Lämpö, kierros ja ampeerimittarin kytkeminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sectoid, 8.4.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Pitäis Dodgeen kytkeä tarvikemallia olevat mittarit toimintaan. Kone on slant six. Minulle kerrottiin että kierrosmittarista saa valittua sylinterien lukumäärän jostain napista. Mittarin kierrostunnistuspiuha (en tiedä virallista nimeä) kytketään sytytyksen maadoitukseen? Mistä semmosen löytää? Toinen kysymys on jäähdytysveden anturista. Se on ilmeisesti jossain vesipumpun lähellä? Onko noi lämpömittarit jotenkin standardeja vai tarvitseeko se jotenkin kalibroida anturiin sopivaksi? Auton omakin lämpömittari on olemassa mutta toimivuudesta ei tietoa. Nyt se ei ainakaan toimi kun piuhatkin ovat miten sattuvat. Lisäksi ampeerimittari ja jännitemittarikin olis kivoja seurailla. Semmosetkin löytyy.
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Yleensä mittarn takana on semmonen 3 asentoinen kytkin missä sitten yläpuolella lukee 4 6 8 syl.
    Puolan - navasta otetaan kierrosnopeus (mittarissa yleensä vihreä johto)
     
  3. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    ainakin autogage rinkimittaris piti irrottaa takaosa ja sieltä löytyi kaksi kytkintä ja niistä sai valita 4 6 8 syl. virtamittareille otat plussat vaikka sulakerasialta sellaisesta paikasta minne tulee virta vasta kun on virta päällä ja miinukset rungosta, korjatkaa jos oon vääräs. l
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    paljon o semmosiaki mittarei miss o simmosii katkottavii "silmukoi/lankkei" siel mittarin takapuolel mist johdot tulee ulos kotelosta?

    8-syl vaihto ehdos jätetään "lenkit" ehjiks
    6 ja 3 syl jätetään 1lenkki ehjäks ...
    4 syl vaihto ehdos ei yhtään ehjäks..

    lämpö anturist ny ei sit tiädä ku mittaamall
    (jos mittarin mukaan ei tullu omaa..tai netist ei löydy mikä kuuluu moiseen mittariin). eli lämmitä pelkkää anturii katilas niin et siin mittarin johto ja maa johto ja ja kattilas viel toinen(vaikka ulko lämpö mittari tuvan seinäst) ja sit eiku katttila tulille.. :rotfl:
     
  5. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    tuo on vain pirullinen ku pitää olla pirun isoo kaapelikela takaluukus ettei mittari sekoa ku lähtee kauppaan :rotfl:
     
  6. Razorass

    Razorass 1st gear

    Virtamittaria en ainakaan minä kytkisi +12V ja maan välille. ..mutta niihän se menee että toinen äidistä, toinen tyttärestä, kolmas savusta, kipinöistä ja jopa liekeistä.
     
  7. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    ajatukset harhailee :oops: volttimittari on kytketty noin 12v ja maan välille. ampeerimittari onkin vähän monimutkaisempi kytkettävä ja tapoja on aika monta,ihan mitä haluaa sen mittaavan. eikös nyt mennä oikeilla jäjillä
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Amppeerimittarin hyöty?? Jos haluat mitata mitä laturi lykkää niin laturilta akulle menevä piuha poikki ja mittari väliin .Jos haluat mitata sähkölaitteiden kulutusta niin akulta lähtevä plusjohto poikki akun ja sulakerasian väliltä poikki ja mittari väliin ja sitten mittari ei saa olla missään tapauksessa starttimoottori ja akun välissä :soosoo: Amppeerimittarille pitää sitten vetää yhtä PAKSU johto kuin päävirtajohto on.
     
  9. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ampeerimittarin paras asennuspaikka on tallin hyllyllä omassa paketissaan, aivan turha vikine.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pitkälti samaa mieltä vaikka itselläkin on vanissa melkoinen määrä lisämittareita sun muita turhuuksia. :eek: :eek: :eek: :odroll: :odroll:
    [​IMG]
     
  11. WSE

    WSE 1st gear

    Ampeerimittarin oikea kytkentä on akulle menevään latausvirtajohtoon siten että auton alkuperäistä kytkentää on usein muutettava että kuormalle (kaikki kuorma pl. startti) menevä liitäntä on laturin puolella. Akun plussasta menee siis vain startille johto ja toinen johto ampeerimittarille, EI MITÄÄN MUUTA!. Ampeerimittarin toiseen liitäntään liittyy sitten laturin latausvirtajohto ja kaikki kuormalle menevät johdotukset. Nyt ampeerimittari kertoo sen mitä sen kuuluukin kertoa eli latautuuko akku vai purkautuuko se ja minkä verran. Aikoinaan tasavirtalaturien aikakaudella kun ampeerimittarikin oli vakiovaruste latausvalon sijaan tämä saattoi olla varsin hyödyllinen tieto koska lataus tyhjäkäynnillä ei ollut kovin tehokasta. Miksei nykyisinkin jos pienitehoisen laturin perässä on paljon elektroniikkaa niin tietää lisätä kierroksia tai vähentää kuormitusta, latausvalohan ei nimittäin pala jos laturi toimii vaikka virtaa ei riittäisikään kulutukseen. Ampeerimittari (oikein asennettuna) kertoo totuuden.
    Painottaisin vielä tekemään ampeerimittarin johdotukset kunnolla ja suojaamaan läpiviennit ja muut mahdolliset hiertymäpaikat (jossa johto voi vastata johonkin) erityisen hyvin, mieluiten viemällä johdot omassa putkessaan. Toki shunttivastusmallinen ampeerimittari olisi paras koska jännitehäviöitä lisääviä pitkiä johtoja ei tarvita. Perinteisen mallisen ampeerimittarin johdotus tulee olla PAKSUMPAA kuin alkuperäisen päävirtalinjan juri jännitehäviöiden kompensoimiseksi. Liitäntään ei sitten käytetä mitään keltaisia abikoja, vaan riittävän kaliiberisia suojaamattomia jotka sitten suojataan liimakutistesukalla.
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Ampeerimittari täytyy sitten unohtaa. Ei haittaa kyllä menoa sen toimimattomuus. Auton omat jännite ja lämpömittari pitää testata jos sattuisivat toimimaan. Sähköjä pitää muutenkin siistiä aika paljon. Melkoinen risukasa on noi nykyiset johdotukset.
     
  13. darpen

    darpen Gearhead

  14. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Mulla on ainakin Bilhelvetenin lämpömittari toiminu ihan oikein noitten jenkkien alkuperästen antureitten kanssa. Senkun vaan tökänny mittarin mittapiuhan anturille.

    Jännitemittarin oon kytkeny siihen lähimpään karvaan mistä löytyy virtapäällä virta. Jos ei heti keksi niin kokeilee vaikka virtakynällä.
    Joku voi narista et pitää ottaa suoraan akulta, mutta en usko että se paljon lukemii vääristää vaikka siel ois jotain sähköhimmeleitä välissä, niin tarkkoi kun noi bilteman mittarit onkin.
     

Kerro tästä muillekin!