Latausjännite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 9.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko noin 15v liian iso latausjännite kun kaikki sähkölaitteet on käytössä normaaleilla ajonopeuksilla?
    6.2d:ssä on 78Ah laturi ja tuplaoptimat (a 46Ah)
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Latausjännite on noin 14,4 volttia.Jos sun jännite nousee yli ton arvon niin todennäköisesti ei virta kulje.Akku ei ota vastaan tai jännitteensäädin rikki.
     
  3. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    No joo... tarttee ensin olla kalibroitu mittari jos haluaa tietää kymmenykselleen
    latausjännitteen... Auton oma mittari kun ei ole tarkimpia. Kyllähän akku ottaa vastaan kaiken sen napajännitettä korkeamman
    jännitteen latausvirtana. Oli se sit voltin kymmenyksen tai kymmenen volttia korkeempi.
    Virta vaan kasvaa mitä korkeempaan jännitteeseen mennään. Tuo 14,4 V ois ihan Ok latausjännite, (huom, mittaa ajovalot päällä!) Korkeempi vaan kuormittaa laturia ja lyhentää polttimoiden kestoikää, eikä pidemmissä ajoissa akutkaan siitä kiitä. Optima akku on siitä hyvä että se sietää normaaliakkua korkeampia latausjännitteitä eli siis suurempia latausvirtoja. Joten latautuu nopeammin kuin tavallinen akku, jos vaan laturi jaksaa siis tuupata... Eivätkä ole ihan niin herkkiä ylilatauksellekkaan kun ovat suljettuja geeliakkuja. Joten kannattaa se tarkka jännite varmistaa ennenkun hötkyilee, kaikkien lamppujen ikä siinä ensimmäiseksi kärsii jos jännite on kohollaan. Lataussäädin vaihtamalla pitäis korjaantua JOS on aihetta koittaa pudottaa jännitettä. Käytännössä laturi ei juuri yli 18 volttia voi edes missään olosuhteissa tuottaa, eli ei se mahdottomiin sentään se jännite onneks pääse nouseen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    15,4 V se näytti eli voiko sen tulkita olevan OK? optimoiden kera..
     
  5. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ei helvetissä.Jotain on vialla,tdennäköisesti jännitteensäädin.Onko sulla mahdollisuus lainata pihtivirtamittaria ja mitata mikä virta on tollasella jännitteellä,todennäköisesti hyvin pieni.
     
  6. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    mjo, mistä ihmeestä oot kuullu et virta muka pienenee jos jännite kasvaa ? Se on käänteistä ohmin lakia !!!!
    Jos latausjännite on noin suuri, on myös latausvirta vastaavasti liian suuri eikä pieni !! Vaihtaisin jännitteensäätäjän kyllä. Tuossa on ainakin voltti liikaa...
    Kertauksen vuoksi, I=U/R eli virta on jännite jaettuna resistanssilla. Ja kun akun resistanssi on vakio, jännitteen nousu kasvattaa virtaa.
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Et ole tainnut paljon näitten asioiden kanssa pelannut,jos et tajuu mistä on kysymys.Muista että se akku on kuorma,jossa on vastajännite,mitä se laturi kokoajan seuraa
     
