Lämpömittarin viisari alakantissa, slant six

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja KajS, 30.6.2017.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Pulma tai pikemmin ominaisuus on jäähdytysnesteen lämpötilan näyttö slanttivanissa. Autohan on ollut varustettuna 318 kasilla ja siinä on edelleen se kasin mittaristo. Olen opetellut tulkitsemaan viisarin näyttöä siltä pohjalta, että termostaatti on ehjä 82C. Epäselvää...?

    No, tarkoittaa sitä, että mittarin "käyttökelpoinen alue" on alaviivan (C) ja sen toisen viivan välissä. Jos lämmöt nousisi kolmannelle viivalle, ollaan jo tosi kuumana. Mittarin skaala on siis ne H ja C-viivat ja niiden välissä 4 viivaa.

    Kysymys sähköäijille: voisiko tuota anturia huijata jollain konstilla näyttämään enemmän oikein? Olen ymmärtänyt, että low resistance when hot eli saa "paremmin" maata. Eli miten anturin vastusta voisi herkistää?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Joskus kolviakin kuumentaneena, arvelisin että sopiva vastus anturin rinalle korjaisi vikaa.

    Varmin tietty jos siihen kasin anturin vaihtaa mikäli slantin ja kasin eri vastusarvolla... Vaan mikäli muisti ei petä ei original slanttiAspenissakaan noussut kuin juuri maintsemiisi lukuihin normaalisti vaikka kaikki OK olikin.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    onko se mittaristo ehjä?
    johdotukset?
    näyttääkö mittari täydet jos laittaa anturin johdon suoraan maihin?
     
  4. DX

    DX Gearhead

    itse anturia ei voi herkistää mitenkään,
    mutta näytön dynamiikkaa saa kasvatettua vahvistimella, vaatii elektroniikkaharrastelijataustaa.

    jollain passiivisella, kuten sarjavastuksella saat kyllä viisarin mieleiseesi kohtaan,
    mutta vain tietyllä lämpötilalla, näyttöalue kaventuu entisestään, eli käytännössä mittari ei esmes enää näyttäisi kylmää kylmälläkään koneella

    suosittelen mittarin toimivuuden tarkistamista ja sen jälkeen mittarille paremmin sopivaa anturia, sen voit selvittää kotikonstein säätövastuksen avulla,

    kytket sen anturin tilalle ja mittaat yleismittarilla mitä lämpötilanäyttöä mikäkin potikan vastusarvo vastaa ja koitat metsästää sopivan anturin sen mukaan, tänäpä homma voi olla hieman haastavaa,
    koska mallikohtaisten anturien mekaaniset mitat ja sähköiset arvot eivät välttis ole saatavilla jotta mitään vertailua voisi tehdä, myymälän varastossa paketteja aukoen ja mittaillen hommaan menisi ikuisuus,
    esmes vanhoista koivusen paperisista kirjoista saattaisi löytyä apu.

    joskus olen hommannut sopivan piirilevyyn kiinnitettävän ptc-vastuksen ja valanut sen tyhjäksi poraamani muhvin sisään, tässä voi hyödyntää vanhaa anturia.
     
  5. DX

    DX Gearhead

    mutta sanottakoon nyt vielä, että omissa rotteloissani taitaa kaikissa olla viisari ensimmäisen ja toisen neljänneksen väliviivan paikkeilla normaalikäyntilämpötilassa, myös alkuperäisenä säilyneessä aspenissa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Osaa tuo mittari moparin yksijohtoisella toteutuksella tehdä noita temppujaan silloinkin kun moottorin maadoitus on jotenkin huono. Siinä taudissa on joskus sivuoireena sellaista, että lämpömittarin näyttämä on riippuvainen akun varaustilasta tai jopa siitä, onko ajovalot päällä.

    Jos nuo ovat kunnossa, niin eikun vastuksilla kokeilemaan, millä arvolla mittari näyttää mieleistä lukemaa. Tämä vastusarvo talteen ja sitten mittaamaan siitä olemassa olevasta anturista vastus silloin kun moottori on käyntilämpötilassa. Näistä laskemalla saa selville paljonko anturin rinnalle pitää laittaa ulkopuolista vastusta, jotta viisari "nököttää kivasti C ja H merkkien puolivälissä.

    100 ohmin potentiometri saattaa olla se kampe, jonka alueelta kuuman pään vastusarvo löytyy.

    Tässä virittelyssä käy, kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, tosi helposti niin, että mittari pikkuisen tarjoaa viisariin liikettä jääkylmänäkin, mutta jos sen kanssa voi elää, niin ei tule kallis remontti asteikon skaalauksen kanssa.

