Lainsäädäntö jenkkivaloista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jrasi, 11.6.2015.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Pitäisi varmaan kohtapuolin viedä tuo Seville täplälle, mutta mitäs arvon katsastusinsinööri lie virkansa puolesta mieltä noista etuvaloista.

    Autohan on alunperin jenkkivaloilla (HB4+HB3), nämä muutin euromalliin (H4). Jenkkivaloissahan on vilkuissa parkki samassa (Keltainen P21/5W), eli parkki palaa keltaisena, mitäs tästä sanoo katsuri? Euromallin sevillessähän näin ei ole, vaan parkki on tuossa ajovaloumpiossa, jolle taas ei ole liitäntää jenkkimallin johtosarjassa.

    Sitten kulmissa on kirkkaat linssit, joissa on alkeellinen kaarreajotoiminto, eli siellä syttyy kirkas P21W, kun laittaa vilkun päälle (syttyy siis palamaan, ei vilku).

    Noiden takana on vielä heijastimessa keltaiset äärivalot (W5W).

    Auto on vuosimallia '93.
    Täytyy maanantaina kysästä insinöörin mielipidettä, kun vie rouvan Fordsonia leimalle, mutta jos jollain on jo heti ensikäden tietoa.
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Parkit pitää olla valkoiset.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ok, jos lisään parkit tuonne umpioihin, saakohan nuo vilkuissa palavat jättää paikalleen?
    TraFin ohjeistus huomiovaloista:
    " Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin
    myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet"
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Huomiovaloissa pitää olla huomiovalohyväksyntä, mikä vaan keltainen ei käy. Eikö niistä saa johdon poikki helposti? 93 mallissa muuten kyllä käy dot valot.
    Parkki tosiaan lisätä niin ei mitään muuta ihmeellistä. Ja tietysti takasumari jos kerran on 1993. Jos käyttöönotto on 1992 puolella niin sitte ei tarvi.
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    Takasumari on tehtaan jäljiltä.

    Saahan sieltä johdon poikki, mutta ei viitsisi alkaa johtosarjaa pätkimään, tullut jo raksittua sieltä pois kohtalainen määrä Suomi-sähköä.
    Täytyy leimalle teipata vilkkupolttimosta se parkin kosketin.

    Jos esittäis katsurille kysymyksen muodossa "Otanko nuo leiman ajaksi pois käytöstä?"
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo on hyvä. Dodgessa ajattelin jättää amerikan parkit palamaan. Siksi että saavat siitä sitten sen hylkäysperusteen, joka tarvitaan tilastojen ylläpitämiseksi. Yli 14 vee autoistahan etsitään tikulla ja suurennuslasilla hylkyperuste, jotta Trafin tilastot ikääntyneiden autojen huonoudesta saadaan sellaisiksi kuin halutaan. Pojan '76 Granadassa se oli kardaanin tukilaakeri...toimimattomista etuparkeista ja puuttuneesta rekkarivalosta ei sanottu mitään.

    Siis oikeasti ne oranssit parkit ei saa palaa ilman E-hyväksyntää. Mutta tsiigaa nykyvolvoja ja bemareita, niissä on oranssit "äärivalot" edessä...ja Scania kuorma-autoissa ja rekkanupeissa.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Jos tarkkoja ollaan niin ne on sivuvalot, ei äärivalot eikä parkit. Ne on tehtaan toimesta tyyppihyväksytty ja sellaiset saa laittaa kyllä itsekin. Kunhan niissä on sivuvalohyväksyntä ja näyttää sivuille. Taisi siinä joku näkyvyyskulmajuttukin olla, olisko ollu 60astetta eteen ja taaksepäin.

    Tän vuoden alusta on saanut palaa oranssit parkit muuttoautoissa. :rotfl:
     
  8. Karck

    Karck 3rd gear

    Oikeesti tähän lainsäädäntöön vois vittu pikkuhiljaa jo tulla jotaan järkeä...
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    On sellainenkin volvo tullut vastaan jossa oli vain ja ainoastaan eteen näyttävät keltaiset etuparkit vilkku vielä samassa

    Sit faijalla on volvossa täysin erilliset punaiset markerit takana eikä niistä mitään oo koskaan leimalle sanottu kun maahan tuodessa autossa ne on jätetty paikalleen



    Et pikkasen rasistista, sama kuin 3 vuotta vanhaan pajeroon eteen pitkä eu 3+54 ja taakse kantikas "moottoripyörä"

    Sit kylällä kyl pyörii saman vuotinen 3+3 ja takana taas se "moottoripyörä" kantikas :odroll:
     
  10. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Mitenköhän tämmöinen asia konttorilla ratkaistaisiin. Mun Furyssa on parkki ja vilkku samalla polttimolla. Näinollen jos parkki on oikean värinen eli kirkas, on vilkun väri väärä. Ja sama toisinpäin. Itsehän ratkaisin sen tietysti ainoalla oikealla tavalla kun se alkujaan oli "väärin" ;)
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    En nyt muista tarkkaa vuosilukua mutta valkoinen vilkku tais kelvata johonkin 70 luvun loppupuolelle? Samaten punainen takavilkku johonkin 97 tienoille
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla on melko vahva muistikuva että valkoisen vilkun raja 1968.
     
  13. Jack

    Jack Gearhead

    Valkoiset parkit 1.1.1968, ja etuvilkkujen väristä löysin kahta tietoa. 1.3.1983/1.1.1985 lähtien ruskeankeltaiset vilkut.
     
  14. Jack

    Jack Gearhead

    Löytyi kolmaskin päivämäärä vilkkujen värille 1.1.1984, miten niin epäselvää...
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Ooteeta ja muinaismuistoja: Ennen joskus oli takavalojen korkeudelle yläraja. Mutta kun Suomeen tuli se nelivetoinen Toyota Tercel joskus '83, ne tyyppihyväksyttiin ensin jollain poikkeusluvalla. Sittemmin on "korkeita" takavaloja ollut, niinku mun mondeossa '05.

    Ylipäätään voisi Suomen ajoneuvolainsäädännön kokonaan poistaa ja kopioida jostain sivistysmaasta nuo säännöt (niinku Ruotsi, Saksa tai U.S.A). Täällä on niin hvetisti turhia sääntöjä ja "laittomuuksia", jotka on muualla ihan OK. Esim. Saksassa pysyy autot baanalla vapaissa nopeuksissa levityspalojen (Spurverbreitung) kanssa, mutta Suomessa ne on hengenvaaralliset...

    Ooteen ootee: Mikä maa Suomi on säätelemään ajoneuvojen tekniikkaa? Täällähän on konstruoitu ja valmistettu ihan suomalaisvoimin kai kaikki kaksi autoa: Koelsuu ja Teijo. Kaikki muut saavutukset on kokoonpanoa tai jotain korkeakoulujen projekteja.
     
  16. jusku1

    jusku1 3rd gear

    sinne vaan katsastukseen ilman sen kummempia "pohdintoja"
    Nyt on sentään v. 2015 eikä mikään 1975...
     
  17. M

    M Gearhead

    Mielenkiintoista, -81 Trans Amin kokopunaisissa takavaloissa on e2 merkki :eek:
     
  18. jrasi

    jrasi Gearhead

    Nyt on sunnuntai, eikä konttori oo auki...
     

Kerro tästä muillekin!