  8. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    no huhhuh. Ilmeisesti ei oo sähkötekniikan koulutusta ? Sori mut mulla on sähkö- ja elektroniikkakoulutus. Joten TIÄN todellakin mistä puhun. Vastajännitteellä ei oo tässä asiassa mitään merkitystä. Ajattele asiaa niin että sulla on tallin lattialla akku, johon liität tukevan verkkovirralla toimivan säädettävän laturin. Jos lähetään siitä, että akku on täyteen ladattu, hetken seissy, sen napajännite on tarkalleen 12.84 V. Nyt otat laturin ja säädät sen ulostuloon 13 V. Kappas, hyvin pieni latausvirta alkaa kulkea akkulaturista akkuun päin. Akkulaturin virtamittari vois nyt näyttää esim. 0,5 A latausvirtaa. Sitten säädät jännitettä suuremmaksi laturista. Nostat sen vaikka 13,5 Volttiin. Ja kas, latausvirta kasvaa taas, nyt se on n. 3 A. Jatkat jännitteen nostoa... vaikka 14,5 volttia laturiin, ja kappas vaan, latausvirtamittarin näyttö vaan nousee, nyt se näyttää jo 10 A !! (Oletetaan nyt siis että on tommonen tehokas laturi joka ei notkahda, vaan tuuppaa mitä pyydetään) Jos nyt jättäisit akun siihen vaikka vuorokaudeks, se alkas jo haihduttaan nesteitä reippaasti. Jatkat jännitteen nostoa, nyt vaikka 16 volttiin. Hupsistakeikkaa, latausvirta se vaan kasvaa. Nyt se alkaa olla jo 20 A lukemissa.
    Alkaa akussakin käydä jo hyvä puhina ja porpotus. Mennään jo teholuokassa 20A*16V eli 320W. Kyllä tuolla jo akkua keittää kummasti. Nostat lisää jännitettä, nyt 18 volttia. Latausvirta se vaan kasvaa... nyt 30 A !!! Puhina ja porpotus akussa kasvaa, ja monikaan mkku paitsi optima ei enää kest tällästä latusvirtaa, ja auton laturitkin alkais hyytyä jo kummasti kun niiden tarvii syöttää sama jännite valoille ja muille vempaimille. Enempää en suosittele jännitettä nostettavankaan, ettei akku räjähdä. Virtaa se OTTAA VASTAAN niin paljon kun sille annetaan. Se ei sille mitään voi. Tehokkaimmat kaupalliset akkulaturit ovat tälläisiä, niiden kyltissäkin lukee latausjännite 17-18 volttia, jolla latausvirta 20-40 A riippuen akkujen kapasiteetista. Nyt kuvailin 60 Ah :n akkua suurinpiirtein. Otappa jotakuta sähköinsinörttiä hihasta ja varmista epäuskosi. Kiitos. Ei millään pahalla, mutta on kiva opettaa niitäkin jotka eivät tiedä mistä puhuvat.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen täysin samaa mieltä. Ainoa tapaus milloin jännitteen noustessa virta voi pysyä samana tai pienetyä on akun sisäisen vastuksen kasvaminen. Jos se tapahtuisi, akusta ei olisi sytyttämään edes ajovaloja.

    I=U/R pätee tässäkin. Oikeastaan se on I=(Ulataus-Uakku)/Rakku . Jos latausjännite on pienempi kuin akun jännite, virtaa kulkee akusta poispäin. Jos latausjännite on akun jännitettä suurempi, akkua ladataan. Virran suhde jännnitteeseen ei ole täysin lineaarinen akun kemiaalisesta rakenteesta johtuen, mutta helpointa on olettaa se lineaariseksi. Virta riippuu täysin jännitteestä ja kunnossa olevilla laitteilla jännitteen nosto aiheuttaa aina latausvirran kasvun.

    Hazard
     
  10. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Hyvä nimetön Hazard, Juuri näin. Virrat suhteessa latausjännitteeseen tietysti vaihtelevat riippuen akusta paljonkin, käytännössä kuitenkin ainoo virtaan vaikuttava tekijä on nimenomaan akun sisäinen resistanssi. Sehän on ehjässä akussa hyvin pieni, muutenhan se ei pystyisi suuria käynnistysvirtoja antamaankaan. Ja jos latausjännite on matalampi kuin akun jännite, alkaa akku syöttää virtaa laturiin. Siksi laturissa onkin käämit tasasuunnattu ja diodien katodit vastassa, jottei laturi olisi oikosulku akkuun nähden silloin kun se ei pöyri ja kehitä niin paljon jännitettä että itse saavuttaa korkeamman jännitteen kuin akku ja ala ladata. Tässähän on kysymys vain tasapainosta... Korkeammalla olevasta järvestä virtaa aina joki matalammalla olevaan järveen... noin kuvainnollisesti sama asia :smile:



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Blazer-83 2003-02-15 13:26 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Blazer-83 2003-02-15 13:28 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rautakummulla sanoivat että 15.4 on ihan hyvä jännite. Ei vaadi toimenpiteitä, joten annan olla kuten olikin.

    Kiitos
     
  12. ykä

    ykä 1st gear

    Jännite on ihan ok jenkeissä tuppaa laturit puskemaan välillä jopa 16- 17 volttia.Syytä en tiedä minkä takia , mutta kokemus vaan on osoittanut että lataavat aina enemmäm kuin muut autot.Tämä on eräs syy minkä takia amerikkalaiseen autoon kannattaa laittaa amerikkalainen akku se näet kestää niiden laturien jännitteet paremmin(rakenteeltaan erinlaisia)
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kannattaa olla tosiaan tarkkana tuon jännitteen kanssa, työkaverilla lava-hiace latasi 17-19 volttia. se täräytti sen parkkiksella käyntiin ja lähti harjaamaan lumia pois. kerkes kahden askeleen päähän akusta ja kuului sellanen räjähdyksen tapanen takaa. akunpalasia oli joka paikassa.

    kannattaa tarkistaa tuo jännite siis.
     
