Lättäpää, made in france

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jzl, 13.7.2004.

  1. jzl

    jzl 1st gear

    eli tiedossa on erään puun alla makaava lättäpää jossa muistaakseni 21-pulttiset kannet ja valukoodi F39A. moottori on harvinaisesta ranskan tekeleestä ford vendôme. kysymys kuuluukin, että on kone 2,3 litrainen vai 4,0 litrainen, koska jostain luin että kyseistä mallia olisi ollut myös tuolla isommalla lätyskällä.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Vendomen moottori on se isompi versio eli 3,9 litrainen. Pienemmässä taitaa sitäpaitsi olla 17 pulttiset kannet. Sitä en taas osaa sanoa kuinka hyvin osat käyvät jenkkimoottorista, ainakaan pikkuranskankasiin ei käy juuri mikään vaikka mylly oli samankokoinen kuin jenkeissäkin.
    Vendomen osat ovat muuten hyvin harvinaisia, olen nähnyt kuvia yhdestä projektista Suomessa ja siitäkin on vuosia aikaa. Sitä mallia ei tasan varmasti tullut montaa kappaletta maahan!
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Ota ihmeessä talteen se motti, jos se on vaan mahdollista. Vanhassa raudassa ei ole raha hukassa vai mitenkä se sanonta menikään.
     
  4. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    joo jos ei muut tykkää, ni mulla ainaki on aika voimakas perversio noihin ranskan lättäpää koneisiin :smile:
     
  5. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Täältä nostelee kättään toinen "ranskis-lättäpää" perversioita omaava hiipijä... Tollainen isompi lättäpää voisi olla hieman miellyttävämpi vedetten nokalle jahka sen joskus saan liikenteeseen.....
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tämä taitaa olla tuttu juttu, mutta jokin aikaa sitten oli jossain ameriikan autolehdessä tarinaa siitä, miten jostain euroopasta (Ranska, Belgia, Hollanti?? en muista) oli löytynyt suuri varasto UUSIA made in france lättäpääkoneita ja osia. Ameriikanpojat ihmettelivät mitoituksia (osissa kait mm mitoitukset) mutta olivat vahvasti sitä mieltä että ne on hyviä aihioita nostalgiarodibuumiin. Nuo vanhat koneet kun taitaa lännen kultamaillakin olla jo hakusessa.
     
  7. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Jaa että ranskis veekasit kiinnostaa? Täältä pohjoisesta löytyis yksi, laitoin kuvat veppiin:

    http://personal.inet.fi/viihde/hudsonen ... Buick.html

    Saattaa olla vähän raskas ladata, tein vain pikaisesti wordilla, sorppa... ei oikein oo nää sivujen teot handussa.

    Tunnen omistajan, ei oo mikään maailman helpoin tyyppi joten kannattaa varmaan mun pohjustaa jos jollakulla kiinnostusta. En usko että kuitenkaan juuri mitään pyytelee tuosta... Tai no kysymällähän se selviäis.

    Siinä on muuten pari kuvaa jonku Buickin raadosta ja joku ihme kuormurin tai pickupin koppa, ei oo harmainta haavistusta mikä lie, pirun pieni vaan.

    Oishan tuo voorti hauska kyllä, kaappariovet takana ja kaikki...
     
  8. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Laitoin sulle privaa

     
  9. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Vastattu on...
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Suomessa on jopa paljon 1949-52 mallisia luiskaperävedettejä mutta nuo porrasperälliset 53-54 mallit ovat hakusalla. En ole nähnyt luonnossa yhtään mutta kyllä niitä muutama on. Jokatapauksessa luulisi että jotakin osat kiinnostaisivat - tai erilainen rodiprojekti.
    Powerin aikaan muuten oli Ikean parkkiksella kaksi tuollaista (ehjää), toinen legendaarinen Wheels-lehden projektiauto jossa on DeSoton hammasmaski ja Chevyn 283. Oiva käyttöauto siis!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: heikkisj 2004-07-16 19:08 ]</font>
     
  11. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Noista Ranskan armeijan ajamattomista lättäpääkoneista oli jossain jenkkien foorumissa juttuakin, joskus toukokuussa. Moottorit olivat sitä "vanhinta" mallia, eli 2 vesipumppua , virranjakaja (+joku mekaaninen käyntituntimittari) jne. Kovasti uudet omistajat kehuivat ranskalaisten ratkaisuja sekä tehonkasvua verrattuna 37:aan ja jotain tarinaa siinä oli, mihin vaihteistoon mylly sopii jne.

