Lämpö pois konehuoneesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jopas_jotakin, 20.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, kun kuitenkin teen varmaan lasikuidusta -hinnan vuoksi- konepellin, niin minkälaiset ovat konstit saada lämpö pois konehuoneesta.

    Nyt voi siis hyvällä omallatunnolla tehdä vaikka reikiä "peltiin".

    Itte oon katellu ralliautoista noita, mutta jos joku guru tietäisi moisista jotakin?

    Ja saisi vaikka piirustuksia.
     
  2. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kerran näin kullanvärisen Opel Mantan johon oli tehty konepeltiin jäähdytys reikiä ilmeisesti kirveellä. Helppo ja toimiva ratkaisu lyhyellä aikavälillä.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite huomannu et pakosarjasta pitää johtaa lämpö pois
    Se auttaa niin autoissa kuin moottorikelkoissa

    Eli sopivaan kohtaan imuritilä ja siitä vaikka putki tai muunlainen ohjuri tuulettamaan pakosarja/t

    Jossain jokkisvolvossa oli peltisarjojen ja koneen väliin johdettu ilma tökkimällä alas suuntaavia kromisiapakoputken päitä konepellistä läpi reiät eteenpäin

    Volkkarin pakussa helpotti huomattavasti lämpöihin traileri perässä, kun otti raitisilman ohjaimen pois ja konepellin imuaukko puhalsi koneen taakse pakosarjalle ilmaa


    Yks kans mikä toimii kärrynvedossa on konepelti tuulihaassa ajaminen, eli varmasti riittäisi kun tekee etureunasta kanavat syylarin yli puhaltamaan koko kone huoneeseen, niin ei tartte puhkoa päältä reikiä
     
  4. Amc_Kustoms

    Amc_Kustoms 1st gear

    Ja tästä muistuu mieleen tapaus 90-luvun alkupuolelta kun se tuulihaka petti ja konepelti oli suht nopsaa tuulilasissa. :D
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Konepellin etureunaan V-malliset aukot alaspäin, et imee syyläriltä tulevaa kuumaa ilmaa pois.Jotain ton tyylistä. Muta toimivuudesta ei tiedä kuin kokeilemalla tai tuulitunnelissa.[​IMG]
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Reiät konepellissä pelaavat, niin kauan kuin ei aja autolla sateella. Konepellissä Scooppi joka on korotettu on paras ilmanpoistaja jos halutaan ajaa myös sateella. Tällöin vesi ei tule niin herkästi moottoriin. Yksi vaihtoehto ilman kiertoon on tehdä sivuille ritilät joista ilma poistuu taakse.

    http://s7d4.scene7.com/is/image/Turn5/55807?$prodpg640x480$

    Tuollainen on myös aika hyvä vaihtoehto. Ohjaa muoviputkella noiden avulla kuuman ilman ulos.
     
    Muokattu: 21.11.2016
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    Reiät konepellissä pelaavat tai muualla konehuoneessa vain jos niihin muodostuu oikeanlainen paine-ero.
    Tiedostakaa tämä ennen kirveen käyttämistä.
     
    KajS, DX ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Etuspoilerilla voi tehostaa tota paine-eroa konehuoneessa. Konepellin takareunaa ei kannata nostaa, koska tuulilasin alareuna on ylipainealuetta, ja se heikentää syylärin läpi virtausta, koska konehuoneeseen tulee painetta tuulilasin kautta.
    Nämä kaikkihan on vain yleistä höpinää, koska mitään ei voi varmuudella tietää ilman kokeilua ja mittauksia. Joskus tais täällä olla puhetta samasta aiheesta ja ne mittarit ei ollu kauheen kalliita millä pysty mittaa yli-/alipainetta. Muutaman kympin luokkaa.
     
    Bukero tykkää tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Juu, konepellin takareunaa ei nosteta, siinä Alfmerin virityskirjassa oli joku spoileri auton alla, syylarin takana. Sinne pitäisi tulla alipainetta. Mutta mulla taitaa tulla liian matala siihen ratkaisuun.

    Eli konepellin rei-itys ja pakosarjojen eristäminen kuulostaa hyvältä.

