Lämmöt pomppii...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusu, 16.5.2002.

  1. jusu

    jusu 1st gear

    Vanhan V8 -koneisen Aspen STW:n lämpö nousee kesällä lievästi yläkanttiin, mutta kun koneen sammuttaa hetkeksi, niin lämpömittari pomppaa aivan tappiin. Laskee kyllä hetken päästä takaisin n. 3/4:aan. Keittämistä ei havaittu.Osaako kukaan heittää lonkalta mistä päin alan vanhaa uskollista venettäni purkamaan?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Monet autot taitaa tehä just tuota, että ku sammuttaa lämpimänä, niin lämmöt nousee hetkeksi aika ylös. Luulisin että se johtuu siitä, että kun moottorissa on varastoituneena lämpöö ja kun jäähdytys loppuu, jäähdytysnesteen lämpötila nousee hetkeksi. Siis ei mun mielestä oo vaarallista, ku ei keitäkkään. Sen takia minä en ainakaan purkais venettäni. Mutta sille tietenki vois jotaki tehä et lämmöt pysyis ajon aikana kurissa. ...Kattoo termarin, jäähd. nesteen, syylärin kunto, jne.
    Vai tietääkö joku paremmin..?
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Juu tuo että lämmöt nousee kun sammuttaa, on ihan normaalia. Kun vesi kiertää käydessä, on vesi aina kylmempää kuin koneen metalliosat, varsinkin osta jotka ovat "kaukana" vesitiloista kuten männät, jotka altistuvat kovalle kuumuudelle puristusten ja palotapahtuman vuoksi.

    Kun kone sammutetaan niin lämmöt tasaantuvat. Eli kun männät ei enää lämpene, ne alkavat jäähtyö, mutta jäähdytysvesi ei enää kierrä (eli ei jäähdy) joten se lämpenee.

    Omassa Oldsissa (Delta 88/454) on myös lievä lämpöongelma. Kone käy 20 asteen lämpötilassa aika tarkkaan sadassa celciuksessa. Kun sammuttaa koneen, nousee lämmöt jopa 115 celciukseen. Ei ole keittänyt, mutta aina jännittää, kun ajaa kaupungissa kuumalla säällä. "Asiantuntijat" ovat sanoneet, että ei haittaa, kunhan ei keitä, mutta kyllä minä sanoisin, että kone toimii paremmin oikeassa lämpötilassa kuin sata-asteisena.

    Olen tarkistanut vesipumpun ja jäähdyttimen (3-rivinen, eli teho kyllä riittää), mutta silti lämmöt vain on ja pysyy korkealla. Ilmiö on sama termostaatilla kuin ilmankin, vaikkakin ilman termaria lämmöt nousee paljon hitaammin. Ilmeisesti koneeseen on muutaman vuoden seisonnan aikana jumittunut ruosteista töhnää vesitilojen phjalle, eli vesimäärä ei riitä jäähdyttämään konetta kunnolla.

    Vai onko muita ideoita? Jos kyseessä onkin joku perusvika jäähdytysveden ohjainlevyssä, olisi kiva tietää ennen kuin rupean nostelemaan isolohkoa pois keulilta vain tämän takia.
     
  4. Alexik

    Alexik 1st gear

    Sama vika juu kesähelteillä ainakin. Ite eppäilen sitä että
    a) flekti ei riitä
    b) paskainen jäähdytin
    c) yksinkertasesti kun moottori on niin helevetin iso, niin ne jäähytystsydeemit ei riitä.

    En o jaksanu asialle oikein mitn tehä. Hetken kun antaa koneen pyöriä tyhjäkäynnillä (tupakin verran), niin lämmöt laskee huomattavasti ja taas päästään pitkä pätkä. Tietty sen verran kannattas viihtiä ja raaskia, että putsailis jäähyttimen yms. hyvin.
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Omassa lossissani ei ollut ennen lämpöongelmia, mutta kun asensin viidenkympin mittarin niin alkoi hirvittää.
    Se näyttää normaaliajossa n. 90 astetta, mutta kun pysäyttää auton niin lämmöt on 110.
    Ei ole keittänyt kertaakaan ja uskonkin ennemmin sitä, että mittarit ei näytä aivan oikein. Toisaalta eihän vesi kiehukkaan paineen alaisena vielä sadassa asteessa...
    Tarvikemittareita voi käyttää kai lähinnä vertailun vuoksi, ei niinkään tarkkojen lukemien takia, pätee myös muihin halpismittareihin
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Flekti riittää aika varmasti. On aika hirmuinen. Jäähdytin on toimiva, jäähdytinhuollon kaveri pisti itse vettä sisään ja katsoi kun vesi valui ulos ja totesi että puhdas on.

    Mulla on tarvikemittari kanssa, mutta se on testattu, eli vesi kiehuu mittarin näyttäessä sataa. Eli luotan kyseiseen mittariin aika hyvin.
     
  7. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Glykolihan nostaa veden kiehumispistettä eli lämmöt voi käydä yli sadan asteen mutta kone ei keitä. Tämmöisessä koneessa kannattaa kuitenkin pitää silloin huolta että ei ajele liian laihoilla nesteillä.
     
  8. whiic

    whiic 1st gear

    Glykolin päätarkoitus on estää jäätyminen. Jos se siinä samassa vähän nostaa kiehumispistettä niin hyvähän sekin. Luulisin, että jäähdytysjärjestelmässä vallitseva paine silti vaikuttaa enemmän kiehumispisteeseen kuin glykoli. Voin tosin olla väärässäkin.
     

Kerro tästä muillekin!