Laihalle menee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 25.6.2015.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Jonkun verran tuota Typhoonia tuossa käytelly, kun sain taas kasaan ja eipä oikein tahdo toimia. Käynistyttyään käy jotenkin kohtuullisesti, mutta vähän aikaa käytyään ja joutokäynnin tasauduttua alkaa sit mennä laihalle (afr jopa 17 huiteilla) ja se siitä hyvästä käynnistä. Vaikuttaisi, että aina kun on closed loopissa tekee tuota, mutta muuten menee seokset normi tasoille. Autossa siis on laajakaistalambda erikseen, josta noita sörsseleitä tarkkailen. Ecua viisaa toinen normilambda. Oisko se vaan tuo lambda-anturi huonona? Jotakin se anturi satuilee, kun ei vikakoodia heitä mistään, mutta jos ei vaan ihan oikein.?
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kas kun kuulostaa tutulta,en oo paininu vasta kun 3 kuukautta kyseisen ongelman kanssa..3 omaa pakosarjalambdaa kokeiltu ja kerran oli innovate ite ohjaamassa ecua mutta sama homma. Käykö hetken aikaa hyvillä seoksilla tyhjäkäyntiä jos poljet kunnolla hanaa? Käykö laihalla pienemmillä kierroksillakin n. 1500-2000? Kaikki muu on nyt omasta suljettu pois paitsi maffi,sekin piru voi toimia vaan osittain..Mulla on toki suht rankasti muokattu tekniikka mutta onko sulla siis vakio tai onko samalla kokoonpanolla toiminu ennen?
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo sit kun asettuu takaisin joutokäynnille, ni alkaa hiipimään hoikkaa kohti ja pintakaasulla kans. Kahdella eri ecm:llä koittanu ja vielä toisessa viri-kalikka sisällä ja samalla lailla käy. Ja samoilla osilla kävi viime kesänä ja muistelisin että ihan ok kun seurailin noita seoksia.
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Täsmälleen sama ilmiö kun mulla,sama kokoonpano pelas vielä viime kesänä. Onko tuo 4,3 maffilla vai mapilla?
     
  5. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    En tiedä putoaako tuo ECM speed density-tilaan, kun nypäät MAF:in piuhan irti. Tällä saisi melko luotettavasti testattua onko vika MAF:issa. Jos se ei siitä tokene, niin sitten lambda(t) vaihtoon, tahi kokeilet syöttää kapeakaistatietoa sieltä laajakaistan persiistä, mikäli siellä sellainen optio on.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Pakkohan sieltä onkin syöttää kapeakaistatietoa jos orkkisecu on kyseessä.
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuo pelaa vain mapilla. Ja tosiaan ecu saa lambda-arvot eri anturilta kuin mistä noita seuraillaan. Tein jo aikoinaan uuden downpipen johon siirsin laajakaistan anturin lähemmäksi konetta, ni on hyvin reaaliaikaista tietokin. Melkein joka prötsäyksen voi lukea näytöltä vaikka ois kuuro... :D
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Noi orkkislambdapaikathan on aika hullusti vaan toisessa pakosarjassa,siellä lohkojen yhtymäkohdassahan ne pitäis olla että saa kaikkien pyttyjen tiedot. Tossa edelbrockin putkistossa oli laitettukkin extra lambdan paikka sinne minne kuuluukin,ja auto toimi aavistuksen paremmin sen ohjaamana muttei kuitenkaan tarpeeks hyvin. Mut kun meillä on tuo yhteinen nimittäjä eli alle 2000 rpm,niin olisko tuo kuitenkin sinne maf/map osastolle.. Tänään oli ajatus että koittais manipuloida sitä maffin signaalipiuhaa vanhalla tps-anturilla,mut kun siinä on se pirun vastavoltti 5v niin ei onnistunu.Ja mappihan muistaakseni käyttää kanssa tuota 5v vastavolttisysteemiä. Siis eculta tulee 5v signaali vastaan niin ei suoraan pysty manipuloimaan.Mulla oli tosiaan irto tps-anturi johon otin 5v käytössä olevalta tepsin piuhalta,maan samoin.Sitten aattelin että ei muuta kun maffin vihreä signaalipiuha uhdistetään siihen irrallisen tepsin lähtöön ja auto käymään,siitä sitten säätelee voltteja ja kattoo paraneeko käynti..mutta unohdin sen että sieltä tosiaan tulee eculta se 5v vastaan joten homma kusi.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja mappi jos on niin siinähän on sen verran halpa anturi ettei näihin konsteihin kannata ruveta vaan uusia samantien. Noita maffeja ei edes ole suomessa,ja kun aikanaan tulee niin maksaa jotain 400-450e joten sen takia olis koittanu ton kikan että tietäis varmuudella. No tilasin nyt silti,parin viikon odottelu.
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Imuilman lämpöanturi. koneet käymään, antaa mennä laihalle ja suihkasee kylmäspreitä anturiin sen verran että oikeasti kylmenee. Jos alkaa seos menee heti ookooks niin joko anturi rikki tai sitten imee liian kuumaa ilmaa.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En tiä kumpaa tarkotit mutta oletus oli että anturit tietenkin on uudet.Ja enkä kyllä usko että imuilmananturi noin paljon tekis muutenkaan,yks vähäpätöisimmistä laitteista seoksen säädön suhteen.Jos sillä oikeasti olis jotain isoa merkitystä niin se olis sijoitettu jonnekkin ihan muualle kun plenumiin joka on koko ajan kuuma.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Noh, tullu aftermarketti ecujen kanssa vastaan moista. Ei liene paha testata ottaa vaikka irti pleumista. Ja juurikin tyhjäkäynnillä vaikuttanut helvetisti, koska ruiskutusajat on niin pieniä että pienikin muutos vaikuttaa paljon.