    Toki vika voi olla myös mittarissa itsessään. Mun pickupissa 88 termostaatilla mittari näyttää yleensä asteikon alarajaa ja toisinaan ei ihan sitäkään. Anturi on vaihdettu, samoin termostaatti. Anturi on yhteinen mittarille ja ruiskulle, joten harhautus ei tule kyseeseen. Oon antanut olla noin. Yleensähän nämä kuitenkin kostavat liian ahkeran vian korjuun laittamalla uusia tilalle..
     
  7. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    KajS: sulla on toi " oikea" mittaristo vielä, ratkaisu on helppo: purkaat mittariston käsille, lämpömittarissa on takana pieni aukko, siellä näkyy pieni hammastus ( voi olla että aukkoja on kaksikin, tästä on aikaa kun laitoin omasta mittarit kohdalleen) vähän kerrallaan säätelet kohdalleen, tuossa on tärkeää että mittari näyttää kylmänä kylmää, no sä oot sen verran tekniikka heebo et sä kyllä haldaat ton homman. 90 ja uudemmissa ei ole enää tota mahdollisuutta kun kaikki mittarit on täysin erillaiset
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitoksia valtavan hyvistä ohjeista. Tuo "näyttöalue kaventuu entisestään" on jo sinällään riittävä peruste siihen, etten aloita voimakasta kokeellista asennustoimintaa. Varsinkin tuo Dodgemanin vinkki herätti toiveita "helposta ratkaisusta".

    Ja mittaristo on tosiaan ehjä, kaikki muut paitsi ammeter näyttää jotain aika lailla sinnepäin kuin pitääkin. Ammeter nököttää puolivälissä, kun se fusible link laturilta on poikki.

    Moottorin ja akun miinuksen maadoitukset olen uusinut pari vuotta sitten, mutta pitänee ne vielä rassata.

    Ja lopuksi: kun tänä keväänä sain kaasarin säädöt ja sytytyksen kohdalleen, on lämmöt pysyneet kovin kohtuullisina. Ehjän termostaatinkin vaihdoin ehjään pari kuukautta sitten (Stant 82C).
     
  9. DX

    DX Gearhead

    aspenissa ei ole lämpöasteikkoa, mut esmes cutlasissa eka viiva on 100, seuraavassa ei ole mitään ja keskimmäisessä 220, taas tyhjä ja vikassa 260

    eli asteikko on logaritminen ja valmistajan tarkoittama normaali käyntilämpötila todellakin on jossain siinä ekan ja toisen neljänneksen rajapinnassa ja jos kone lämpeää yli normaalin niin vasta sitten viisari alkaa tehdä äkäisempiä liikkeitä.

    tuo saattaa olla jopa ihan fiksu ominaisuus, näin pienehköllekin ylilämmölle saadaan maksimaalinen huomioarvo.

    euroopassa vain ollaan totuttu lineaarisille näytöille ja että viisari keskellä on aina paras
     
    KajS tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    tollanen samanlainen on kai capricessakin että viisari on "matalalla"

    delttassa "rallimittareilla" se oli myös aika matalalla vaikka kone käyntilämpönen
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo "eurooppalainen lineaarisuus" oli hyvä huomio. Mun '05 mondeossa mittari on just tuollainen. Viisari pystyssä, 90 C...tuo lukema saavutetaan jo 60C lämmöllä. Ja samassa 90C se nököttää myös silloin, kun nesteen lämpötila on se 104C, jossa se saa ja pitää olla, jotta moottori toimii oikein.
     
  12. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    Nyt kun olen ajatellut asiaa niin siellä taisi tosiaan olla kaksi reikää, toisesta säädetään kylmä alue ja toisesta kuuma, homma vaatii pikkuisen aikaa ja kärsivällisyyttä nimittäin jos säädät tota kuuma puolta ylöspäin täytyy myös kylmä aluetta korjata vähän alaspäin, samalla duunaat koneeseen hyvät öljynpaineet :):)
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Pojan kanssa pohdittiin tätä vielä ja päädyttiin hallitusohjelman mukaiseen ratkaisuun: jutellaan paljon eikä tehdä mitään. Mittarihan toimii hyvin, tosin skaala on alhaalla. Joten tuo on hyvä, sillä jos se rupeaa näyttämään visuaalisesti "hyviä" lämpöjä, tiedetään, että jotain on pielessä. Tuollalailla perheen toisessakin Odd-Engine-Swap*) laitteessa mittari toimii.

    *) Datsun B310 w Toyota 4A-GE

    Ehkä silti harrastustoiminnan puutteessa irroitan sen mittariston...
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    En purkanut mittaristoa, mutta...

    Viime perjantaina maalle päin ajaessa mittarit rupesivat näyttämään "viisarin verran" korkeampia näkymiä. Lämpömittariin kohdistui huomio ekana, mutta myös öljynpaineet oli hitusen paremmat. Lauantaina tankkauksen jälkeen bensamittari näytti heti täyttä, mitä se ei ole tähän asti tehnyt.

