Latausjännite liian pieni, missä vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ViLU, 12.4.2005.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Katoin mittarilla eikä ollut vastusta, eikä noi kohdat ole todella kuumia kun autolla on ajanut.

    Eikö laturin rungon kuulu olla maadotettu koriin, tai moottoriin?
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Yleensä mitä oon nähny niin moottoriin ne on maadoitettu, mut muistelisin, et joskus oon nähnyt sellaisen punotun lattamaajohdon olleen kiristimen pultista koriin, muistaakseni siirsin sen laturin kiinnitys jalan pultin alle, kun ylsi sinne paremmin.


    Chevy vanissa oli mulla maa ongelmia ja mittari kerto ettei ole vastusta tai hävikkiä ja niin vaan se maakaapeli oli navan sisältä kontaktikelvottomaksi hapettunut

    Kannattaa kokeilla koneen käydessä akun miinukseen laittaa apukaapeli ja kaikki kulutteet päällä rapsia pimeessä sillä apukaapelin toisella päällä moottoriin, jos pikkuinenkin kipinä tulee niin silloin on maa vikaa
    ja yks konsti kans ois kaverin startatessa vaikka puolan virtajohto irti ollessa kokeilla koneeseen apukaapelilla, et kipinöikö.

    Nää konstit ei sit mahda kannattaa kokeilla uudempaan autoon,voi olla ettei tietokoneet tykkää
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koitan tota kipinöimistä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kipinöinyt vaikka kaikki muut oli päällä paitti pyyhkijät, ja laturi ihan kyykyssä

    Voisko joku olla vaihtanut tohon jonkun onnettoman tehottoman laturin?

    42A on laiskin mitä rockautossa oli.
     
  5. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Latausvalo hehkuu sen vuoksi, että lampun navoilla on eri jännite. Eli pieni (muutaman) voltin jännite-ero aiheuttaa sen hehkumisen. Mutta miksi siellä on sitten jännite-ero? Lamppuhan sammuu sen vuoksi, että navoilla tulee sama jännite. Nyt siis toisessa virtapiirissä on ylimääräistä vastusta sen verran, että tuo jännite-ero muodostuu. Tai esim siksi kun on erillinen jännitesäädin, niin sinne tuleva jännitetaso ei ole sama kun laturin B+ navalta lähtevä jännite.

    Eli mittaa digitaalisella yleismittarilla jännite seuraavista paikoista moottorin käydessä (- leuka kiinni akun -navassa)

    - akun + napa
    - laturin B+ napa
    - lataussäätimen liitin (ohut johto joka tulee laturilta)

    Maadoitusten tarkastaminen käyttämällä vastusmittausta on aivan yhtä tyhjän kanssa. Mittaa jännitehäviö myös maapuolelta kuorman kanssa.

    Toi että laturi kyykkää kuorman kanssa, voi johtua vaan siitä, että laturi on niin huonolaatuinen. Tai sitten juuri hakusessa oleva vika aiheuttaa sen.

    Mutta kaikista ensimmäisenä..hanki kytkentäkaavio! Auttaisi myös neuvomaan näin etänä, ei tarvisi arvailla miten se ko järjestelmä on tehty.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pitää toi kytkentäkaavio hommata.

    En kerinnyt kauheesti mittaamaan, mutta sinne laturin perään missä se kenkä on kiinni, tulee sama virta mitä akulle, oliko 0,1 volttia eroa.

    Sinne lataussäätimen liittimeen (eli se niistä kqhdesta missä on ohkanen johto) tulee vaan 11 volttia. Toista en kerinnyt mittaamaan. Ilmeisesti toi tekee latausvalon palamisen

    Toi laturi on näemmä vaidettu tohon jostain, wilson lukee kyljessä tarrassa, liekkö joku heikko malli..
     
