Latausjännite liian pieni, missä vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ViLU, 12.4.2005.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja jos Mopari; täysin normaalia ettei "taistelupallo" juurikaan lataa tyhjäkäynnillä :rotfl:

    Mopen systeemiä voi itse hieman parannella vetämällä riittävän paksun kaapelin laturin +pultista suoraan akun +napaan. Samoin jännitteensätimen maadoitus kannatta tarkistaa.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eilen aamulla ihmettelin kun niin laiskasti roksotin lähti käymään, latausjännä kierroksilla vain 13.2V. Täytyypi ihmetellä hommaa ennenkuin tulee enempi pakkasta. Moopparin taistelupallojen viaksi paljastuu lähes aina säädin tai sen huono maadoitus.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Ja sitte itse akun maadoitus koriin ja moottorin maadoitus koriin. Olin Dodgesta nuo hyvät alkuperäiset piuhat mitannut (siis vastus ilman kuormaa ja lepojännite ja jännite käynnissä). Näytti hyvältä.

    Mutta vanhoilla piuhoilla tyhjäkäynti 14,7 V uudella laturilla, lyhyet valot päälle: 13,7 V. Uutta 16 mm2 piuhaa Noihin kahteen maadoituskohteeseen ja kas; Latausjännite pysyy 14,7 valoilla ja ilman.

    coupe 74: onko tuo 12,5 V jännite sama tyhjäkäynnillä ja moottori sammuksissa? Silloin sulla ois ehjä akku ja väsy laturi.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kysäsempä täällä, mitäköhän vittua nyt taas mun autossa tapahtuu?

    Laitoin ton orggis jännitemittarin kuntoon ja näyttää ihan hullumaisia. Suurimman osan ajasta näyttää ihan 14 volttia, mutta välillä hyppää tonne vajaaseen 18 mittari, ja sitten taas laskee 14 volttiin.

    Sitten toinen suuri mysteeri. Latausvalo on alkanut syttyilemään aina välillä ajaessa. Gen- valo palaa, mutta silti akkujännite on 14, eli laturi lataa. Ja kun auton sammuttaa,näyttää päälle 12 volttia, ja kun taas kåynnistää, gen valo palaa ja 14 volttia tulee jännitettä.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mulla teki tota samaa latausvalon syttymistä ja vaati valojen laittamisen päälle ennenkuin rupes lataamaan. Mulla oli vaan mittariston sulake palanut ja siis mittarit toimi silti (DIGI)? En ole kattonut miten orkkis tyyliin noi sähköt on tossa vedetty, mutta sen verta on piuhaa ratin alla et tuskin on....
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eli siis herätepuolella ongelmia? laturihan saattaa silti heräillä kuormittaessa.
    ja muokaten edelliseen, niin myös mulla se valo paloi ajaessa vaikka näytti että lataa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oudot tapahtumat vaan jatkuu.

    Gen valo hehku koko ajan kun kotinpäin tulin, sitten alko palamaan kunnolla, latausjännitteet meni mitarin mukaan tappiin ja lämmöt meni myös, öljynpainekkin teki jotain tyhmää, sitten toi valo sammu ja kaikki palautu normaaliksi.

    Jotenkin luulen että mulla on yks sähkövika mikä vaikuttaa nyt vähän kaikkiin mittareihin. Korjailin noita jännitemittarin liitoksia eilen ja varmaan kun siellä on kaks johtoa yhdessä liittimessä, olis tarvinnut vähän tinaa että olisi saanut sinne kunnon kontaktin. No, koitan tässä lähipäivinä vähän tinata noita ja kattoa josko siittä paranisi...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Katto mittarin maadoitus, saattaa jotain särkyä ajan kanssa jos liikaa mittareille tulee virtaa


    En ny muista missä autossa kaikki muut paitti mekaaninen nopeus mittari alkoi kiipeämään ja sit kun käytti valoja poissa toimi taas hetken parissa päivässä alkois sit savu haisemaan, niin kehoitti et on aika purkaa koelauta :odroll:
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Virtalukon pohjassa vika ?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jumankauti, tänään sain vian päälle ja juoksin konetilaan mittaamaan ja 16-18 volttia se laturi näytti tuuppaavan kun gen valo loimuaa. Taitaa mennä vian hakemiseksi. Oli muuten kirkkaat valot kun kotiin ajoi pimeessä.

