Lappuja muutoskatsastukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Hyytiäinen, 25.2.2002.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Millaisia kokemuksia teillä on eri maahantuojista, kun on tarvinnut saada todistuksia muutoskatsastukseen, esim vertailumoottorien tehoista ja muista?

    Mistä mahtaa löytyä parhaat tiedot GM:n merkeistä? Siis sellaiset tiedot jotka lapulla kelpaavat myös katsastussedälle. Luultavasti Metro-Autosta, mutta entäs jos kyseessä on automalli jota ei maahan ole edes tuotu?

    Kuulemani mukaan moni "asiantuntijalausunto" perustuu vanhojen huoltoäijien muistikuviin, eli 50-luvun autoista ei taida paljoa faktaa löytyä rapakon tältä puolelta ja sitten esiin nouseekin kysymys, mitä tietoa katsastusmiehet pitävät luotettavana? Tuskin minkään jenkkiläisen merkkikerhon kotisivuilta löytyvää tietoa.
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ainakin Veholla voi olla hankalaa: Muuan harrastaja kysyi maahantuojan lausuntoa koneenvaihtolupaan ja Vehon lausunto oli "Mercedes-Benzit ovat jo tehtaalta tullessaan niin hyviä autoja ettei niitä ole tarvetta yksityisten enää parannella" ja luvat jäivät haaveeksi :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    volvolta ...volvo-auto oy sai hyvää palvelua...
     
  4. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Metro-Auto on GM:n osalta hyvä paikka kysyä, mutta jos alkaa tökkiä (hyvin mahdollista), niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikka ameriikan puolelle vaikka diileriin tai suoraan GM:lle.

    On hermoja raastavaa ja aikaa viepää puuhaa, mutta saattaapi tärpätä kun oikein yrittää..

    Itse hain vähän erilaista tietoa, mutta sain aika kivan listan oman autoni mallin alkuperäisistä lisävarusteista ja niiden hinnoista uutena. Kys. liike oli merkin jälleenmyyjä jo silloin kauan sitten ja nykyään tekee bisnestä entisöimällä GM autoja myynnin ohella..
     
  5. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Fordin maahantuojalla oli ainakin ollut aika nihkeää ei kuullemma löytynyt 90-luvun alussa tehdyn 2.9 litraisen koneen painoa ja muutenkin kiinnostus vanhoihin autoihin luokkaa eivoisvähempääkiinnostaa.
    onkos muuten jotain kokemusta aro-yhtymästä??
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Fordin suomen päästä olen saanut tosi hyvää palvelua koskien Capria ja sen alustaa sekä moottoreita. mm. harvinaisen 2.8 turbomallin tiedot ja kaikkien muidenkin alustaratkaisut ja Cologne-koneiden kirjainyhdistelmätiedot tuli ilman mitään mukinoita, kiittelivät vain yhteydenotosta sähköpostiosoitteen kautta. ja tuo osoitehan on palvelut@ford.com
    kaikissa asioissa paras ottaa yhteyttä mahdollisimman korkeaan tahoon, haluavat vain hyvää silmää firmalle ja tekevät näinollen asiakkaalle mieliksi mikäli se on mahdollista. Fordilla palvelu pelaa.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aro-yhtymästä on kokemuksia. Ammoisina aikoina todella sieltä luvat hoitui kuten tossa yllä todettiin, mullakin on vielä muutoslupa '65 170 cu in kutosvallulle isolohkoswapista; "Saa laittaa 383 cu in moottorin, ei vaadi muutoksia auton muissa rakenteissa kuten akslistoissa, jousituksessa, voimansiirrossa ja jarruissa" Laite olis varmaan ollut aika veike kutosen kolmelovisella rattimanuaalilla jos ne olis jotenkin saanut naitettua. Aika vekkuli se muutenkin oli tehostamattomilla 9" yksipiirirumpujarruilla.

    No nykyään tilanne on toinen, palvelevat ja autttavat kyllä auliisti mutta lupapapereita eivät krijoita. Sen sijaan saat kopiota tehtaan varosa ja korjaamokirjoista joilla voit todistaa mitä mallisarjasi vertailuyksilöt pitivät sisällään. Kieltäytyivät yksilöityä lupaa kirjoittamasta koska sellaista ei asetusten mukaan vaadita, tai olis ne sitten voinut sen ehkä kirjoittaakin mutta olisivat veloittaneet sekä luvasta, että selvitystyöstä. Ihan oikein sinänsä tehty; jos ei sellaista yksilöityä lupaa tarvita tai edes oikeesti saa käyttää niin ei sitten käytetä. Valikoidusti Aro-Yhtymän ja muiden dokumenttejä hyväksi käyttäen olen onnistunut muutoskatsastuksessa "todistamaan" mitä oudompia asioita jotka ei pidä paikkaansa.
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitte vasta on ikävä kultaisia aikoja kun kaikki mainitsemasi vaihdetut osat huomataan...

    Hoh@hoh.
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    eipä ne taida puuttua -80luvulla tehtyihin
    remontteihin.
    taitavat lähes puolet suomiautoista kuulua samaan joukkoon, pakko saada V8 :grin:
     
  12. seppo

    seppo 1st gear

Kerro tästä muillekin!