Latausjännite liian pieni, missä vika?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ViLU, 12.4.2005.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Pitää koittaa säätimenvaihtoa, ja kiitos vinkistä tuon pultin suhteen.

    Ensi kuussa jenkkeihin duunimatkalle ja suunnitelmissa tilata vähän tavaraa kotiinkannettavaksi. Rockautosta säädin n. $12 tai Delco-Remyn kunnostettu 63A 10SI-laturi n. $30 + vaihturipantti $10. Jos tuon vain säätimen niin ihan varmasti ei tule sillä kuntoon:D

    Vois tuoda molemmat. Jos vanha tulee säätimenvaihdolla kuntoon, niin jääpä edullinen varalaturi hyllyyn. Tai saa siitä enemmän kuin omansa pois myymällä Suomessa. Vanhaa ei $10 paanttimaksun takia kannata jenkkeihin kuitenkaan roudata, varsinkin kun siellä pitää lähetyskulut vielä maksaa itse.
     
  2. juko7

    juko7 Gearhead

    Mulla -74 Plymari (Scamp) ei lataa. Erillinen lataussäädin. Luin tämän ketjun läpi, miten mittaan onko vika laturissa vai säätimessä?
     
  3. fxsts

    fxsts Gearhead

  4. juko7

    juko7 Gearhead

    Kiitos, tutustun tuohon tarkemmin!
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuli muutama viikko sitten roudattua jenkeistä kotiin sekä uusi säädin, että Delco-Remyn kunnostettu laturi. Kokeilin ensin vanhaan laturiin uutta säädintä, mutta ei se sitten auttanut. Samalla tavalla toimi edelleen, eli kylmänä antoi noin 14,5 volttia jännitettä, mutta kun kone ja laturi olivat kunnolla lämmenneet, niin jännite laski alle 13 voltin.

    Uudella laturilla ajettu nyt muutamat koeajot, ja huonoimmillaankin antanut kunnolla kuumana jännitettä 13,8 volttia.

    Mittasin yleismittarilla myös laturien pintalämpötilat, molemmissa lämpötila nousi 80-90 asteeseen, jolloin tein mittaukset. Eli kyse ei taida olla siitäkään, että vanha laturi kuumenisi jostain syystä kuumemmaksi kuin uusi, ja jännitteensäädin säätäisi sen vuoksi jännitteen alemmas.

    Sitä en sitten ymmärrä, että mikä siinä vanhassa laturissa tätä oikein aiheuttaa. Varsinkin kun ohittamalla säätimen se vanha laturi antaa ihan kunnon jännitettä myös lämpimänä.

    Se B+ -pultin kiinnitys diodisiltaan oli vanhassa laturissa ihan tiukassa, eli ei siinäkään ongelmaa.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    13.8 on ihan ok jännite kun akku on täynnä ja ei oo kuormaa päällä. Jossei akku ota enempää jännitettä vastaan niin laturi ei sitä myöskään anna. Kokeile laittaa kaikki mahdollinen kuorma päälle lämpösenä ja mittaa sit jännite.
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tämä uusi laturi antaa siis kuumana sen 13,8 volttia sekä ilman kuormaa että valot ja sähköflekti päällä. Vanha laturi jää kuumana alle 13 voltin ilman kuormaa ja kuorman kanssa.

    Eli tämä tuli laturinvaihdolla kuntoon, mutta kysymysmerkiksi jäi että mikä sitä vanhaa laturia vaivaa, kun se ei säätimen vaihdolla toennut.
     
    Muokattu: 12.9.2019
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Loppuu amppeerit kesken?
     
  9. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuntuu ampeerit riittävän hyvin, kun laite on viileä. Ja kuumanakin, jos ohittaa säätimen tunkemalla ruuvarin koloon. Jännite ei myöskään nouse normaalille tasolle vaikka sammuttaisi kaikki muut kuluttajat autosta paitsi mitä moottori käydessään tarvitsee (käytännössä siis HEI-jakaja ja ryypyn vastus).
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja sama akku ollut koko ajan? o_O
     
    Poke tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos toi ei ole mitattu reilun ajon jälkeen, jossa koko konehuone on kuuma, niin liikaa lämpee. Joko akku on paska tai johonkin menee liikaa sähköä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Itsekin mietin tuota lämpötilaa, että paljonko laturin kuuluu lämmetä. samoihin lämpöihin nuo kuitenkin nousee sekä uusi että vanha laturi. Nuo lämpötilat on mitattu ihan reilun ajon jäljiltä, eli sellainen 40 min hidasta ruuhkapyörittelyä, jonka jäljiltä koneen lämmöt jo pidemmän aikaa lähes sadassa asteessa.

    Tuo jännitteen alenema vanhalla laturilla on havaittu sekä nykyisellä akulla että edellisellä. Nykyinen akku on 2v vanha Exide, joka toimii normaalisti.