    Minkähänlainen paklausoperaatio sitten mahtaa tulla, kun ei niitä reikiä voi oikein muottiin tehdä, eli ne pitää tehdä jälkikäteen.

    Toisaalta, on kai niitä muovisia ritilöita vaikka kuinka paljon myynnissä esmes ebayssä.

    Taidan vaan kattella edelleen ralliautojen kuvia, niiden ratkaisut luulisi toimivan.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus putkessa on parempi virtaus, kuin sihvilässä, eli pitää oikeasti tietää, mihin niitä reikiä tekee, mutu ei nyt tässä tapauksessa auta.
     
    KajS ja DX tykkäävät tästä.
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja enpä ihmettelis vaikka auton perusmuotoilukin vaikuttais noihin syntyviin paine-eroihin. (tuulilasin kaltevuus, konepellin pituus, pyöräkoteloiden "tiiviys" ym,ym...
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Olet oikeassa, taidan tehdä semmoisen pikku "lipan" auton alle, määpä napsasen kuvan kirjasta.

    Perkele, en saa sitä kuvaa tähän.
     
    Muokattu: 21.11.2016
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    muistaakseni tuo tuulilasin alareunan/konepellin takareunan seutu käyttäytyy hyvinkin eritavoin. esim. joissakin autoissa lämppärin kautta tulee patopaineella voimakkaasti ilmaa mutta toisissa on puhallin oltava aina päällä.
    tosin sillä ehdolla että ilma pääsee myöskin poistumaan ohjaamosta. mutta noin niinkuin periaatteena..
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hitto kun en muista sitä edellistä topicia tästä. Siinä oli joku Aussi yms tyyppi joka testailu just noita scooppien, ilmapoisto, etuspoikan yms vaikutuksia ja sillä oli joku halpa mittari millä näki paine-erot...
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on visko tuuletin ja alkup tunneli on ilman vaihto tehokasta ja menee alaosasta pois,huomaa kun lahkeet lepattaa kun tulee autosta ulos,jäähdyttää samalla tuuletuksella pakosarjoja ja vaikka starttia.etenkin kaupunki käytössä kesällä ilmastoinnin kanssa pienillä kierroksilla liikuttaessa parempi kuin flektit ja kun tarpeeksi iso moottori ei tehonhäviö haittaa,suurin osa heittää tunnelin mäkeen parin viikon jälkeen,laittaa ilmanputsarin syylärin taakse jne,muutkin tehtaan laitteeet heti mäkeen turhina.kannattaa kuten muutkin ratkaisut tehdä sen mukaan miten silla autolla meinaa ajella vai pitääkö tallissa puheautona.
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eikö ikuisuusprojektit olekin elämän suola.. D
     
  17. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Onneksi Trans Amissa nämä ongelmat on ratkaistu jo tehtaalla visko,tuulitunneli,fenderscoopit, etuspoikka jne kyllä käy Veto pannuhuoneessa ja raikasta sisään tuulilasin edestä shakeriin.
     
    SauliK tykkää tästä.
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Käkkylän kun saa kunnon vauhtiin, niin ajoviima tuulettaa mukavasti. Konehuoneessa tuppaa silloin tulemaan kuuma, kun kurvailee helteellä kaupunkinopeuksissa. Kiinteä propeli ja tuulitunneli voisi olla tehokkain konehuoneen tuulettaja tai ottaa konepellin pois...
    Sähköpuhallin kun ei tuuleta silloin kun ei pyöri.
     
  19. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Jos jätät hyvällä omallatunnolla koko konepellin pois?

    Varmasti halvin vaihtoehto ja aika reissi.

    Mitään tuulettimia ei tarvi kun ajat vaan aina täysiä niin ajoviima viilentää :)

    Vähemmän painoa ja kuormaa apulaitteilla=RACE
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Esim C4 Corveteissa on suht huomaamaton etuspoileri. Et ei sen tarvii mikään hirveä tuningairspiltter tarvii olla.
    Mutta kyllähän paras tapa saada konehuoneen lämmöt alas on pakosarjojen eristäminen.
    Joko nauhalla/matolla, alumiinipeltisuojuksilla tai esim 2 kerros peltisarjoilla ala Challenger/Charger Hellcat
     

Kerro tästä muillekin!