Sitten kun on ilmastoinnin tarvetta, niin 22 asetuksena OK. Mutta voin kyllä liittyä bensavolkkareiden kehujien kerhoon. Vielä kun on neliveto, hyvät nastat, penkinlämmittimet, kaukos. webasto, lohkolämmitin sekä sisätilan lämmitin, niin ei jää puuttumaan kuin xenonit/ledit täydellisestä talvikäyttöautosta.

    Typhoonissakin tarkeni, 20 km jälkeen sai pistää puhallusta pienemmälle -30 ulkolämpötilassa, lämmönsäätö tosin sai vielä jäädä täpöille viimeiselle 5 kilometrille. Siinä on kylmin termostaatti mitä rahalla saa, muuten voisi olla ehkä lämpimämpikin.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä ne Volkkarimiehet nyt retostelee. Jotain vikaa Volkkareiden talviajo-ominaisuuksissa taitaa olla kun tuntuu että niitä tulee täällä pk-seudulla jatkuvasti vastaan takavalot edellä... :rotfl: :wink:
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nomutta täällä periferiassa ainakin on talvella pienemmät nopeusrajoitukset, että jos letukalla ajelee samaa vauhtia kesät-talvet, niin noinhan siinä käy, Volkkarimiehet on lainkuuliaista, nöyrää kansaa. Jaa vai meinaatko että ne tulee vastaantulijoiden kaistalla? :eek:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olis mukava kuulla tdi miesten juttuja. Pari vuotta sitten tässä ketjussa kehuttiin niitäkin. Sen tietää kaikki että uudet on kylmiä mutta minä kun oon käsittänyt että ekat tdit myös. Eli 94-95 koska lie tulivat?


    En tajua miten volvoon on keksitty niin paskat liipasinmallin kahvat ja myös temppuilee oven lukotkin pakkasilla.



    Olin ennen tojotamies. Jos verrataan vaikka mun lempivolkkaria passattia 90-luvulta niin en keksi vastaavista japseista mitään parempaa.


    No jos joku mulle möis passatin niin ei tarttis volvossa taas palella. Laittasin vielä pahvin keulaan kun viiimeks en sitä käyttänyt. :lol:


    Pieni kone tuntuu talvella olevan käyntiinlähdössä valttia.


    Varmaan isot jenkkikasitkin lähtis hyvin tulille jos ei öljy ois tervaa ja valtava rautamöhkö niin kankea.

    Toki en toivo enkä haluakkaan että lähtis heti tulille että kerkee startilla pyörittäessä ees vähän öljy kiertää.
     
  10. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Monelta starttaat maanantai aamuna töihin, ajetaanko kilipaa? :rotfl:

    Täytyy kyllä olla ihan tyytyväinen tuohon pitkäkattoinen -99 Passattiin, olkoonkin ruma, likainen ja ruosteinen. Ajaa asiansa perheenkuljettimena ihan kivasti.

    - Neliveto, check
    - Xenonit pitkissä ja lyhyissä, check
    - Eberi kauko-ohjauksella, check
    - Nastat, check
    - Jakajapumpullinen 1.9tdi (ei säiky pakkasta), check
    - turbo/suutin/ohjelma - osastolla pikku päivitystä että pysyy liikenteen mukana, check.
    - Alustassa 20mm korotus eikä mitään madallushömppää, check

    Voishan se vähän lämpimämpi olla näillä keleillä mutta eberi korjaa kyllä tämän. Mitään pahveja ei oo kiinnostanu viritellä.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    BMW:llä kun yrittää harrastaa dynaamista talviajoa (lue: sivuluisuja) niin aina on joku teeäsii-deeäsgee Golffi tai Skoda jaloissa :poff:

    Ai sulla on nelikko (kai noita Volkkarin 4motioneita pitää nelivedoks sanoa, vaikka ne ei maasturimiesten mielestä niitä olekaan), ei taida takavedolla keritä :(
     
  12. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Joo toi mun museoauto on itseasissa nimitykseltään vielä syncro.

    Näissä on vielä sentään moottori niinkuin sen kuuluukin eli pitkittäin ja "se audin" torsen neliveto eikä mikään haldex-nintendo.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sama juttu -04 2.8 Pasuunassa. Soppa sille kyllä maistuu ihan kiitettävästi, mutta tulee sitten lämmintäkin.
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    samaa mieltä, viime talven ajoin 1995 vuosimallisella 960:sellä jossa oli toimiva orkkis bensalämmitin. Ei varmempaa ja lämpimämpää talviautoo ole ollut. Muistikuvat porukoilla olleesta 1986 jetasta oli myös lämmin talviauto, isäukko joskus 30:n pakkasilla sai tuulilasin halki..
    Niijjajoo, nykyinen "talviauto" volkkarin tdi:llä ja oikeella nelivedolla (lue :torsen)
    ei todellakaan ole lämmin, maantiellä pitää kyllä moottorinlämmöt oikeessa kohdassa, sisälle ei silti saa kuumaa eikä oikein lämmintäkään. Eberi kyllä auttaa tilannetta ja todella tehokas penkinlämmitys!
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    ja ei ne v70 tdi volvot volkkarin koneella lämpöisiä ole.
     
  16. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Lämpimät talviautot kulkee bensalla. Itse köyhänä joutuu sen verran priorisoimaan että bensat poltetaan kesällä Novalla ja muuten on koitettava pihistellä noilla tupaöljyvatkaimilla.
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Uskallan väittää, että 7.3 Power Stroke diesel on lämmin talviauto. Ainakin Excursionin korissa.
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tähänastisista vanhanliiton autoista lämpimin on ollut ja on nytkin perinteinen takavetoinen Lada...eli minun tapauksessani kyseessä on vuoden 1997 1700i farmari Lada...Kaikki lasit pysyy sulana,vaikka on pakkasta lähemmäs 30 astetta,sekä auto myös lähtee käyntiin ilman "piuhan perässä" olemista kovillakin pakkasilla,jätän usein tahallaan auton ilman piuhaa yöksi ulos,koska haluan kokea sen kylmäkäynnistyksen helppouden sellaisella autolla mikä on tehty kylmiin oloihin (ei se siihen kuole,tai edes kärsi) 8) ...Ladalla voi ajaa näilläkin keleillä ilman,että pitää puhallinta päällä,koska se painaa patopaineella ilmanottoaukoista ilmaa,joka tulee auton sisällä olevista suulakkeista kuumana sisätiloihin :-? ...kun autossa on lämppärinkenno tehty alunperin kuparista :wink:
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No mut tommonen powerstroke taitaa syödä ainetta vähintään saman kun Volkkarin bensakuutonen :rotfl: Tupaöljyn lämmöt riittää ainakin täällä etelässä 99% talvesta oikein hyvin...
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nappisilmällä ja suorakaiteella oon kympin pakkasilla ajanu eikä ne kyllä niin lämpimiä ollu mitä kehuttiin. Molemmissa puhallin heikko vaan nappisilmässä onneks ei huutanu niinku viimestä päivää kuten uudemmassa :lol:
     

Kerro tästä muillekin!