Lahden Jenkkiautonäyttely

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja KirsiX, 1.9.2013.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Harrasteparkkikeskusteluun pitää tuoda sellainen näkökulma, että parkkiruutuja siinä harrasteparkissa taisi olla lauantaina käytössä reilut 300 ja yleisöä taisi arvioiden mukaan saapua yli 1000:lla harrasteautolla. On siis täysi mahdottomuus, että jokainen harrasteautolla saapuva saisi autonsa harrasteparkkiin. Lopputuloksena lienee siis, että 1/3 oli tyytyväinen järjestelyihin kun auton sai parkkiin ja 2/3 oli pettynyt kun ei harrasteparkkiin päässyt.

    Ainakin itse kun olen useampana vuonna harrasteparkkia silmäillyt niin tänä vuonna asiaankuulumatonta kalustoa oli päässyt livahtamaan sekaan huomattavasti vähemmän kuin aiempina vuosina.
     
    Tseiaar tykkää tästä.
  2. BBC

    BBC Guest

    On vain niin että kärsii inflaation, jos kaikki saa jotain.
    Saahan siinä esilletuojat ilmaisen hotelliviikonlopun ja km-korvauksen.
    Mamman kun ottaa mukaan, niin taas on kuukauden hyvätyö tehty....

    Tosin olisihan se mahtavaa jos pokaaleilla eläisi ja se lisäisi pimpan saantia, mutta mitään laajan otannan tutkimusta tästä ei ole. Nykyään jos mainitseekin sanan jenkkiauto, custom, hot rod .... parhaat muijat on kadonnut ennen kuin on kerinnyt tajutakaan.
     
  3. BBC

    BBC Guest

    eletään vuotta 2017 ja ei pääse harrasteautoparkkiin,.... Yritetäänköhän sillä pitää ko. asia jotenkin arvokkaampana kun "ei riitä kaikille". Sanoisin että harrasteautoparkki isommaksi, aika helppo asia hoitaa jos halua riittää. Lakimuutosta ei tarvi tehdä....
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvä näyttely taas kerran, erittäin laadukasta kalustoa ja hyvä tunnelma, ei asiaan kuulumattomia "krääsäkojuja" ja "markkinatunnelmaa" kuten parissa muussa...hyvä näin :odcool:

    Sunnuntaina oli mukavan väljääkin, selkeästi parempi päivä käydä näyttelyssä.

    Harrasteparkki...ainakin sunnuntaina oli tilaa, tiedä sitten olisiko sinne päässyt ?

    Aion käydä vastakin tässä näyttelyssä, onhan se ihan huippu ja kun sinne tulee käyttiksellä, niin ei tarvitse kenenkään arpoa ja pienen kävelymatkan päässä on hyvin myös ilmaista parkkitilaa :odwink:
    Kiitokset järjestäjille ja kaikille kalustonsa näytteille tuoneille :pinup:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Puhut roskaa ja muutenkin hieman jo väsynyttä läppää "aikuisen" suuhun, mutta sen verran tuosta majoituksesta että se ei valitettavasti ole automaatio kilsakorvauksista puhumattakaan. Asioista voi ottaa selvää muutenkin kuin netissä provoamalla.

    Ei muuta kuin näppis käteen ja noilla kirjoittajanlahjoilla on helppo naputella suoraa palautetta messujen järjestäjälle, niin oppivat miten tosiammattilainen homma hoitaa.
    Helppohan se on täällä netissä naamattomana huutaa.
     
