Läppärungon korjaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 17.1.2016.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Onko kellään kokemusta läppärungon korjauksesta, lähinnä akselin tiivistämisestä? Tuossa GMC:s on sama ku TPI:ssä ja onhan se väljä. Mitä tuolta 'murican vette ym voorumeilta tavannu, ni yleinen vaiva ja syyllinen moneen käyntihäiriöön.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Akseliin sopivat laakerit ja niille pesien koneistus?
    Tai sit pienet pronssihelat akselille.
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    Juu, pronssipuslat vois olla viisain ratkaisu ja sillai oli tuolla jenkkifoorumillakin joku tehny, että 3/8" x 1/2" puslat. seuraava ongelma on, että tuumamittaisia holkkeja ei suomesta saa, mutta jos laittais 8x12 mm sit porais 9,5mm terällä ni vois onnistua.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei poralla vaan kalvaimella. Siis jos hyvää haluaa. Poran reikä on 8 kulmainen (siis hyväkin) ja kuluu nooeasti väljäksi. Kalvain tekee pyöreän reiän. Joko säädettävä tai tietyn toleranssin. Kunnon mitan vastii tietty.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sais sellaiset holkit varmaan sorvautettua, tai tosiaan amerikoista tilaamalla.
     
  7. ftms

    ftms Gearhead

    läppärungot tuppaa kulumaan enemmän soikeiksi vaijerin/jousen puolelta mutta myös vastapuoli on yleensä väljä. tuossa hommassa (valmiin helan asentamisessa suurennettuun reikään) on sellainen pieni probleema että kun se reiän suurentamiseen käytettävä työkalu keskittää väljästä reiästä niin ei voi tietää yhtään mihin se suurennettu reikä tulee suhteessa läppien porausten keskilinjaan

    itse olen tehnyt noita koneistuskeskuksella niin, että kiinnitän läppärungon akseli pystyssä jigiin joka keskittää läppien porauksista. suurennan reiän, asennan alimittaisen helan paikalleen ja lopuksi teen helan paikallaan valmiiseen mittaan. tämä siksi kun ei ole käytettävissä tuumaisia laakeriheloja. on vähän työläs mutta tulee hyvä.
    custom rungoissa käytän millisiä hiottuja akseleita ja valmiita liukulaakeriheloja.
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    ftms; Ihan mielenkiinnosta, jos vaikka tulee joskus itselle eteen. Mitä olet suunnilleen veloittanut noista helotuksista? Laita vaikka helpon ja vaikean, eli halvan ja kalliin, hinta. Sais vähän perspektiiviä että mitä kannattaa teettää.
     
  9. jusssi

    jusssi Gearhead

    kiitokset hyvistä vastauksista. Oisin kyl myös kiinnostunut teettämään homman vaikka ftms:llä jos mahdollista! Laitappa infoa!
     
  10. ftms

    ftms Gearhead

    läppärungon korjaamiselle ei ole mitään "listahintaa" koska kustannus tulee lähinnä työhön kuluvasta ajasta. aika taas riippuu mitä kaikkea siihen pitää tehdä. olen antanut kustannusarvion ja sopinut aikataulun tapauskohtaisesti.

    teen tämäntyyppisiä juttuja silloin kun varsinaisilta töiltä ehdin.
    tuossa yksi esimerkki
    http://www.ftmachineshop.fi/crossfire

    janne.kollanus@gmail.com 050-308 7865
     

Kerro tästä muillekin!