    Olen ymmärtänyt, että mittarit näyttää enemmän, kun ne saa hyvin maata. Siis mikä "vika" voi parantaa näkymää. Yleensähän maadoitukset heikkenee.

    Yleismittarilla totesin latausjännitteen olevan sama kuin ennen (14,89 valot päällä, joo aika korkea, mutta hyvä). Kävin läpi moottorin maadoituksen koriin ja akun maat. Kaikki oli hyvin. Mittarin töpseli hyvin kiinni, renkutin irti-kiinni.

    Pitääkö noista viisareista huolestua vai innostua? Kyseessä siis tosi pieni muutos, mutta "From Small Things, mama, are big things when they come".
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos se kytkentä on periaatteeltaan samanmoinen kuin esim -66 Dartissa, niin muutos on tapahtunut mittaristossa. Anturit saa maata myös, mutta kukin tahoillaan, eikä niillä pitäisi olla vaikutusta toisiinsa. Vanhuksen mittaristossa on "mekaaninen regulaattori" joka kyllä osasi noita temppuja tehdä, mutta kuvittelisin 80-lukuisessa jo olevan puolijohteilla tehty kytkentä. No jos mittariston maat pätkii, niin se regulaattori voi antaa kohonnutta jännitettä, joka sitten saa kaikki viisarit korkeammalle.

    Moottorin maadoitusvika voisi sotkea lämpö- ja öljynpainemittauksia, mut en keksi, miten se kiertäisi tankin anturiin. Se moottorin maadoituksen pettäminen tekee karua jälkeä, joten se kannattaa huolella kuitenkin tarkastaa.

    Mulla oli lieskat johdoissa...
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Onhan sitä ptc-tyyppiäkin käytetty, mutta aika harvakseen kai... Ntc tavallisempi, ja onneksi niissä komponenttinakin parempi saatavuus eri arvoja. Vanhaan autoon ei vaan ihan fyysisesti pienimpiä voi laittaa, niissä kun anturin täytyy vähän kestää tehohäviötäkin.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Ensiapuna kiristin mittariston maadoitusruuvia heti aamulla kaupunkiin saavuttuani. Iltapäivällä katsotaan, vaikuttiko viisareihin. Tietenkin aamulla ne näytti niin kuin ennen...

    Sinänsä hauska se mittariston maadoitus: ruuvi on ruuvattu kojelaudan sisäpuolelta, sojottaa siis katsojaa silmään ruuvin kärki ohjaamoon päin. Kiristin sitä sitten Knipexeillä siitä kärjestä.

    Moottorin maadoitus koriin on kunnossa: Johto lähtee vesipumpun pultista lohkon puolelta akun miinukseen ja akun miinuksesta koriin on oma johtonsa. Lohkon ja akun plussan välistä mitattuna on sama jännite kuin akun napojen välistä mitattuna eikä vastusta ole akun miinuksen ja lohkon välillä ja lohkon ja akun maadoituspisteen välillä. Starttaa hyvin ilman savua...
     
  18. Camembert

    Camembert 1st gear


    Eikös 220°F (104°C) ole aika normaali käyttölämpötila? Eli viisari pystyssä.
    Logaritmisella asteikolla 100:n ja 220:n puolivälissä olisi kai n. 140°F (60°C)
    Huom. En ole matemaatikko:)
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    No niin. Se maadoitusruuvin kiristely palautti lämmöt ja öljynpaineet aikaisempiin lukemiin. hyvä. Bensamittari näyttää vielä aika täyttä, slanttivania vaivaa anoreksia...

    Kaikki autot muuttuu vanhetessaan ooppeleiksi. Jo Dieter Korpin Opel Kadett E:n korjauskirjassa neuvotaan metsästämään maavikoja, jos joku sähkölaite ei toimi oikein.
     
  20. DX

    DX Gearhead

    ei se ihan niinkään ole kun vanhoissa kaasarivehkeissä termarit aika tyypillisesti 80 - 90 C välissä,
    aloittajalla 83 astetta, olisi syytä epäillä, ettei jäähdytysvehkeet ole aivan kunnossa,
    taino voi se pitkässä ylämäessä kärry perässä vielä melko normaalia olla.

    160, on puoliväli, en katsonut tarpeelliseksi mainita, että 180 termarilla se periaatteessa on normaaliajossa viisarinleveyden tuosta linjasta sivussa, havainnon kadotessa toleransseihin.

    Edit: Pointti oli amerikkalainen tapa ajatella ja asteikon logaritmisuus
     
    Muokattu: 29.8.2017

Kerro tästä muillekin!