    Muokattu: 2.10.2017
  6. puerco

    puerco 3rd gear

  7. ata

    ata Gearhead

    Majoitukset, km-korvaukset ym. on vissiin vain yksittäisenä suoraan näyttelyyn tuoduille autoille, liekö niistäkään kaikille. Kerho-osastoilla ja firmaosastoilla oleville autoille ei tietääkseni tällaisia ole, vaan kerhot maksavat mahdollisia km-korvauksia ja majoituksia autojaan osastoille tuoville. Kerhot eivät saa järjestäjiltä edes lipukkeita joilla pääsee osastolle edustamaan, vain 2 näytteilleasettajakorttia/auto, jotka menevät autojen omistajille, ei niille kerhojen puuhapeteille ja -pirjoille, jotka mahdollisesti päivystävät siellä osastolla koko viikonlopun vuorotellen. Eipä tuohon kerhojen taloudet kaadu, mutta kun joillekin yksittäisille maksetaan kaikki ja jotkut ovat enemmän omalla kustannuksella paikalla edustamassa. Käy se toki näinkin, itse puolikkaan lauantain päivystin meidän osastolla. Harrasteparkkiin pääsin tällä kertaa, kun tulin ajoissa paikalle... :) Mutta ihan mahtava viikonloppu kyllä oli, vaikka siitä yhdestä isosta taisikin olla vain puolikas käytössä. Toisaalta parempi tiiviimpi esillepano kuin liian väljä jos kalustoa ei ole niin paljoa ja varmaan tilavuokra halvempi niin, ettei kaikki tilat ole käytössä. Toisaalta kyllä siellä harrasteparkissa vaikutti olevan ihan selviä käyttiksiäkin jonkun verran, jotkut varmaan inva-autoja tms. vaikka ainakin siinä vaiheessa kun itse tulin siellä jaoteltiin harrasteautot eri puolelle ja käyttikset ihan eri suuntaan. Ja harrasteparkissa vaikutti olevan vielä ideana pistää Lincolneja yhteen riviin, euro/japsikalustoa yhteen riviin ja jenkkejä muihin riveihin, ainakin siinä kympin maissa. Sitten se varmaan alkoi sekaantua pikkuhiljaa kun porukka vaihtui päivän mittaan.

    Lincoln-harrasteparkkia:
    [​IMG]
     
  8. M

    M Gearhead

    Eipä ole km-korvauksia tai ilmaisia öitä maksettu aikoihin...
     
  9. BBC

    BBC Guest

    En ole kuullutkaan Amerikan autonäyttelystä, jossa järjestäjä ei maksa hotellia ja Km korvauksia jokaiselle auton näyttelyyn tuojalle.

    Vai onko vain niin että jotku on niin onnellisia kun saa auton näyttelyyn, että maksavat itse matkat ja Km. Hahaaa!

    a
     
  10. BBC

    BBC Guest

    Ei ole kirjoittajan lahjoja, eikä muitakaan lahjoja. Villasukat ja flanellipaita joulupukilta, siinä on lahjat. Onhan se nyt ihan perseestä että kaikille autoille annetaan pokaali. Sitten rintapystyssä kuljetaan kylillä että voitin palkinnon näyttelystä,..... Olen sanonutkin järjestäjäpariskunnan herralle asiasta eikä minun tarvi mitään helvetin kirjeitä lähetellä kellekään.

    Jos tuntuu siltä että haluaa maksaa hotellit ja matkat, niin siitä vain. Minä maksan lomani itse, mutta jos vien auton tai autoja näyttelyyn, siitä pitää saada korvaus, piste. Tiätsä.
    Sosiaalitoimisto on erikseen, näyttely on businestoimintaa, mutta jos sitä haluaa tukea niin kaikin mokomin.

    Kerran tarjosin 3 autoa FHRA näyttelyyn. Ei ollut vara maksaa oikeasti, joten olisi jääneet kotiin, mutta sitten V8 lehti maksoi asiallisen korvauksen ja vein heidän osastolle.
    Tämä oli asiaan kuulumatonta kun puhutaan eri näyttelyistä, mutta pakko saada asiaa koska tämä harri haluaa asiatekstiä.

    Aulis Hämeenkorpi
    Seinäjoki
    070566-
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mun ei oo ikinä tarvinnu tarjota autojani näyttelyyn, ne kun on kutsuttu niihin.
    Ehkä se on syy siihen, että en näe tarvetta netissä käytävään katkeraan tilitykseen.
    Nyt olikin eka kerta kun otin vastaan tarjotun majoituksen, kun pakka on täysin finaalissa, muuten olen mennyt ihan puhtaasti harrastamisen ilosta omaan piikkiin välillä 650 kilsaa /sivu sillä omalla kultajyvällä ajaen. Kuten nytkin, tosin murto-osan matkasta.

    Järjestävälle puolelle kerroinkin sunnuntaina, että tää on näyttelyn tärkein päivä ja siksi koska silloin kohdeyleisönä on lapset ja nuoret. Katkerat tilitykset ja kaiken maailman nussimiset joko netissä tai paikanpäällä tappaa tän touhun sukupuuttoon.