  7. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Nyt alkaa polttamaan. Siis onhan tuo nyt se johto varmasti mikä lähtee laturilta? Mittaa nyt mikä jännite on laturin päässä ko johdossa. Sen pitäisi olla sama jännite kuin B+ navalla, eikä 11 volttia. Jos on sama, niin ko johdossa on niin paljon vastusta, että jännite tippuu 11 volttiin. Nämä mittauset sitten moottori käydessä jotta laturin kuormitus on todellinen.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siis mittasin sieltä latursta tota, johtoa en muuten huomannut mitata, mittaanpa senkin huomenna.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Upsi toi paketin ja huomenna jos kerkiin niin kattoon mikä vika mun laturissa on. TOivottavasti tasuri ei ole sökö kun piti taas säästää ja ottaa korjauskitti jossa ei ollut tasuria mukana. Samalla näkee että toimiiko tollanen 1-wire regulaattori ilman herätepiuhuja.
    Noita tuli pari "ylimääräistä" :odroll: .
    Latausvalokaan ei tolla vissiin enää toimi kun niitä piuhoja ei tarvii.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Doddi 1-wiretsydeemi vörkkii mutta herätäkseen vaatii pikkasen kierroksia.
    Niin ja vika oli siinä diodi"triossa" vain yks ehjä.
    Mulla on rieselin 70ämpärinen genu näköjään ja lykkää 14.4v kaikki kulutus päällä tyhmäkäynnillä.
     
  11. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Koitanpa jos joku osaisi auttaa.. Lukasin aikaisemmin tänään ja eilen topickeja läpi täältä ja löysinkin ongelmaani vastaavia tarinoita: Laturi ei lataa kunnolla.

    kesän aikana en ole huomannut suurta hävikkiä akussa vaikka auto olisikin pari päivää seisonut. Sunnuntai aamuna lähti vielä normaalisti käyntiin ilman ongelmia, vaan ei enään iltapäivällä lähtenyt: muutaman kerran pyörähti ja sen jälkeen vain naksui. Toisesta autosta apuvirtaa ja auto kotiin. Sitten yleismittarilla mittailemaan laturista ilmeisesti tästä field navasta? jossa yksi hiilipötkö valkosen muovihärpäkkeen sisässä. napa antoi lukemaksi n.10,6V. Ja ylempi napa, (battery+?) jossa paksumpi johto, antoi n. 11,5V. myös akku näytti n. 11,5V tämä paksumpi johto meneekin laturilta suoraan akulle?
    Hetken mietiskelyn jälkeen laturiin käyttämätön hiili ja kokeilemaan, mutta ei muutosta. Isän ikuisuus projektista laturi irti, hiilen tarkistus että on hyvä kuntoinen ja omaan autoon kiinni. Ilman merkittävää muutosta. Tämä laturi siis ollut käyttämätön lähes 20 vuotta...
    Tähänasti auto tarvittaessa käynnistetty apuvirralla.
    Seuraavaksi akku lataukseen ja samalla vaihdettu moottorin ja auton korin välinen piuha ehjään kaapeliin, sekä akun ja auton korin välinen piuha vaihdettiin kaapeliin (moottorin ja akun välissä oli jo ehjä kaapeli). Myös varmistettiin, että latausjännitteen säädin sai kunnolla maita. Niin ja auton oma laturi vaihdettiin takasin. Sitten odoteltiin vielä muutama tunti, että akku varmasti latautuisi kunnolla. Akun varauksen näyttäessä 12,5V ruvettiin taas kokeilemaan eli ensinmäistä kertaa ilman apuvirtaa lähti hyvin käyntiin. Tällä kertaa saatiin lukemiksi FLD navasta? 11,6V - 12,2V riippuen tyhjäkäynnillä vai reiluilla kierroksilla. Ja battery navasta ja akusta n.12,4V.
    Tämän jälkeen kokeiltiin myös ainakin 15vuotta vanhaa latausjännitteen säädintä, josta oli aika hankala sanoa onko "uusi" vai käytetty. Ainakaan se ei tilannetta mihinkään muuttanut kierroksista riippumatta. Mitä voisi yrittää seuraavaksi? Täysin uutta säädintä vai GM laturia?

    Korjatkaa ja ihmetelkää toki, jos olen jossain väärässä tai jäi epäselväksi.
    Mainittakoon vielä , että kyseessä on plymouth fury vuodelta -65. Josta en löytänyt jännitteestä varoittavaa valoa...
    Toivottavasti joku osaisi neuvoa avuttomia jotta pääsis vielä tänä vuonna ruisaamaan!
     
  12. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Laturin maadoitus tai säädin rikki. Just painin ton taistelupallon kanssa eka keralla oli tuo laturin maadoitus huono ja toisella keralla oli rikki menny just se muovi missä on se hiili otti maihin ja poltti säätimen ja orggis mekaanisesta säätimestä oli palanu yks lanka poikki sen sain vielä korjattua. Suosittelen laturin vaihtoa ite pistin delco remyn laturin ja ei ole ongelmia ollut sen jälkeen. Tarkista myös että säädin saa maita.
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Gm laturia kehiin. Rupee lataamaan myös tyhjäkäynnillä ja kyläpyörityksessä.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mikäli alkuperäiset johdotukset, se paksumpi ei mene suoraan akulle vaan kiertää kajuuttaan amperimittarille ja sieltä takaisin monen mutkan (liittimen) kautta vasta akulle. Suora paksukaapeli vaan akun +napaan, orggiksen rinnalle.

