Lambda-anturista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miikka, 15.6.2003.

  1. Miikka

    Miikka 1st gear

    Elikkä miten mitata onko lambda anturi/t kunnossa. Sinne anturiinhan menee kolme johtoa, Akulta suora virta, maa ja datakaapeli boxiin. Minkä johtojen väliltä pitää mitata anturin kunto???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mittaa vaikka digitaalisella (=suuri-impedanssisella) yleismittarilla sen moottorinohjaukselle menevän ja maapiuhan välisen jännitteen. Mittarin pitäisi näyttää moottorin kuormasta riippuen jännitettä välillä 0 - 1V, anturin ollessa lämmin ja kaasu pohjassa luokkaa 0.9 V. Yleensä jos lambda on rikki, se ei näytä kerrassaan mitään --> vaihtoon menee...
     
  3. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Normaali lambda-anturi toimii niin että toinen pää on pakoputkessa ja toinen pää puhtaassa ilmassa. Kun Putkessa ei ole happea muodostuu anturille jännite n. 1V ja jos putkessa on happea, anturi antaa 0V. Antureita analysoitaessa täytyy huomioida, että 0V ei tarkoita anturivikaa läheskään aina. Sytytyskatkokset esimerkiksi tiputtavat signaalin nollaan koska kun pytty jättää sytyttämättä, menee putkeen pytyllinen ilmaa joka tiputtaa anturin jännitteen. Samoten imuvuoto tai liian laiha seos tiputtaa jännitteen. Eli kannattaa tarkastaa onko kyse syystä vai seurauksesta.
     

Kerro tästä muillekin!