    Tämän Harrin kotipuolesta löytyy yhä sun vanhoja kilpurinosia, joten kyllä me ihan tavattukin on.
    Mutta siitä on n. 30v aikaa, eikä silloin oltu Seinäjoella.
    Tämä kuitenkin riittäköön tältä erää, kun en ole mikään tekijämies.
     
    Muokattu: 2.10.2017
    Herje tykkää tästä.
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Erikoisnäyttely on paras paikka myydä auto! Ja näyttää ostajille / asiakkaille kättensä taitoja. Kyllä siitä voi maksaa jonkun huntin ja viettää laatuaikaa muiden samanhenkisten kanssa.
    Aikoinaan rakennutin, ja maksoin, Patalahden ESSOlle eteiseen vitriinin (lie vieläkin siellä?) jossa esittelin osiani ja kauppa kävi koko Jyskälän ajan, 4 viikkoa rahavirtaa oikeaan suuntaan :)
     
    rane58 ja Harri S tykkäävät tästä.
  13. Patwh

    Patwh 3rd gear

    mcmies, tyyp360, splitti ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Pitänee lyödä omakin lusikka tähän harrasteparkki/ pysäköintiasiaan.

    Meiltä USA Car Club Pieksämäeltä lähti Lahteen Jenkkiautonäyttelyyn töihin, hoitamaan harrasteparkkia yhteensä 13 henkilöä.
    Tuosta henkilömäärästä kaksi ei sitten kelvannutkaan Poliisin määräyksestä kyseisiin tehtäviin (ovat 17-v.), joten meillä oli kasassa 11 henkilöä.

    Osa porukasta meni paikalle jo torstai-iltana käymään aluetta läpi, ja tekemään suunnitelmia harrasteparkin hoidosta viikonlopun ajalle. Perjantaina meillä oli aamulla palaveri paikallisten toimijoiden kanssa. Siis sen porukan, joka vastaa mm. Messukeskuksen liikenteenohjauksesta kaikkien tapahtumien aikaan, ja lisäksi palaverissa oli paikalla turvallisuuspuolen porukkaa. Tuossa palaverissa meille valkeni, että (väärinymmärrysten/ kommunikaatiokatkosten vuoksi) meidän porukan hoitoon oli merkattu myös yleisöpysäköinnin hoito ja liikenteenohjaus muutenkin tapahtuma-alueella.
    Normaalistihan messukeskuksessa pidettävissä tapahtumissa liikenteenohjauksessa on töissä noin 20 henkilöä, ja he siis hoitavat nuo samat työt, jotka oli nyt laitettu meidän puolta pienemmälle porukalle. Tämän lisäksi muissa tapahtumissa autoja ei tarvitse lajitella mitenkään, eli ei ole mitään harrasteparkkia. Näin ollen meillä oli siinä vaiheessa sen vajaan 20 henkilön vajaus liikenteenohjauksessa. Kun tämä selvisi, niin onneksi paikallinen toimija sai joitain omia miehiään hommiin lauantaille ja sunnuntaille, siitä suuri kiitos heille. Mutta kaikenkaikkiaan viikonlopun liikenteenohjaus hoidettiin noin 10 henkilön vajauksella siihen nähden, mitä alunperin miehityssuunnitelmaan oli varattu.

    Perjantai-iltana kun lähdimme pois alueelta messujen rakentamisen jälkeen, messukeskuksen parkkialueelle jäi muutamia messurakentajien autoja, eli alue oli valmis ottamaan harrasteautot vastaan lauantaiaamuna.
    Yllätys olikin sitten melkoinen, kun hyvissä ajoin lauantaiaamuna saavuimme messukeskukselle, pihassa oli nimittäin parkissa noin vajaa kaksikymmentä normaalia käyttöautoa.
    Nämä autot kuuluivat messuhallissa pelaamassa olleille/ pelireissulle lähteneille henkilöille. Heillä oli kyllä tieto että parkkialue ei ole heidän käytössään viikonlopun aikana, mutta minkäs sille siinä enää voi kun autot ovat pihassa ja tapahtuma alkamaisillaan. Eli näitä autoja porukka on bongaillut sieltä harrasteparkista lauantaina aikana. Eli kun joku manasi sitä harrasteparkissa ollutta C4 Sitikkaa, lommoista Focusta, uudehkoa Audia jne., niin tiedämme tarkkaan minkänäköisestä autosta on kyse :). Taksejakin harrasteparkissa oli muutama parkissa, mutta kun takseilla oli (luonnollisesti) esteetön pääsy alueelle, jotkin taksikuskit sitten käyttivät häikäilemättä hyväkseen "työautoaan" ja saapuivat sillä näyttelyyn vaikka eivät työajossa olleetkaan.