    Naxulla on siis Vedette, työn alla, mitä vuosimallia ?

    Minulla on Bealieu '59, jota jatketaan kun jaksetaan. Pari moottoriakin löytyy, toinen on Arianessa kiinni. Kori jää kaverille toisen Arianen varaosiksi.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Tuliko siitä koneesta kalua jonka aikoinaan täältä multa hait?
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ainakin länsirannikon kaupungit kiertäneen monstershown pari monsteria oli varustettu lättäpääkaseilla. Alustat oli kai jotain Ranskan armeijan maasturien peruja...? Kuka tietää paremmin?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    makke kirjoitti




    No ei se kovin häävi ole, kolme mäntää on rikki ja nokka on edelleen jumissa. Haettiin kaverin Vaasasta Ariane, jossa on samanlainen kasi. Jospa niistä kahdesta saa kasattua, sitten kun on tarve.
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Harmi, vaikka toisaalta tiedettiinhän se, että ei se nakkaa nokalle kone ole eikä ollut edes sen hintainenkaan. Mutta toivottavasti siitä on jotain iloa, alakerta ja kannet kenties, loota ja startti? No, aika sen sit näyttää.

    Ja hiukan vielä näistä koneista. Mulla oli aikoinaan 2 kpl ranskan lättäpäitä ja myös kaksi jenkkilättäpäätä. Osia kun vertailin, niin en ainakaan äkkiseltään löytänyt yhtään ainutta yhtenevää osaa.
     
  16. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Joo, siis se edellinen nimetön viesti oli minun kirjoittamani.

    Uskon, että niistä kahdesta moottorista saa toimivan, ehkä jotain pientä voi tarvita lisäksi. On siinä hyviä osiakin mukana, eli ei mennyt osto hukkaan.

    Ranskan Foordin V8 perustuu siihen 60hp '37 kasiin ja siitä on lähdetty muokkaamaan. Uudemmilla/isommilla jenkki sv-kaseilla ei ole juuri yhteisiä osia.
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jututin Ruotsissa kaveria jolla oli useampikin Ranskan Ford, mm. sikaahrvinainen (ja kaunis) urheilumalli Comete. Kertoi muuten että kun oli ostanut Comete-projektin oli takakontissa lojuneet Ardunin kannet jenkkikasiin. Ei kannata kysellä, tiesi niiden arvon ja oli myynyt ne eteenpäin. Mutta jokatapauksessa heppu kertoi että Ranskan myllyynkin oli tehty vastaavanlaista kansiventtiilisarjaa Brasiliassa. Siellä Vedetteä (tai oikeastaan Beaulieuta) kasattiin pitempään hieman modernisoituna ja moottorista oli tekaistu kansiventtiiliversio. Olisi meinaan astetta eksoottisempi mylly täällä Euroopassa...
     
  19. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Nuo Simcan kuvat olenkin nähnyt. Venemoottori näyttää sellaiselta kuin olisi siitä vanhimmasta Simcan koneesta muokattu (peitetyt vesipumppujen aukot lohkoissa). Kuorma-auton moottori lienee paljon suurempi.

    Olen kuullut saman kansiventtiilitarinan (aftermarket setti) ja lisäksi Brasseissa on istutettu kaasarin ja imusarjan väliin remmiahdin
     
  20. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    minusta kyllä paljon parempi paikka venttiilelle on lohkossa. Jos jotain särkyy, ni ei heti ota venat mäntään kiinni. ja onhan siinä vähemmän liikkuvia osia - lue massaa - lue kierrosherkempi...
     

Kerro tästä muillekin!