    Auto on ’80 Delta 88, jossa ei suuria sähkösyöppöjä ole flektin ja valojen lisäksi kuin perussoitin. Flekti on kyllä iso, mutta 30A sulake riittänyt ihan hyvin sille. Sähköjärjestelmästä en ole muuten vikaa löytänyt, sulakkeita ei ole palanut vuosikausiin eikä mistään ole noussut savuja tai paikat kuumenneet. Konehuoneen johdotukset, akunkengät ja maadoituspisteet uusittu 10v sitten alkuperäistä jytymmillä piuhoilla. En oikein keksi missä olisi erityisen suuri sähkösyöppö.
     
  13. f34

    f34 Gearhead

    Kun olet jaksanut noin ahkerasti mittailla lämpötiloja, niin mittaa virtapihtimittarilla johdoista, että missä virtaa menee enemmän kuin kuuluisi.
     
  14. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Olisin mitannut jo, mutta kun ei ole pihtimittaria. Niitähän alkaa saada ebaysta, Puuilosta jne. jo ihan sopuhintaan, mutta tekeekö niillä halvoilla mitään? Vai pitääkö panostaa kerralla >200€ kunnon mittariin jos haluaa luetettavia lukemia?

    Pitää kuitenkin vielä mitata paljonko auto vie virtaa virrat päällä akusta, siihen pitäisi riittää yleismittarin 10A mittausalue. Siitä saa jotain osviittaa, koska koneen käymisen ei pitäisi lisätä siihen päälle muuta kuin sytytyksen viemän virran ja sitten lämmetessään flektin. Virrat pois kytkettynä akulta menee sellainen 35 mA. Sen mittasin tuossa pariin otteeseen, mutta virrat päällä ei ole tullut mitattua.

    En kuitenkaan usko, että missään menisi virtaa merkittävästi enempää kuin mitä kuuluisi. Uudella laturilla kun näyttää käyttäytyvän latausjännite nyt ihan normaalisti. Otan tietenkin mielelläni vastaan referenssejä noista laturien lämpötiloista pidemmän ajon jälkeen, että mikä on normaali taso lämmöille. Itse mittasin lämpötilan UNI-T:n yleismittarin lämpötila-anturilla.
     
  15. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Eihän jossain oo kuitenkin vanhaa johtoa, jossa on ns. fusible link?

    Ei ole omalle kohdalle vielä sattunut, mutta varsinkin paksummissa maakaapeleissa ja veneessä on ollut kaapelista karvat poikki kaapelikengän sisäpuolelta. Pinnasta ok, mutta iso vastus.

    Olen kuullut että vanha tupakansytytin oli oikarissa. Sen verran oli jerkkua sulakeessa, ettei palanut. Samoin on ollut jumissa pyyhkijöiden moottori.
     
  16. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Täytyy noita vielä mittailla, mutta tosiaan kaikki sähkölaitteet tupakansytkäriä myöten tuntuu toimivan oikein. Jos noissa olisi joku oikkarissa, niin sen luulisi näkyvän laitteen toiminnassa. Onhan tuosssa molemminpuolin sähköpenkit, -peilit ja kaikki akkunat sähköllä. Penkit ja ikkunat nyt on ainakin isoja virtasyöppöjä, mutta vain silloin kun niitä käytetään.

    Auton sisällä suurin osa johdotuksista on alkuperäisiä, joten sieltä voi löytyä noita fusible linkejä yms.
     
  17. f34

    f34 Gearhead

    Mulla on fluke, muutaman kympin bilteman ja ebaysta kiinan laite.
    Kun vertailin niin riittävän tarkkoja kaikki tuollaiseen tutkimiseen.
    Pakkasessa halpikset alkaa näyttää jonkun desimaalin eroja.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuossa tilanteessa laturin lämpötila on täysin mitään merkitsemätön asia. Lämpö on peräisin suurilta osin ihan muualta.
     
  19. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Perinteisissä jänniteensäätimissä se lämpötilakompensaatio laskee jännitettä noin 0.5V per 75 astetta.

    Millainen jännitteensäädin noissa uudeman tyyppisissä latureissa on? Onko kukaan sovittannu sellasta tollasen 80 luvun boschilaisen tilalle? Saako niitä edes samoihin kiinnikeisiin kiinni.

    Edit. ja tarkoitin siis tälläisen mallista niillä uusilla.
    https://www.mechman.com/ls-engine-swap-one-wire-racing-alternator/
     
  20. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuota luokkaa se näyttäisi tuossa uudessa laturissa olevan. Vanhasta lähtee lähes kaksi volttia tuolla lämpötilannousulla.

    Itsellä ei kokemusta uudemman laturimallin asentamisesta vanhaan koneeseen, mutta luulisi taitavan sepän takovan tarvittavat kiinnikkeet, jos haluaa asennuksen tehdä. Enkä ihmettelisi jos jostain ebayn syövereistä löytyisi valmiita muutoskittejä.

    Jos tavoitteena on saada lisää ampeereja niin ainakin Summitilta löytyy erilaisia teholatureita myös vanhoilla kuorilla. Ainakin GM:n 10si-kuorilla löytyy 140 ampeeriin asti.

    Tilasin nyt Ebaysta Uni-T:n pihtimittarin (UT203), niin pääsee virtoja mittailemaan. Pihtimittari ollut pitkään ajatuksissa, mutta tulipahan nyt oikea syy tehdä hankinta.
     
    Muokattu: 14.9.2019

Kerro tästä muillekin!