Lämppärinletkut ylös, alas, isompi vai pienempi...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jack, 20.10.2020.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Juttuketjuja aiheesta täälläkin lukeneena, niin en ole oikein saanut selvyyttä mikä on oikea paikka liittää lämmityslaitteelle menevä letku, ja miksi? Monenlaisia perusteluita ja ihan hyviäkin sellaisia on erilaisille variaatioille.
    Kyseessä on -74 Camaro ihan normi 350cid koneella, ja ilman ilmastointia.

    Vaihtoehdot menevälle letkulle:
    1 termarin vierestä kennon isompaan putkeen, ja paluu pumpulle (perusteluna isompi putki)
    2 termarin vierestä kennon alempaan putkeen, kun kuuluu kiertää kennossa alhaalta ylöspäin, paluu pumpulle
    3 termarin vierestä kennon ylempään putkeen, ja paluu pumpulle (perusteluna kun on ylempi)

    Jotta ei olisi liian selvää, niin yhden tiedon mukaan meno kennolle isompaan putkeen, kun kuuma neste on laajempaa, ja paluulle riittää pienempi, ja tuo kuulostaa järkevältä. Varaosakatalookia kun katselin, niin niissä on "outlet" putki ilmoitettu isommaksi, joka ei taas tue em. logiikkaa. Letkun lähtöpaikasta ei ole epäselvyyttä, ja ollee tuo termarin vierestä.

    Tilanne autossa on niin, että kennolle menevä ylempi putki on suurempi, kenno on poikittain ja alempi on sitten pienempi.
    Teinkö itse tästä liian monimutkaisen, ja onko tämä muille ihan selvää:confused:?
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oldsmobile, GM:ää ja varmasti sama valmistaja kennoilla. Lähtö kennolle imarista, ylempi putki, pienempi halkaisija ( 5/8)", paluu joko vesipumpulle, tai hd-coolingissa suoraan syylärille, alempi putki, ja isompi letku ( 3/4").

    Ja lämppärin lähdössä kennolle kuitenkin on vielä ~8.5mm kuristus, vaikka letku on tosiaan 5/8".
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitä eroa on vaihtoehdoilla 1 ja 3? Miten kahdella letkulla saa kolme vaihtoehtoa?
     
  4. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Nopeasti ajatellen pienempi ois paluu putki jotta virtausnopeus kasvaa ja ilma poistuu eikä jää killumaan.
    Noin siis sen kummemmin miettimättä.
     
  5. Jack

    Jack Gearhead

    Vaihtoehtojen 1 ja 3 erona perustelut.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks Camarossakin ole niin, että sisään tulevan ilman lämpötilaa säädetään ilman sekoitusläpän asennolla, eikä lämppärin letkussa olevalla hanalla? Eli neste virtaa joka tapauksessa ns. täysillä?

    Näissä on kyllä yleensä teho ns. riittänyt (mullakin putkea kuristettu sisäputkella jotta kiertää enemmän jäähdyttimen kautta, vanha kokeilu lämpöongelmaan, ei ole haitannut sisätilan lämpiämistä) , eli siihen nähden on sama kummin päin laittaa. Minä laittaisin menon alas ja paluun ylös, jotta ilma tulee pois kennosta
     
  7. Jack

    Jack Gearhead

    Kiitokset vastauksista ja näkemyksistä. Laittoi kumminpäin vaan, niin ei varmaankaan dramaattista vaikutusta ole, vaikka insinöörit GM:llä ovat järjestyksen suunnitelleet.

    Kyllä tosiaan neste kiertää kokoajan täysillä, ja läpillä säädellään. Päädyn laittamaan menoletkun pienempään alempana sijaitsevaan putkeen, ja paluun suuremmasta (ylemmästä) pumpulle.

    Kiitokset.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    5/8 Small hose
    From intake to heater core----heater feed

    3/4 large hose From heater core to water pump (or radiator fitting if equipped)
     
  9. Jack

    Jack Gearhead

    Tuo on ainakin vakuuttavasti kerrottu, ja noin ne meinaan laittaa:cool:
     
    1purehell tykkää tästä.
  10. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Lainataanpas keskustelua ja kysytään samalla, onko parempi laittaa toi 3/4 letku pumppuun vai syyläriin, ja miksi?
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kuten jo ylempänä lukee, ainakin Oldsmobilessa HD-cooling-optiossa lämppärinletku palautui syyläriin, ja vastaavasti sitten vesipumppuun ilman tätä optiota.

    Jokainen voi sitten itse arvella kummin tekee, erona on se että syyläriin dumpatessa se kulkee kennon läpi ja jäähtyy, ja vesipumppuun dumpatessa se lähtee suoraan takaisin lohkoon.
     
    LiLHezz tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei suurta merkitystä...voi olla että talvella automaatin kanssa laatikkoöljyt lämpiää vähän nopeammin jos paluu on syylärin päätyyn.

    Nippelit Tepolta olen ostanut sellasia letkulähtöjä imusarjaan, jossa on normi ulkomitta ...olisko 5/8 ja pieni sisäreikä.
     
    LiLHezz tykkää tästä.
  13. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Eli periaatteessa kannattais kesäautossa lyödä suoraan syyläriin ja talvikiesissä vesipumpulle.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mä tein kuusiokolokantasen pultin kantaan poral reiän, katkasin kierteen alust, ja työnsin sen kannanjämän prässillä sinne letkulähtöön. Pysyy.. Ei lähtö revenny, mut pullistu. Hioin sen kartioks niin et pultti kii porakoneesee ennen katkasuu, ja viilaa vasten kartioks ajamalla.

    Kunnon köyhänmiehen sorvi, rälläkkäi ja pora. TH350 laakerityökalut tein ostamalla biltemasta alumiinisia yleismallin laakerinasennus holkkeja, ja tein rälläkkään istukan mihin ne sai kiinni, ja taas viilalla ja tönärillä mitaten sopiviks. Kaikkea voi tehä ko käyttää mielikuvitusta.
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ihan oma valinta, minen puutu siihen miten kukakin tykkää asiat funtsia ja asentaa. Toin vaan ilmi miten tehtaan assembly-manualissa lukee eri optioineiden kohalla. Ite asensin vesipumppuun kun en jaksanu ostaa lähtöä uuteen syyläriin, siinä on kyllä tulpattu paikka et senko ruuvaa. Autossa on optio ruksattuna HD-coolingin kohalle, joka on sikäli erikoista, että saastemallin lopomosa, ei vetokoukkua, ac-on, mutta sitten taas alkuperäisessä heater-control valvessa oli optio kun pyysit kylmää, se sulki lämppärin kierron alipaineella kokonaan.
    Plus heivasin ac:n vittuun.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    80 camaro factorymanuaalissa inlet on alempi ja outlet ylempi
     
    LiLHezz tykkää tästä.
  17. Jack

    Jack Gearhead

    Faktaa, asiaa...:odcool:
     
  18. LiLHezz

    LiLHezz 1st gear

    Ja '85 Caminossa, a/c versiossa, kuskin puoleinen 5/8 inlet ja apparin puoleinen 3/4 outlet.
     
  19. julmajari

    julmajari Gearhead

    Moro, auttoiko tuo putken kuristus lämpöongelmaan?
     
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei. Hidasti ylilämpenemistä vähän, mutta lopputulos oli sama. Lääkkeet oli ihan muualla (jäähdytin liian lähellä moottoria). Siirrettiin Jäähdytin lukkopellin etupuolelle. ja laitetiin fletit jotka jaksaa imeä vaikka olis vähän vastustakin.
     

Kerro tästä muillekin!