Lättäpäähän kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Simon Templar, 6.5.2019.

  1. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Olisko raadilla kertoa suosituksia ford 59A kaasariksi? Pikkusen kireempi nokka + edelbrockin kannet. Tuommosta Demon 1900 kattelin, onkohan mistään kotosin?
     
  2. Eikö tuommoinen ole hiukan iso? Jos laittaa tähän Holleyn laskuriin 239 kuutiotuumaa ja 6000 rpm, niin tulee kaasuttimia 390 cfm-570 cfm.

    https://www.holley.com/retailer/carbselector/

    Viisaammat korjatkoon, jos lättäpäässä tarvitaan suurempi mehumaija.
     
  3. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Naksauttaa ton "mildly modified" päälle niin toi demon tulee listalle.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja äkkiä sanoisin ettei tarvitse laskurissa käyttää 6000rpm, aika viree lätyskä on jos noin kiertää....
     
    Jussi289 ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Lisäksi kannattaa muistaa että lätyskä hengittää kokoisekseen todella, todella huonosti... Eli, sekin vie pienemmän kaasarin suuntaan. Eli, ei kannata ruksia mitään stockia kovempaa sinne. Lättistä saa hieroa jonkin verran jotta se olisi edes tuo Holleyn "Stock".
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  6. Tähän kokojuttuun vielä, niin George McNichollin kirjassa How to Build Ford Flathead V-8 Horsepower kirjassa todetaan myös samansuuntaisesti, että Holleyn 390 cfm on ideaali kadulle:

    [​IMG]
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Onko sulla olemassa jo nelireikänen imari? Jos on ni sit toi 390cfm kaasari. Jos motti on piilossa ni sit ei niin väliä, mut jos näkyvillä niin onhan tollanen nykyaikanen kaasari aika ruma... Sit ite sinuna laittasin kaks Stomberg/Holley/Edelbrock kaasutinta. Tossa profiilikuvan hieman enemmän viilatussa motissa on kolme Edelbrock 94 kaasaria, virtaavat kait 170cfm/kpl. Viidessä tonnissa vääntökäyrä sukels sen verran jyrkästi alaspäi ja tehokäyrä kääntyä vaakatasoon, et ei oo paljoo iloo yli siitä kierrättää, saati jos motti on vielä vakio imu/pakokanavilla..
     
  8. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    tilasin imarin ja edelbrockin 500 performerin. Noi jää piiloon niin ei haittaa. Laitellaan ruisku sit ku ehditään.
     
  9. Toi kuulostaa hyvältä setiltä. Tuskin saat ruiskusta erityistä iloa verrattuna tohon Edelbrockkiin (rakentamisen ilo on erikseen..).

    Saako kysyä, että millainen auto on kyseessä?
     
  10. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    -47 C.O.E

    No kipinä rakennetaan kuitenkin megasquirtilla joten pienehkö kynnys laittaa suuttimet myöhemmin. Tuli mieleen että käyköhän tohon kaasarin tilalle TBI? Nehän on aika edukkaita käytettynä?

    Toi mosa on niin vittumaisessa paikassa että huollon ja säädön tarve täytyy minimoida kaikin mahdollisin keinoin.
     
  11. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    No tolla ei ole kiirusta. Nyt täytyy tehdä trigger pyörä jonnekkin. Hihnapyörään on aika hankala tehdä se kun se ei taida olla kovinkaan suora. Sen verran tiukassa oli että hiukkasen väänty irrottaessa.
     
  12. Täytyy vähän vielä udella, että millaisen sytytyksen aiot laittaa Megaruutalle; EDIS vai joku muu?
     
  13. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    En ole päättänyt, mistä nyt saa halvimmalla kasattua. EDIS ei hirveesti houkuttele.
     
  14. En tiedä, miksi karsastat EDIS:tä. Minusta se olisi helppo, halpa ja ihan riittävän tehokas ratkaisu sun lättäpäähän. Ainut juttu, on löytää se EDIS 8 boksi. Ebaysta niitäkin saa:

    [​IMG]
     
  15. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    No ei se ihan halpa ole, liittimien löytäminen ja erillinen boksi aiheuttamassa mahdollisia lisäharmeja. Jotenkin paljon helpommalla pääsis kahdella vag konsernin hukkakipinäpuolalla joihin saa helpolla liittimet ja ohjaus on simppeli. Mut katellaan kun ehditään, ei ole tämän vuoden aikana vielä tarpeellinen.
     
  16. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Väliaikatieto; edelbrock 500 perf ei mahdu paikalleen kun menee kansien vesiletkuliitäntöjen päälle...vitun vitun vitun vittu.
     
  17. Auttaisiko joku hiukan erilainen letku asiaa. Tässä tuntuu ainakin 4 kurkkuinen mahtuvan:

    [​IMG]

    Toinen, mikä tuli mieleen, että auttaisko joku spacer asiaa?

    [​IMG]
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    korkea spacer + 90 asteen letku vois toimia. Ei täältä perähikiältä vaan löydy letkua. Sis. halkasija 46mm.
     

Kerro tästä muillekin!