Lamellipumpun (Carter) paineensäätö?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja saresks, 11.9.2019.

  1. saresks

    saresks 3rd gear

    Vanha Carter P4600 sähköinen bensapumppu alkoi tuossa vuoden tauon jälkeen työntämään välillä jopa 12-14 psi paineita, vaikka vielä viime kesän toimi kuten itsestään painetta säätelevän pumpun pitää, ~6-8 psi.

    Lamellipumpun pesä auki ja lamellit olivat kuluneet ja ne ja roottori osin ruostuneet. käänsin lamellit ja siistin niitä+roottoria että liikkuvat takeltelematta roottorissa.

    Painetemppuilu väheni, mutta edelleen välillä nousee yli 10 psi, varsinkin kylmänä pyöriessään.

    Korjaussatsille 888-178 tarjotaan joka paikassa eioota

    Alla kuva ja tässä kysymys: Tapahtuuko paineensäätö ko. pumpussa siten, että ylipaine pääsee purkautumaan imupuolelle roottorin yläpintaan jyrsittyjen kanavien kautta vai miten?

    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Noin tyypillisesti joku paineensäätäjä siellä sisällä tarvitsee olla ettei paine nouse pienellä kuormituksella ja taas tuotto riittää isolla kuormituksella. Ja taas isommissa on pumpuissa on monesti venttiili maksimi siirtopaineelle, suojellakseen pumppua myös.

    En ole kyllä avannut kys. pumppua mutta tuttu yhdestä härvelistä, ja paine oli vakaa 8psi koko ajan.


    https://www.jegs.com/i/Carter/180/P4600HP/10002/-1


    Kyllä se tuossakin sanoo että sisäinen bypass pumpussa on, että eiköhän sieltä sellainen löydy ja sen toiminnassa vois olla nyt sanomista?
     
  3. saresks

    saresks 3rd gear

    Ei ole jousi- tms kuormitteisia bypasseja. Imupuolelta litku menee pumppupesään sekä sähkömoottorin jäähdytykseen. Painepuolelta suoraan ulos ilman muita tiehyitä.

    Kun tuota roottorin kuvaa tuijottaa, nuo imu-ja painepuolen yhdistävät kanavat voisi kait hyvin toimia paineensäädössä - mitä suurempi paine, sitä enemmän virtausta takaisin imupuolelle vakiokokoisen kuristuksen kautta. Eli liemi on osin hullunkierrossa. Kumma vain kun noinkin idioottiyksinkertainen toteutus ei tunnu toimivan - jos nyt olen edes oikeilla jäljillä.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    No höh, linkkini teksti väittää että siellä olis bypassventtiili:

    The CarterFuel Systems program features unique innovation and solutions by offering premium OE fit, form and function as well as exceptional vehicle coverage and exclusive problem-solving features. Carter Fuel Systems Rotary Vane style pumps for Carbureted and Diesel applications, were originally created for Military use and are appropriate for RV, Marine, AG, industrial and Performance applications. Some characteristics include: operating using leaded and unleaded gas, diesel fuels, and fuel boosters; free-flow fuel delivery; internal pressure regulating valve, filter required. Features constant flow, non-pulsating pump.


    Eli "internal pressure regulating valve".
     
  5. skide

    skide 3rd gear

  6. xarper

    xarper Gearhead

  7. saresks

    saresks 3rd gear

    Rockauton hinta uudelle vastaavalle pumpulle kotiovelle 128 egee.
    Linkin korjaussatsi kotiovelle noin 75 egee.

    Ketkä tuon pumpun suunnittelivat alkavat olla mullan alla, ei tartte enää kuolettaa niitä kustannuksia, patentit rauenneet, kiinalaiset dumppaa kopioita halvalla, ei ihme että Carter ei tarjoa enää varaosia.
    Taidan periaatteesta tilata tuon satsin. Tai sitä ennen kokeilen itetehtyä "regua", kaasarin tuntumaan t-haara ja siitä pätkä letkua paluulinjaan tankille ja väliin hollikan suutin tms. Jos rauhoittaisi painevaihteluita.

    Kysymys edelleen ratkaisematta, pumpputeknikot ohoi!
     

Kerro tästä muillekin!