    Suunnitelma harrasteautojen ja käyttisten jaotteluun oli selvä, lauantaina koko messukeskuksen parkkialue varataan harrasteautoille (n. 350 autopaikkaa) ja muut autot ohjataan muille pysäköintialueille, joita oli varattu kolme kappaletta.
    Meille yllätyksenä tuli muutama "pikkujuttu", eli lauantaina jäähallilla pelattiin Pelicansien peli, joten se parkkis piti olla tyhjä klo 14. Myös messuhallin toisessa päässä pelattiin salibandypeli iltapäivällä/ alkuillasta, johon tuli noin 600-700 henkeä. Nämä liikennevirrat yhdistettynä alueella oleviin massiivisiin tietöihin, eivät ainakaan omalta osaltaan helpottaneet meidän hommia.
    Näiden kolmen suuren tapahtuman yhteisvaikutuksesta, alueelle liikennettä ohjaava liikenneympyrä piti sulkea monta kertaa päivän aikana, koska jokainen parkkipaikka oli täynnä.
    Meillä oli harrasteparkissa muutama ukko koko ajan kierroksella, ja aina kun saatiin sinne jokusen harrasteauton paikat auki, pyrittiin liikenneympyrästä ottamaan niitä harrasteautoja sisään mahdollisuuksien mukaan.
    Ja jossain oli puhetta/ luki, että joku joutui jättämään autonsa jonnekkin kauas, ja silti harrrasteparkissa oli tilaa noin parillakymmenelle autolle. No, näin ei välttämättä kuitenkaan ollut. Sillä hetkellä kun harrasteautoilja on käännytetty pois ja sanottu ettei ole tilaa, ja sillä hetkellä kun hän sinne parkkiin sitten kävellen saapuu ja nämä tyhjät ruudut bongaa, voi olla väliä jopa kymmeniä minuutteja. Ja tilanne kun elää minuutti kerrallaan, niin niin... Kuin myös ihmettely siitä, että autojen väleissä olisi kyllä ollut tilaa, niin ehkäpä sitä tilaa olisi ollut juuri sen verran että auton olisi kyllä saanut niihin ajettua, mutta autoista ei olis mahtunu ulos. Ja tuskin kukaan olisi halunnut ajaa autoaan niin ahtaaseen rakoon, ettei sieltä olisi mahtunut ulos ilman parkkipaikkakolhuja...? Ja kukaan ei varmasti haluaisi tulla takaisin autolleen, ja huomata että siitä omasta harrastepelistä on kylki lommolla ahtaan pysäköinnin vuoksi?

    Lauantaina tosiaan autot alettiin lajittelemaan siten, että tuningautot yhteen riviin, Lincolneille jätettiin 15 paikkaa (varaus tälle määrälle oli annettu järjestäjän toimesta) ja sitten muut harrasteautot. Harrasteparkki täyttyi ensimmäisen puolentoista tunnin aikana ensimmäisen kerran niin, että se jouduttiin sulkemaan ekan kerran. Siinä vaiheessa kun ensimmäistä sulkua suunniteltiin, paikalla oli 16 Lincolnia, joiden jatkoksi sitten laitettiin kymmenkunta muun merkkistä harrastepeliä ja alue oli sillä kertaa sitten täynnä.

    Sunnuntaina messukeskuksen parkkialue sitten jaettiin kahtia, eli harrasteautot ajatettiin parkkialueen päätyyn ja käyttöpelit jätettiin parkkialueen toiseen päähän. Silloin harrasteparkkiin mahtui kaikki ketkä sinne halusivat, käyttöautoja ohjattiin sitten parille muillekkin alueelle parkkiin.

