lambda-anturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Johtaja, 21.9.2003.

  1. Johtaja

    Johtaja 1st gear

    Onko kukaan kokeillut säätää konetta lambda anturin ja yleismittarin avulla? Minkä laista jännitettä lambda antaa kun käy rikkaalla?, laihalla?, normaalilla?
     
  2. molopaa

    molopaa 1st gear

    Olen jostain lukenut, että jos liität lambdaan suoraan kiinni yleismittarin, niin lambda kyrvähtäis.

    Hankala kyllä uskoa, nykyajan digitaali yleismittareilla. Nehän kun eivät juurikaan kuormita mitattaava kohdetta vai miten on?

    Lambdan antamat arvot ovat kuitenkin viiteellisiä nekin, mutta kyllähän niilläkin voi varmaan hakea säätöjä.

    Helpointa (Ainakin tuloksien lukemisen kannalta) olisi tehdä näin:

    http://www.multi.fi/~alahti/seosmittari.htm

    Mennä tuonne seurata ohjeita.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: molopaa 2003-09-21 19:11 ]</font>
     
  3. molopaa

    molopaa 1st gear

    Niin, itse kokeilin säätää moottoripyöräni seosta lambdalla ja yleismittarilla. Ei oikeen tullut lasta eikä paskaakaan.

    Tiedä sitten vaikuttiko mitenkään se, että mp oli kaksitahtinen.

    Yleismittarissa numerot heittelivät aika rajusti. Toivottavasti lambda ei kärvähtynyt, kun oli sen verran tyyris. Vois käyttää johonkin autoon vielä.
     
  4. Uakki

    Uakki 1st gear

    joo kyllä sitä pystyy mittamaan kun mä ite kokeilin niin se aina näyttää eri lukemia eri seossuhteilla eli mitä laihempi seos niin sitä pinepi lukema mutta se ei mene alle 1.5 voltin alle ja rikkamalla ei mene yli 5.2 voltia ku se on suunnileen niiten keski arvossa niin se on sopiva seos
     
  5. J

    J Gearhead

    Lambdan antama jännite on 0 - 1 Volttia. Nuo 1,5-5,2V on kyllä jotain ihan muuta! Vai onko joku pikku pilkkuvirhe asteikkoa luettaessa?

    10 tai 20 LEDinen seosmittari on parempi kuin yleismittari. Ainakin ruiskuautossa, koska aivo yrittää säätää seosta kokoajan. Käytännössä ruiskukoneen seos seilaa jatkuvasti boksille annettujen raja-arvojen välissä, koska aivo hakee optimia seosta. Muutos tapahtuu nopeasti, joten yleismittari ei välttämättä ehdi mukaan... Kaasaripeliä säädettäessä voi yleismittarikin toimia ihan hyvin, koska seos ei muutu niin nopeasti. Tosin ajon aikana on helpompi "lukea" seosmittaria kun yleismittarin näyttöä. Seosmittariin vaadittavat osat maksaa joitakin euroja, ja sen voi räpätä vaikka reikälevylle jos ei ole mahdollisuutta valmistaa piirilevyä. Ite tein mittarin juuri siihen reikälevyyn ja hyvin toimii. Säätämiseen tietysti tarvitsee säädettävän jännitelähteen ja jatkuvan +12V(tai 14V) jännitteen. Lambda vaatii kuumia pakokaasuja toimiakseen, joten se lähelle sylintereitä. Lämmittämätön(1 piuhanen) anturi on silti melko hidas.
     

Kerro tästä muillekin!