Latauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dartsan, 10.12.2005.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Vaihdoin tuohon Moparin orkkislaturin tilalle Boschilaisen, että ei tarviisi tapella enää sen kanssa. Mutta taistelu jatkuu. Laturi lataa jotain rapiat 13 volttia. Hiilet on OK. Sit kokeilin maakenkä irti ja se lataa 14,1. Onko akku sökö vai minkä takia ei napojen väliltä saa samaa tulosta?

    Suoraan laturin B+ navasta vedin piuhan akun plussaan niin lataa 13,3. Ja valot, mankka, puhallin ja pyyhkijät päällä jotain 12,4. Ei oikein tahdo riittää. Maadotukset on kunnossa ja oikareita ei pitäisi olla. Aikaisemmat lueskelin mitä löysin tuolla haku hommalla ja muutamat vinkit jo kokeilin mutta kun ei niin ei.

    Ja pyörintänopeudenkin pitäisi riittää, kun on aika paljon pienempi hihnapyörä tuossa boschissa kuin tuossa orkkiksessa. Ja on tuo aikaisemmissa Mopareissa tuo kytkentä toiminut ihan normaalisti.

    Apua!
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Vois se kait toikin olla. Se on helppo poissulkea sillä, että kokeilet jollain toisella akulla. Vaikka suoraan laturin persiistä (B+ napa) mitattuna pitäis kyllä saada nimenomaan latausjännite.

    Kinkkinen pulma sulla, toivottavasti ratkaisu löytyy.

    - Jasca -
     
  3. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Nyt on toisella akulla kokeiltu, mut tulos on sama. Pitää varmaan etsiä vielä yksi laturi. Kun on noita sähkövermeitä päällä niin ei ole se jännite kuin 12,4. Ei oikein viiti lähteä minnekään tuolla ajelemaan.

    Ja maadoitukset tarkistin kanssa. Ainakin akun miinuksesta laturin runkoon oli 0 ohmia. Ja siitä B+ navasta kun mittaa, niin ei näytä järkevää tulosta vaan näytössä vilisee voltit välillä 6-20. Perin outoa!
     
  4. CCC65

    CCC65 1st gear

    Monet digitaalimittarit sekoilee auton sytytysjärjestelmästä tulevista häiriöistä, sen takia näyttö vilistää 6-20.
    Suosittelen viisarinäyttöistä yleismittaria autohommiin.
     
  5. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No se voi selittää tuon mittausongelman. Mutta kuinka ihmeessä tuo kojelaudan mittari näyttää että auto lataa ihan normaalisti, mutta akulla ei riitä jännite. Vaihdoin laturiin sen hiili/säädin paketin, muta ei muuttunut miksikään. Ilman kulutusta lataa kyllä jotain 13,7. Riittääkö? Kaikki päällä 12,4.

    Voiko tuo laturi olla "unessa"? Kaveri sanoi Taunuksessaan laturin ruvenneen pikkuhiljaa nostamaan tuota jännitettä. Kuulostaako oudolta?

    Ja tuosta kojelaudan mittarista. Mittasin siitä vastuksen ja näytti 9 ohmia. Mitä sen pitäis olla?
     
  6. ajomies

    ajomies Gearhead

    Mistä tiedät että ei virta riitä?? Jospa se sun mittaris ei näytä oikein. (itsellä päin vastainen tilanne, latas liikaa, olikin mittari vika! )
     
  7. ajomies

    ajomies Gearhead

    Mistä tiedät että ei virta riitä?? Jospa se sun mittaris ei näytä oikein. (itsellä päin vastainen tilanne, latas liikaa, olikin mittari vika! )
     
  8. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kyllä se lataus rupes riittämään. Piti vaan antaa jerkua koneella ja sata kilsaa tuossa just ajelin ja perille pääsin. Mutta ongelmat ei lopu vaan muuttuu erilaisiksi.

    Nyt sammuu aina kun hiljentää reilummasta vauhdista. Tyhjäkäynti on OK ja pyörii ihan hyvin, mutta jos tämän sais tuossa viikolla tutkittua. Varmaan kaasarissa. Kakskurkkunen SuperSix super loistava kaasari. Ei vaan ole hirmu kivaa tuo automaatti ja kaupunki. Tai siis on paljon kivaa, mut kun ei pysy kone käynnissä kunnolla.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Millaisilla kierroksilla olet mittaillut? Sen Mopen tyhjäkäynti on todennäköisesti pienempi kuin jollain Saksalaisella. Paljonko siitä possilaisesta lähtee Amppeereita eli tehoa? Jos ei virta riitä niin loppuu latausjännitekin.
     
  10. ajomies

    ajomies Gearhead

    Mistä tiedät että ei virta riitä?? Jospa se sun mittaris ei näytä oikein. (itsellä päin vastainen tilanne, latas liikaa, olikin mittari vika! )
     
  11. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No josko tuon jo uskos, että sitä mittariakin voi epäillä!
     
  12. ana57

    ana57 1st gear

    Laturin latausjännite pitää mitata seuraavasti, että saa oikean tuloksen:auto käyntiin valot yms kuluttajat pois, käytetään autoa kohtuu kieroksilla niin kauan kun jännite nousee, kuitenkin min 2 min, ja jännite mitataan laturin päävirta navasta laturin runkoon. Seuraavaksi kannattaa mitata akun navoista, pitää olla (täysin) sama jännite, jos ei kytkennöissä on vikaa tai akku sökö. Larurin latausvirta testataaan seuraavasti:kun akkujännite on saatu samaksi kuin laturin säätöjännite (eli jännite ei enää nouse ~14,2 V), kohtuu isoilla kierroksilla napsitaan lisää kulutusta ja seurataan koska jännite tippuu alle säätöjännite - 0.7 V (eli 14,2 - 0,7 = 13,5V), taas mitaten laturista. Edelleen akun navoissa tulee olla 0,1 V:n takuudella sama jännite kuin laturin navoissa, jos ei taas on vikaa kytkennöissä. Latausjännitteen mittaus akku vajaana ei kerro todellisutta, latausvirran mittaus onnistuu kunnolla vain virtamittarilla.
     

Kerro tästä muillekin!