    Mites noi latausvalot yleensä on kytketty? Toinen piuha herätteeseen ja toinen akkuun vai hä?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Virtalukolta merkkivalon kautta laturille.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo täytyy kattoa. Onko toi jännitteensäädin jotenkin tohon valoon yhteydessä kun jännite on tapissa kun toi valo palaa?
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laturin jännitteensäädinkö?
    On yhteydessä, eihän se muuten pala jos jännitteensäädin on viallinen.
    Se valo on varoitusvalo, pitäisi syttyä kun järjestelmässä on vikaa.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kannattaa katella laturin päästä et liittimet on kunnolla kiinni ja jos on tappimalliset ne liittimet laturissa niin löysää johtoa varovasti ja kokeilee heiluttaa onko se liitin tappi/pultti kiinni sieltä sisäpuolelta

    Laatokkaan tuli uus laturi ja ihmeteltiin, et miksei taho pelittää kuten pitää, käytettiin sit laturia auki ja herätteen liitin oli sisäpuolelta löysällä

    Teki kans samaa, et yht äkkiä nousi tappiin lataus ja jonnekkin 18volt kohdille,
    se kait on mitä käämityksestä maksimissaan yleensä saadaan ulos, jos enemmän tahdotaan pitää käämiä laturi uusiksi kentästä/staattorista jos roottoria ei käämitä uusiksi saattaa amppeerit jäädä hiukka vajaaksi
    (Näin tiesi kertoa uralin laturin 6->12 volt opastus)

    Sitä en osaa sanoa mikä sen lopulta korjasi, kun lakkasi lataamasta kokonaan ja piti uusiksi heräte vetää, niin sit alko toimimaan.
    Siitäkään en uskalla sanoa, et kuin pitkäksi aikaa se korjaantui

    Mutta virtalukossakin oli vikaa
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tossa kyllä kaikki muu toimii mikä virtalukon takana on ja heräte johtoon tulee sähköä.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No oliskos se laturi hajalla?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tilasin itelle one wire regulaattorin, tutkin mikä vikana kun kamat on tullu. Epäilen että vähintään yx diodi on jostain kajahtanut. Hylsy oli "äly"laturissa la illasta tänä aamuun, eilen illalla ei ollu vielä akut täynnä mutta tänä aamuna oli 2x70Ah tapissa. Onnex tuli laitettua kiinanledihuomiovalot niin viikon ajaa vaikkei kunnolla lataakkaan :rotfl: .
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kai nyt koko laturia aleta vaihtammaan jos sieltä on vaan joku osa rikki?

    Onkohan nämä ihan oikein kun navan 1 johtoon tulee akku jännite koko ajan, oli virrat päällä tai ei ja navan 2 johtoon tulee virrat päällä vajaan voltin pienempää jännitettä mitä akkujännite?

    Kumpi noista navoista ohjaa sitä jännitteensäädintä? Meinaan voisi koittaa vetää akulta suoraan johto tonne ja tarkastaa sen jännitteensäätäjän kunto.

    E: koitinkin jo tota 12V johtoa tuupata molempiin napoihin ja ei alkanut lataamaan, eli varmaan jännitteensäätäjä sieltä on poks

    E2: No nyt se taas lataa normaalisti :mad: .
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ihan oikein ne sun johtos varmaan on, riippuu tietty onko kyseessä Saab, Toyota, vai mikä?

    Vaihda siihen säädin, Boschilaisiin niitä saa parilla kympillä, jos siis et raaski vaihtaa koko laturias.
    Tsekkaa kuitenkin diodien kunto sekä onko ne kuparit kulunu pahasti jo montulle.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ihan tollanen perus GM delco laturi oldsmobilesta. Pahottelen jos en muistanut tota mainita.

    Vaihdoin ton liittimen uuteen ja katon josko se auttaisi. Kupari ei ollut kulunut kun vuos sitten ton laturin avasin
     

Kerro tästä muillekin!