Lämmityslaitteen esivastuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 3.11.2012.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Sellainen kysymys lämmityslaitteen esivastuksesta,että jos se hajoaa,niin lakkaako myös puhallin pyörimästä kokonaan?...Minun Hiacesta lakkasi tänään puhallin pyörimästä,ja otin puhaltimen moottorin irti,sekä kokeilin antaa siihen suoraan virtaa....Moottori pyöri kun antoi suoraan sähköä.Tarksitin sulakkeet autosta,ja ehjiä ovat....Esivastuksenkin otin irti,mutta paha sanoa sen kunnosta mitään,ei ainakaan haissut palaneelle/ollut mustunut mistään. Jos joku osais neuvoa,että mitä kannattais nyt tehdä,muuta kun ostaa uusi esivastus. :wink:
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    kyllä sen pitäs täydellä teholla pyöriä vaikka vastus hajoo, näin ainakin muistelisin... otappa yleismittari kouraan ja rupee mittailemaan että mihinkä asti sitä sähköö tullee vai tulleeko mihinkään jos ei tuu vastuksellekkaan asti sähköö niin sitten luultavasti katkasija rikki.. samallahan sää tietty vastuksetkin mittailet :eek:
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minkähänlaisia arvoja yleismittarin pitäis näyttää,jos vastusta mittailee? :odroll: ...Mutta eikös vastukselle asti pitäis tulla täydet 12V? Minulla kun tämä sähkötietämys on aikasen heikoissa kantimissa :oops:
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katkaisijakin kannattaa tsekata. Jos kaikki nopeudet katoaa yhtäkkiä niin tuskin vastuksessa vikaa.
    Mites maadoitus?

    Kaiva sen haisulin kytkentäkaavio jostain.
    Seuraat akulta tulevaa plussa johtoa ja mittaat mihin asti sähköä tulee.

    Vastuksen pitää näyttää jotain. Jos näyttää ääretöntä niin on poikki.
     
  5. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Virta tulee tuuletusmoottorille, muttei lähde eli maajohto poikki?
    Katkaisija etuvastus johdot loogiset ja näkyvissä, virrat kytkeytyy etuvastukselle, mutta eivät tule sieltä.
    Tuuletusmoottorille tuleva maajohto on erivärinen kuin sinne lähtevä, jossain vielä jotain.
    Oikaisin maajohdon runkoon ja nyt pyörii katkaisijan asennosta riippumatta aina täysillä.
    ?
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Täytyy huomenna ottaa katkaisija irti,ja katsoa josko olis katkaisija entinen....Haen myös huomenna yhdestä Hiacen raadosta katkaisijan,ja kokeilen että mitä sanoo sen jälkeen :lol:...Sen verran tänää tutkin että kokeilin virtakynällä moottorille tulevasta liittimestä....Ei tullut virtaa :mad: ....Ja kokeilin myös esivastukselle tulevan liittimen nastoista.....Ja ei tullut virtaa,ainakaan virtakynä ei syttynyt yhdenkään nastan kohdalla :wc:
     
  7. kmovat

    kmovat 1st gear

    kyllä se esivastus voi hajota niinkin ettei sieltä kule mitään virtaa läpi
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No nyt kun muistelen sitä hetkeä tänään aiemmin,jolloin puhallin lakkasi puhaltamasta....Niin Hiacen ohjaamossa tuntui hetken sellainen "vanhan radion" haju :lol: ....Eli siis sähkön haju :-? ....Ja tosiaan Hiacen etuvastushan on puhallin kanavassa....Joten jos on kärähtänyt,niin puhallin on ehtinyt painaa sen hajun kapiiniin :odroll:
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sähkö "kulkee" akusta sulakerasian kautta, virtalukolle, katkaisijalle, vastukselle ja moottoriin. Toisesta suunnasta moottorille tulee maadoitus.
    Jossain välissä voi olla relekin.

    Kytke yleismittarin toinen koetin moottorin maadoitukseen ja toinen akun plussaan, sitten sulakerasialle kumpaankin sulakkeen nastaan, jne jne... Kunnes ei näytä enään mitään, siinä vika.
     
  10. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Vastus vaihtoon ni toimii, kyllä siitä voi kaikki vaiheet mennä, varsinki jos aikasemmin jo hävinny 1 ja 2 asennot toiminnasta ni nyt oli vuorossa 3 ja 4, jos olis joku muu merkki ku japsi ni sitte vois olla vikaa katkasijassaki mut vastus yleensä noissa japseissa kärvähtää.
     
  11. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kiitoksia kaikille osanotosta tähän mystiseen puhaltimen toimimattomuuteen...Vika löytyi....Lämmityslaitteen rele oli sanonut itsensä irti=ei laskenut virtaa läpi,vaikka napsahti katkaisijasta käännettäessä :eek: ....Eli vaihdoin releen,ja puhallin alkoi taasen toimia....Tosin olin jo ehtinyt purkaa vikaa etsiessä....Puhaltimen moottorin irti,sulakerasian irti,katkaisijan irti,esivastuksen irti,mittariston irti,puhallinkotelon irti....Ja tämä relejuttu löytyi vähän niinkuin puolvahingossa (niinkuin mulle AINA käy sähkövikojen kanssa) :mad: Itse releen vaihtoon meni aikaa n.5min kaikkinensa....Eli jos olis heti löytynyt tämä relevika,niin koko remppaan olis mennyt tämä 5minuuttia....Mutta nyt koko savottaan kului aikaa n.2 päivää :wc: ....Mutta pääasia että nyt pelaa :pinup:
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Aisiaan kauheasti liittymättä, mutta kerran asentelin/soveltelin itse sulake rasian haisiin, kun joku ystävällinen oli sellaisen minun autostani seisonnan aikana tarvinnut.

    Sen opin, että johdot vaihtaa matkalla väriä ja osa laitteista ohjataan katkomalla/säätämällä maadoitusta ja osa virtaa katkomalla/säätämällä.

    Sain kaikki toimimaan jopa tihkut ja pyyhkijöiden palautuksenkin suoraan akusta rasian virroittaen, mutta kun kytkin rasian orginaaliin virran tuloon lakkasi mittarit ja pyyhkijät toimimasta, noh en jaksanut enää toista viikkoa ruveta askartelemaan vaan pistin auton kasaan.
    Nigerian pojat oli tyytyväisiä ostaessaan kyseisen rapiat miljoonan rullatun hiacen.
     

Kerro tästä muillekin!