  14. ana57

    ana57 1st gear

    Korekeahko jännite johtuu yleisimmin akun ja säätäjän välillä (= tavallisesti virtalukko) syntyvistä jännitehäviöistä, olettaen että saäätäjä on kunnossa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näimpä on, optimakaan ei kestä mitä vaan, kyllä senkin saa hajalle ylilatauksella. Seitä tosin voi VÄHÄN aikaa ladata korkeammalla jännitteellä, se kun pystyy ottaan vastaan suurempia latausvirtoja (pienemmän sisäisen resistanssin takia) kuin tavallinen akku. Mutta pidemmillä latuksilla voipi tuhoja tulla. tuo 15 ja risat varmaan toimiikin ihan pätkä-ajossa jossa ei ajeta montaa minuuttia kerrallaan ja starttaillaan usein. Ei ehkä ehdi niin nopeasti tuhoon akkua. Itselläni koitin kerran eurooppalaiseen vehkeeseen (bosch-laturi) 4 eri lataussäädintä, enkä saanut millään tempuilla enkä johdotuksilla lätausjännitettä nousemaan 13.8 voltin yli. Mutta toimi sekin hyvin vaikka oli pätkä-ajoa. Ei ollut talvellakaan virranpuutetta. Joten ei se yli 15 voltin jännite ole kyllä tarpeen. Jos määkin oisin rahanahne huoltomies, varmaan sanosin tietämättömälle samaa huollossa ja oottasin että "potilas" tulee pian uudestaan akku/laturikaupoille !
    Pieni huijaus=tuloja tulevaisuudessa. Joten kannattaa olla hiukka varovainen... Sitäpaiti lataussäätimet ovat erilaisia, en tietenkään kaikista tiä, mut mitä oon nähny niin ne haistelee jännitetason ihan ittestään laturista. Ei oo muuta kun paksu piuha mistä latausvirta menee akulle ja pieni piuha latauksen varotusvalolle. Itse jännitetieto säätöä varten tulee laturin sisältä sen omasta tuottamastaan jännitteestä.
     
  16. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Ohoh...tosta katos mun käyttäjatunnus johonkin... :smile:
     
  17. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Ohoh...tosta katos mun käyttäjatunnus johonkin... :smile:
     
  18. kane

    kane 1st gear

    Minkä paksuista piuhaa tuo akulle menevä olisi hyvä olla?
     
  19. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Latausvirtajohdon olisi hyvä olla 6-8mm2.

    Lataus
    Eräs 6.2d Blazer latasi n.15.5v. Testasin säätimen ja se oli kunnossa. Vanhat jäärät puheli että diodivika voi aiheutta korkeaa jännitettä. Laitoin laturiin korjaussatsin johon kuului diodit (ihan erilaiset kuin esim. boschin laureissa). Sitten latasi tasaseen 14.7v.
     
  20. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Terve Blazer-83! En päässyt aikaisemmin vastaamaan.Heti aluksi,kerroin tilaanteen niin,että on vika päällä ja vika päällä ohmin lait ei oikein toimi.Eli vastaan sun kovaan tekstiin,olen ollut samalla alalla kuin sinä,mutta varmaankin tuplasti kuin sinä.Sulla on koulutus,hyvä asia,tuli kyllä ilmi tekstistä.Vastajännitteellä on todellakin merkitystä,saatan käyttää väärää termiä.Vastajännitteellä esim.automaattilaturi haistelee,että kuinka paljon sinne akulle virtaa työnnetään.Itse mainitsit vastauksesi lopussa korkeammalla olevasta järvestä virtaavasta vedestä matalampaan järveen,se on ihan OK.Mitä jos se virtaava joki on tukossa,miten sitten sen korkeammalla olevan järven pinnan käy.Tätä yritin kertoa aiemmin,että jos akku ei ota vastaan virtaa(olen törmännyt tapauksiin).Aika monessa laturissa on latauksen herätevirta otettu merkkilampun kautta!Merkkilampun läpi menevä virta toimii herätevirtana.Mitä jos lämpun pitäisi olla 1,5 Wattia ja tilalle laitetaan 3Wattia,mitä luulet tapahtuvan(3Watin lampun läpi kulkee hieman enemmän virtaa).Sun selonteko ohmin laista oli muuten ihan hyvä.En toivo muuta,kuin vähän pehmeämpää asennetta vastauksiin.Omista kokemuksista nämä munkin vastaukset pääasiallisesta tulee,eikä kirjoista opituista.Eli ei muuta,kuin jatketaan harrastamista.
     

Kerro tästä muillekin!