    Mutta jos kerran vika ei oo siinä niin eihän sitä kannata testata koska kaikki on kunnossa ja vehkeet ei toimi. vai miten se meni.
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Älä ota herneitä,vehkeet ei toimi mutta tosiaan olis kai toi laitettu putsarinputkeen mahdollisimman eteen jos olis iso tekijä. Ja nniinku sanoin,tottakai selvä asia että ensimmäisenä uusitaan kaikki anturit jos tän suuntasia ongelmia on.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Niin sitä luulisi, autonvalmistajatkin mokailee jatkuvasti.

    Meinaan noin niinku jos menee suoraa fysiikan lakien mukaan, niin ilman lämpötilalla on melko suuri merkitys seokseen.

    Tilannettahan voi vaikka testata niin että mittaa vastusarvon 20asteessa, lyö potikan anturin tilalle mikä on ko lämpötilaa vastaavaan ohmimäärään säädetty ja antaa käydäronksuttaa. Jos ei mee laihalle ni taitaa olla syyllinen selvä.

    Emmä tota ekana ehdottais, mutta kerta muut asiat on jo aika hyvin kokeiltu niin ei taida olla kummonen rahallinen / ajallinen panostus.

    Ja on tosiaan ihan oikeasti oltu ongelmissa läppärunkosysteemin kanssa kun konetilassa lämpötila nousee kovasti ja sen takia seos menny sinne 16-17 tienooseen. Toki eri moottori ja eri ohjainlaitteet mutta siltikin.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jep,mulla on noita antureita/iacceja/tepsejä/lambdoja uusia hyllyssä useita joten ekana on kaikki vaihdettu. Onko jusssilla ollu koskaan lämpörättejä pakosarjoissa?
     
  16. jusssi

    jusssi Gearhead

    Just tein vähän lämmöneristeitä mm. myssyä ahtimelle ja nauhaa putkille, mihin sai laitettua. Anturithan on helppo testata, löysinkin taulukon lämpötila-anturien vastuksille. Samoin MAP; mittaa jännitteen normaalipaineessa, jolloin pitäisi olla n 2,5v , baarin paineella 5 ja imulla sitten pienentyä. Isoin ristiriita tilanteessa on mun mielestä siinä, että laihuus esiintyy silloin, kun ecun pitäisi säätää se lambda-arvon perusteella optimiin.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin se on tuossakin että ennen lambda ohjausta käy vähän paksun puolella mutta sen jälkeen kun ecu rupeaa "korjaamaan"seosta niin sitten mennäänkin toiseen ääripäähän ja pitkälle...ajattelin noitten rättien vaikutusta lambdan lämpöön mutta kyllä sekin on aivan teoreettista.Mä heivasin noi lämpörätit jo viime vuonna ja hyvinhän tuo pelas sillonkin,ja tosiaan lambda toimii kyllä ihan samoin tavoin onko melkein keskellä autoa tai pakosarjassa kiinni.
     
  18. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo eipähän se anturin sijainti juuri muuta kuin reagointiaikaa ja siten tarkkuutta. Tuossa mietin jo hieman muna-kana dilemmaakin, että johtuuko huonokäynti laihasta seoksesta vai laiha afr ja korkea hc huonosta käynnistä, esim sytytyspuolen jutut. Mutta koska se kuitenkin käy vähintään kohtuullisesti niin kauan ku afr on 14.jotain ja humppaaminen alkaa vasta afr:n laihennuttua. Mapin testasin ja näytti järkeviä arvoja, joten sen saa unohtaa vikalistalta. Uusi lambda tilattu. Tunerprota pitäis koittaa opetella, mutta siihen ei tahdo neuvoja saada suomenkielellä mistään. Nyt mietin, että jos lambda on kunnossa, ni joku sotkee sen signaalin ja siten höpöttää ecm:mää?
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mulla on ollu tapana mittailla kaikki ecun liittimestä vielä varmuuden vuoks että tosiaan tulee signaalit sinne asti. Ja voi tietysti katkasta eculle menevän lambdapiuhan ja yhdistää laajakaistan kapealähdön siihen suoraan niin on ainakin varma yhteys. Mä en noihin virtapuolen ongelmiin usko koska niitten kyllä pitäis räkiä yläkierroksilla,kuten tietysti bensansaantiongelmatkin.Tietysti kun painemittari löytyy niin ei tarvi noita paineitakaan arvailla..onko sulla bensapaineet kohillaan? Joskus muuten noi maffitkin menee rikki siitä jos pääsee aivastamaan imusarjaan jostain muusta syystä.. Mä uusin tuohon koko virtapuolen kaikki osat ja on myös kokeiltu ilman sytkävahvaria eikä mitään vaikuta.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Listaan tähän vielä mitä oon tuohon omaani tehny jos näistä olis sulle tai jollekkin muulle apua:

    -ohivuotomittaus
    -virtalaitteet
    -ei ilmavuotoja
    -kaikki anturit iaccia ja tepsiä myöten uusittu
    -ecu lisämaadoitettu suoraan akulta
    -pakosarjat tarkistettu ei vuotoja
    -naku-tunnistin,merkki pysyy paikoillaan
    -3 eri lambdaa+ohjattu myös laajakaistan kapealähdöstä
    -kokeiltu toisella eculla
    -huohotin toimii oikein
    -suuttimet testattu

    Ei siinä oikein muuta jää kun toi tulevan ilman mittaus..
     

Kerro tästä muillekin!