    Mutta yhtä kaikki, voitte uskoa että parhaamme yritimme ja teimme käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Ja lienee edes turha tässä
    mainita niitä lukemattomia autoilijoita, joita ei kiinnostanut yhtään se mihin heidät ohjattiin, he kun ajoivat autonsa ihan just sinne minne halusivat. Kenenkään kanssa ei meillä ole valtuuksia alkaa vääntämään kättä pysäköinnistä, jos ihmisellä ei ole aikomustakaan kuunnella ohjeita ja toimia niiden mukaan. Hieman yleistäen, mitä kalliimpi kulkupeli alla on, sitä vähemmän liikenteenohjaajan ohjeet kiinnostavat.
    Ja lopuksi vielä sellainen homma, että kun näitä liikenteenohjaushommia on harrastepohjalta rakkaudesta lajiin tehty reilu kymmenisen vuotta, on oppinut sen että kaikkia ei voi aina miellyttää, teki työnsä miten vaan. Mutta tässä siis pintaraapaisu omasta näkökulmastani Lahden tapahtumiin.
     
    jaketin, Jarde1, Buickustom ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. mikke20

    mikke20 Gearhead

    Täytys vissiin ymmärtää et Lahden näyttely on kait enempi kutsu näyttely tai jotain, eivät vaan vissiin kehtaa sitä ilmottautumiseen laittaa. Oli kohtuullisen erikoista toimintaa toi kerhon osaston ja ajoneuvon ilmottaminen, eikä ainakaan liian aikasin saa mitään tietoo tai vastausta jos saa sittekää. Kerhon päivystäjille olis infon tiedon mukaa ollu rannekkeita saatavilla jos ne olis osannu sähköpostilla pyytää, no ei osattu ku ei kerrota missää. Järjestäjä jos ens vuodeks sais omalle porukalleen edes yhtenäiset pohjakuvat ni vois helpottaa säätämistä.
    Mutta tää ny on tämmöstä katkeraa nussimista netissä kun asiat toimii hieman toisin kun kevään näyttelyissä.

    Kiitos ja anteeksi
    Mikael Salonen
    F-Body Club of Finland
     
  16. G20

    G20 Gearhead

    Eipä sinne kauas "joutunut" autoaan jättämään vaikka sinne opastivat, ajeltiin takaisin ja saatiin Svinhufvudinkadun varteen lähelle parkkiin ja kadun yli niin oltiin perillä. Eikä tosta sen paremmin päivä mennyt kellään pilalle, ihmettelin vaan hypetystä mm.facebookissa "entistä toimivammasta harrasteparkista". Pääsihän sinne myöhemmin ennen ruisinkia suoraan sisälle ja ymmärtäähän tuon USA Car Club Pieksämäen työmaan ja parhaansa ovat varmasti olemassa olevalla porukalla tehneet. :odroll:
     
  17. splitti

    splitti 2nd gear

    Patwh tykkää tästä.
  18. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kun oli 9.30 paikalla, niin harrasteparkkiin pääsi todella sujuvasti ja tilaa oli. Kun lähti 17.30, niin pääsi sujuvasti pois. Nakkijonossa vitutti kortilla maksaneet. Syntyi jono. Nakki oli hyvä.
     
    Tseiaar tykkää tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Yleensähän kortti on vähintään yhtä nopee kuin käteinen, ainakin jos ei ole tasaraha valmiiksi kourassa. Lähimaksu vielä nopeempi. Mistäs tuon olisi korttimaksajat voineet tietää että nyt ei ole näin.
     
  20. splitti

    splitti 2nd gear

    Mun mielestä toi toimii helvetin hyvin noin, kun kaluston taso on näin hyvä.

    Se on monelle (varsinkin ensimmäistä) autoaan näyttelyssä käyttävälle kiva muisto ja osa auton historiikkia.

    Ja niin laaja skaala on eri tyyppistä kulkinetta nykyään (kaikki ei halua vaan sitä pelkkää BBC approved lättis 30-lukulaista hallia täyteen. Jotenkin tuntuis hassulta ettei voitais palkita hienot rodit ominaan ja hienot muskelit ominaan jne.

    Mutta hienoa kuulla, että sä vieläkin olet yrittänyt vonkata vakinaa noilla sun hot rod jutuillas ( pioneeri silläkin saralla, vähä niin kuin rikkinäinen levy joka soittaa lättiksen lätinää) ja todennut ettei toimi. Ehkä se on vaan kertojasta kiinni.

    Kiitos vielä M&K + muu tiimi huippu näyttelystä. Koitetaan taas ensi vuodeksi tuoda jotain uutta näytille, eikä tarvii hotelleita tai km korvauksia.
     
    Muokattu: 3.10.2017
    TopyCa, pinemankustom ja cuda440 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!