Lamborghini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja unknown, 2.2.2007.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  2. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Mites muuten siitä Pantera kerhosta suomeen tuli mieleen että montakos näitä ihanuuksia on Suomessa tiedossa? Sattuu olemaan meikäläisen märkä päiväuni semmoinen, mistäkähän päin sellasta kannattais alkaa metsästämään, vaikka pienenä projektina?
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Öfftopik: Hämeen seudulla taitaa olla DeTomaso Pantera GT5S projektina. Onkohan moisia useampia Suomessa?
     
  4. Raider

    Raider 1st gear


    Yksi tuollainen on valmistumassa, mitä suurimmalla pieteetillä. En sano missä, koska omistaja ei välttämättä siitä piittaa, mutta merkittävästi kehä-kolmoselta pohjoiseen kuitenkin.

    Perehdyin aiheeseen lähemmin kun samalla suunnalla ZR-1:tä aikanaan väriteltiin uudelleen - tämä ei siis ole kuulopuhetta. Saattaa mennä aikaa, ennenkun tuo liikenteessä nähdään, mutta se onkin sitten kuin pakasta vedetty.
     
  5. Raider

    Raider 1st gear

  6. attes

    attes 1st gear

    Detomaso Panterassahan on Fordin pikkulohko. Siksipä kuulostaa jenkkivehkeeltä.
     
  7. Raider

    Raider 1st gear

    No sen mä tiesin, että siinä alunperin on Fordin 351. Se on vissiin noi putket sitten mikä sen tekee. Meinaan paukuttaa kun isolohko, pakko sanoo että sykähdyttää (kuin Chevyn isolohko).
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Panterassa on Foordin 351 4V Cleaveland ja perassa 5-v ZF transaxle.
    Auton ideahan oli tehda foordille oma superauto joka loisi Corveten , ja kaikkihan muistaa mita foordi ja ferrari kaupoille kavi -60 luvulla, niita jalkimaininkeja oli DeTomason ja Foordin kimppa.
    Autot oli kalliita 7800usd (myytiin tappiolla) vrt uusi 454 corvette n 5000usd ja autoissa oli paljon vikoja, mm lampo ongelmia ja ilmastoinnin toimimattomuus,
    Ford varvas Bill Stroppe nimisen hemmon rakentaan preppauskeskuksen californiaan missa autot paivitettiin, homma tuli foordille hiton kalliiksi ja energiakriisin tullessa Foordi heitti pillit pussiin
    Alejandro DeTomasolle tuli hatakateen kun autoja oli piha taynna ja alko markkinoimaan niita tuttava verkoston kautta euroopan markkinoille.
    Ruotsissa vaikutti ( edelleen mukana) Mats Gorski niminen heppu (bilsport lehden perustaja) joka jobbas autoja urakalla ruotsiin (kunkullakin on yx)
    Jos autoa mieli tekee , euroopan suurin autopopulaatio loytyykin ruotsista, n 250kpl ,suurin osa valmistuneista autoista on -71-74 malleja jolloin ford oli mukana hommassa,
    Huonoa autoa (puutteellista )ei kannata ostaa, korinosat on kullan hinnoissa jos niita yleensa saa
    kaikenkaikkiaan 71-00 autoja valmistu n. 10000kpl
    Suomessa n 10 kpl eriversioina, oma on bowtien postaaman videopatkan mustan kaltainen eli GT 4 tai oikeaoppisesti Gruppo 4
    Itse paadyin panteran hankkimiseen siita syysta etta suita voi rakentaa mieleisekseen koska varioaatioita on yhtamonta kuin on autoja
    ( jopa perakkaisissa valmistenumerollisissa autoissa on eroja)
    Moottoreita naihin on laitettu laidasta laitaan, hemista 4,6L modulaariin ja kaikki on ok, kukaan ei tuu sanoon et miks teit noin ( yx patonkimaan alypaa laitto kylla vaimonsa panteraan jonkun sitikan automaattilootan)
    No ranskalaisilta voi odottaa mitavaan,
    Tassa yks linkki jonka oon postannu tanne ennenkin, mutta aina vaan toi auto jaksaa hammastyttaa
    http://hem.passagen.se/hemipanter/
     
  9. stangrider

    stangrider Gearhead

    Syksyllä 2006 oli jossakin lehdessä myynnissä yksi suomalainen Pantera.
    Muutaman kerran on tullut nähtyä livenä, on se älyttömän matala.. ja soundit..
    Mustasta 73 Pantera GT5:stä on esittely V8 numerossa 7/89, jos ketä kiinnostaa tutkiskella.
     