    Lataamattomuus yleensä taas johtuu säätimen/laturin huonosta maadoituksesta. Tahi sipistä akusta joka ei ota varausta vastaan.

    Ja ne hiilenpitimet tosiaan kannattaa tarkastaa että ehjät, siitä liitimen tienoilta yleensä murenee siten että ottaa maihin ja fusiblelink/säädin palaa.
     
  15. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Eikö se kerro että menee piuha suoraan akulta laturille, jos molemmat näyttää samaa lukemaa ilman virtoja?
    Meneeköhän laturin maadoitus laturin rungon ja moottorin kautta autonkoriin?

    Hiilenpidin vaihtui myös uuteen samalla kun vaihtui hiili.
    Tänään vielä kokeiltiin toisella akulla, joka varmasti on toimiva, mutta vain 62A kun autossa ollut on 80A. Se ei ainakaan parantanut latausta vaan huononti hieman.. Tilasin myös uuden säätimen, jolla testataan vielä kun saapuu. Sen jälkeen täytyy harkita vakavasti GM laturia.
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Hmm, siinähän on kaksi hiiltä, toinen- maadotettu laturin kuoreen ja toisesta+ lähtee johto... Uudemmassa lähtee molemmista johto.

    Siitä laturista voi jonku pultin alta vetää maapiuhan joko moottoriin tai koriin niin saa ainakin maita.

    Toimiikos siinä mittaristossa AMP vai mitä siinä mittarissa nyt lukikaan? Jos toimii niin sähköt kuten edellä mainitsin eli alkuperäiset. Vikakohteet siinä tapauksessa se kajuuttaan menevä iso moninapaliitin ja itse mittarin liittimet. Usein se mittari on ohitettu kun aiheuttaa ongelmia vanhemmiten...

    Elämä taistelupallon kanssa on mielenkiintoista, mutta saa sen toimimaan kun oivaltaa sähkönkulun syvimmän olemuksen ja Moparinsinöörien aivoitukset. Googleen mopar charging system niin aukeaa...
     
  17. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Tuleehan säätimelle herätevirtaa?
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itse kyllästyin taistelemaan ja nyt on japsilaturit molemmissa autoissa. Honda Accordin laturi sopi suoraan, mitä nyt piti sopivat spacerit ja hihnapyörä tehdä. Remmit johtoliitoksetkin sopi suoraan. Piti olla lyhyt laturi että sai alkuperäiset hihnalinjaukset sopimaan. Ylempi on Accordin laturi ja alempi 80-luvun lopun 1,3 Corollan laturi, toinen isolohkoon ja toinen pikkulohkoon.

    [​IMG]
     
  19. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Paljonko pitäisi säätimelle tulla herätevirtaa? ja kumpaan napaan? Ilman virtoja mittasin niin ei tullut mitään ja virrat päällä tulee lähes samat kuin käynnissä ollessa..

    Enpä ajatellutkaan, että laturissa on hiili myös maadoitusta varten. Laitettiin GND reikään hiili, josta johto auton runkoon. Sen jälkeen vaihdettiin latausjännitteensäädin täysin uuteen, Mutta merkittävää muutosta ei vieläkään tapahtunut.
    Auton oma jännitemittari hytissä toimii. Auto käynnissä viisari näyttää noin puoltaväliä, ehkä hieman ylikin. Mielestäni näyttänyt reilumminkin yli puolenvälin ennen ongelmaa?

    Täytyy vielä googletella, mutta siitä ei varmaan paljoa apua ole kun ei tuo lontoo taitu mitenkäänpäin.
     
  20. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Herätettä pitää tulla saman verran kun akulla jos on vähempi niin lataa liikaa. Oothan koittanu lisämaadottaa laturia? Itellä rupes vasta sitten lataa ku vedin laturilta suoraan piuhan akun maahan. Heräte säätimellä tulee siihen mihin käy abiko liitin suoraan ja laturilta tuleva sille puolelle missä on se ruuvi.
     

Kerro tästä muillekin!