  10. Gallardo

    Gallardo 1st gear

    Joo, Makkolassakin on tullut käytyä, kun kaverilla on mökki sielläpäin.
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tuollainen Countach olisi aika eroottinen laite, tosin jos olisi pakko valita niin varmaan panteraan päätyisin, siinä kun on helpomman oloinen amerikkalainen valurautamöltti moottorina.
    Tosin ei ole viime aikoina tarvinnu tuollaisilla kysymyksillä päätä vaivata että kumman huolisin :odroll:
     
  12. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Vuosituhannen vaihteen paikkeilla otti yhteyttä kaveri, joka oli hankkinut tuolloin melko tuoreen BMW M5 V8-koneen Panteraansa varten Suomessa. Sähkökarttoja etc oli vailla. Silloin oli projektille sivutkin wepissä. Olen silloin tällöin koittanut googlata, mutta ei löydy enää. Olisiko sinulla tietoa miten tuon projektin on käynyt?
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Näin täällä Ruotsissa eräässä tapahtumassa Panteran BMW:n moottorilla.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

  16. valsu67

    valsu67 1st gear

    Iisalmessa viime kesänä ihmeteltiin varmaankin samaa yksilöä vanhan KOPin takapihalla nurmea leikatessa...
     
  17. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

  18. attes

    attes 1st gear

  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Siellä hallissa oli oisko se ollut 1992 asti kokoelma tallella mutta sitten se oli realisoitava.
    Täällä mainittu 400GT oli yksi niistä, myös kokelmassa oli Lamborghini Miura 400SV, Pietarsaarelainen tuttu oli sitä tämän kokoelman omistajan kanssa Italiasta hakemassa ja Carabinierit luopui ylinopeussakoista (140 lasissa kylän läpi) sillä ehdolla että vähän kaasuttelivat lähtiessään kun kertoivat että oltiin juuri auto samana päivänä hankittu ja suoritettiin testiajoa...Prova sanalla saa ihmeitä aikaan.
    Myös muita italoita oli aika liuta mutta sitten iski lama ja autot pidetään ns. maan alla nykyään eri omistajilla, seassa oli myös Alfa Montreal ja muuta eksoottista, osa autoista liukeni tosin ulkomaille.
    Itsellä on tuon 400GTn nykyisen omistajan yksi entisistä kilpureista ...aina ajoittan ollaan yhteydessä.
    En usko että herra vihastuisi jos kertoisi missä auto on onhan sen moni aisakas nähnyt muutenkin mutta pidättäydytään nyt kuitenkin.

    Hassua kuitenkin on huomata että Panteralla saa osallistua esim Suomen SuperSaloon sääntöjen puitteissa kisoihin mutta Countachilla (ja F40llä) ei koska ovat putkirunkoautoja...muitta eihän kukaan Saloonia suomessa enään ajakkaan kun on Nordic Supercars ja Baltic GTt johon mahtuisi kaikki.
     
  20. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tuosta tuli mieleen, että tiesittekö että BMW M1 on valmistettu Lamborghinin tehtaalla italiassa.
    quote="stangrider"]
    Mustasta 73 Pantera GT5:stä on esittely V8 numerossa 7/89, jos ketä kiinnostaa tutkiskella.[/quote]
    Tämä oli meidän näyttelyssä 96 tai 97. Sain houkuteltua omistajan tuomaan autonsa esille ja loppupelissä hän oli erittäin tyytyväinen koko tapahtumaan
     

Kerro tästä muillekin!