Latausjännite

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 9.2.2003.

  1. ana57

    ana57 1st gear

    Vanhoissa amerikkalaisissa ja japseissa on aika usein sähkö jännitteen säätäjälle viety virtalukon kautta, joten kyllä se virtalukko (ja sulakkeet ja liittimet) voi vaikuttaa.
     
  2. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Mjo, kiva että tunnet myös alaa. Silti, oli tapaus mikä tahansa, ohmin laki kyllä pätee aina. Oli vikaa tai ei, sitä lakia ei mikään muuta. Se on KOVAA tekstiä eikä kukaan voi vastaan väittää ! Jos tohon "järveen" palataan, niin eihän sille mitään käy jos joki on tukossa. Ei sen pinta laske eikä nouse tässä tapauksessa...
    Eihän mikään verkkolaturikaan jännitettään nosta kuin maksimiinsa jos ei akku ota virtaa. Ei sen yli. Kuten totesin en oo tutkinutkaan kaiken maailman autojen latureita, lähestyin vaan aihetta ohmin lain kautta. Toki muutamat on tullu tutuiks.
    Vastajännite ei tietääkseni silti ole termi vaan jännitetaso on se mitä laturi haistelee. Laturin lahtönavoissa on sama jännite kuin akunnavoissa. Kun tämä jännitetaso saavuttaa lataussäätimeen "ohjelmoidun" tason, (jota latusjännitteen akulle sopivaksi n. 14 voltin reguloiduksi tasoksi elektroniikkapiireissä kutsutaan) latausta ei tapahdu enää ja virtaa ei kulje mihinkään suuntaan. (järvet ovat samalla tasolla, joki ei virtaa) Vai eihän kukaan oo nähny 12 voltin akkua jonka napajännite ois ilman latausta 15 V ??? :smile:
    Sitäpaitsi, herätevirta? merkkilampun kautta ei tarkota sitä että lataussäädin luottaa siihen tietoon säätäessään jännitettä ?? Ajatella, moniko autotehdas rakentais systeemin jossa pienen 1,5 W merkkilampun palaminen aiheuttas tien päälle jäämisen sähköjen loppuessa ? Meinaan jos se lämpun kautta kulkeva virta ois niin elintärkee, laturi ei heräis lataamaan, akku tyhjenis. (ja kaiken lisäks valon ollessa pimeenä kuski ei ees tietäs että latauksessa ois vikaa!!) Aika IDIOOTTIMAISELTA kuulostaa siis että merkkivalo herättäis laturin... Hinataas poijjaat auto korjaamolle että saavat vaihtaa lampun että matka jatkuu... en usko tota. Vaikken tiä jos joku noin hölmön systeemin on kehittäny ? Kuitenkin, merkkivalo (jos sellainen autossa on) Syttyy kun laturille menevä johto maadoitetaan !! Sen kojelaudan päässä siis on jatkuva virta. Ainakin niissä autoissa jossa mä oon merkkivalon nähny. Mutta en tässä väitä edelleenkään tuntevani kaikkia eri latausjärjestelmiä mitä japsit eurot tai jenkit käyttää. Maalaisjärki ja ohmin laki ovat mulla toimineet jo yli 15 vuotta minkä oon sähkön kans leikkinyt. Nimimerkillä rakentanut itse vahvistimia ja hakkureita ja satoja erilaisia elektroniikkavempaimia. Ne ainakin toimii ohmin lain mukaan tänäkin päivänä. Hajotessaankin I=U/R pätee eli liika virta se on joka tuhoaa. Ei staattinen sähkökään pelkällä jännitteellä herkkiä piirejä tuhoa...virta siinäkin syntyy... Ei korkea jännite ihmistäkään tapa, vain liian korkea läpimenevä virta. Ei salaman jännitekkään puuta halkaise, vaan purkauksessa kulkeva virta. Tällä "saarnalla" tarkoitan sitä että pliis mjo, myönnä jo että oot hiukka hakoteillä, tai selityksiäsi ei todellakaan voi ymmärtää, et voi mennä ihmisille käänteistä ohmin lakia väittämään !!! Siinä olet tiukka, väärää tietoa ei saa levittää !! Eihän mulla henkkohtasesti sua vastaan mitään oo, toivottavasti autan vaan niitä ymmärtämään jotain sähköstä jotka siitä kaikkea ei tiedä ? Vielä palaan siihen akkujuttuun, se, ettei akku ota virtaa vastaan, ei todellakaan aiheuta mitään latausjännitteen nousua. Säädinhän sen kurissa pitää silti !!! Ainoo mahdollisuus siis on tollasessa liian korkeen jännitteen tapauksessa on että laturin päästä kannattaa vikaa hakea. Ei akuista. Laturi, lataussäädin tai sen mahdolliset ja mahdottomat johdotukset on syypää ja piste.
    Sellainenkin akku joka on siinä kunnossa ettei ota virtaa enää vastaan eli ei lataudu tarpeeksi, ottaa SILTI enemmän virtaa korkeammalla jännitteellä !!! Oli se sit vaikka muutamia milliampeereja... Ainoo mikä ton faktan vois kumota on se että akussa ois sisäänrakennettu elektroniikka jonka tarkotus ois rajottaa virtaa jännitteen kasvaessa ja se huijais mittaajaa. :smile:

    Ei muuta kuin täysiä akkuja kaikille !!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jostain olen saanut päähäni, että laturin regulointi vertaa akussa olevaa jännitetasoa komparaattorilla ja ohjaa sitten päätekivien kantavirtaa. Laturi siis pyrkii pitämään akun jännitteen referenssitasossa. Jos akun jännite on pienempi, lisää akku kuormaa laturille ja jännite notkahtaa. Laturi huomaa tämän ja nostaa kantavirtaa. Jännite siis nousee kunnes:

    - Saavutetaan jännitteen maksimiarvo. Tämän yli laturi ei lataa akun vaurioitumisen takia. Tämä voi tapahtua jos akku on täysi tai se menee rikki

    - Saavutetaan laturin maksimi virrantuotto. Tässä pisteessä jännite ei jaksa enää nousta, koska akku ottaa virtaa hyvin vastaan.

    Ja kaikki noudattaa edelleen puimuria, vaikka laturi haisteleekin jännitettä. Jos jännite nousee, siitä seuraa resistanssin pysyessä vakiona suurempi virta. Jos resistanssi laskee, silloin virta voi pysyä vakiona jännitteen noustessa.


    Mutta, jos lamppu toimii etuvastuksena jännitevertailijalle. Kun se menee rikki, laturi luulee akun jännitteen hävinneen ja nostaa latausvirran maksimiin. Jos lampun paikalle laitetaan isommalla teholla toimiva lamppu, laturi luulee jännitettä olevan liikaa ja latausjännite romahtaa. Olenko ymmärtänyt tämän asian oikein?

    Hazard
     
  4. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    > Jos resistanssi laskee, silloin virta voi pysyä vakiona jännitteen noustessa.

    öö...ei. I=U/R. Eli jos resistanssi NOUSEE virta voi pysyä vakiona jännitteen noustessa. Jos siis molemmat nousevat saman verran...
     
  5. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    > Jos resistanssi laskee, silloin virta voi pysyä vakiona jännitteen noustessa.

    öö...ei. I=U/R. Eli jos resistanssi NOUSEE virta voi pysyä vakiona jännitteen noustessa. Jos siis molemmat nousevat saman verran...

    Muuten tuo alku ihan oikein noin tarkemmin selitettynä. Eli se maksimijännite on juur tuo n. 14-14,5 mihin tuo latussäädin olisi fiksu korkeintaan tehtaan asettaa. Toki niissä on toleranssieroja. Lataussäätimen antama magnetointivirran määrähän juuri vaikuttaa siihen millaista tehoa laturin kenttäkäämeiltä voidaan ottaa. Yleensä maksimi magnetointivirtahan on n. 2-3 A jolla laturi antaa sitten mitä luvataan... oli se sit 50, 75, tai nyt vaikka 100 A. Jne. Tosta lampusta en juu tiä, riippuu ihan miten sen valmistaja on suunnitellut toimivan. Luulis ainakin ettei sen rikkoontuminen tai väärä wattimäärä voi vaikuttaa latauksen normaaliin toimintaan.
    Ei ainakaan ois suotavaa... !


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Blazer-83 2003-02-18 18:07 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ajatushärö, kele. Olet oikeassa, resistanssin pitäisi nousta.

    Hazard
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Blazer,terve.Hyvä olet kertomaan asioita.Olen myös suunnitellut ja rakentanut laitteita jo usean vuosikymmenen ajan,myös layaut suunnittelua,mutta se siitä.Mutta toi lamppujuttu on sellanen,että esim escort on auto jossa lampun kautta menee herätevirta laturille.Mulla oli tommonen vika ja kaivoin sähkökuvat esiin ja huomasin,että tyhjäkäynnillä ei lataa,mutta kun nostaa kierroksia,niin laturin oma magnetointi saa aikaan herätevirran(kierrokset sai olla aika korkealla,että lähti lataamaan,mutta kun lamppu oli vaihdettu,työnsi laturi melkeen maksimit jo tyhjäkäynnillä.Se lamppu maadottuu laturin sisäisen kytkennän kautta.Siinä sun loppukappaleessa kerroit itse sen mitä minä yritin selittää eli toiset osaa tuoda asiat hyvin julki ja toiset ei(minä).Eiköhän tää aihe ole käyty läpi,ei muuta kuin harrastetaan!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on siis se 15.5v latausjännite. mitä sellanen jännitteensäädin nyt sitten maksaa ja miten se asennetaan? vai onko se laturin osa, joka tässä tapauksessa on rikki. auton oma mittari näyttää kaikkea 13 ja 18 väliltä. autossa on siis optima akut. kestääkö ne paremmin ylilatausta vai huonommin. auton liikkuessa mittari saattaa näyttää 18v mutta laskee heti kun pysäytän se laskee 15.5volttiin eikä nouse vaikka kuinka polkisin(siis laturilta mittaava yleismittari sekä auton oma mittari ei kumpikaan nouse). vasta kun lähden ajamaan saattaa auton oma mittari keikkua punaisella (18v). onko olemassa mittaria jonka voi asentaa konehuoneeseen ja joka tallentaa suurimman jännitemäärän? vai kannataako vaan uskoa että mittari näyttää mitä sattuu(esim maadoitusvika)? laturi on uusi 78ah. Kiitos taas.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mulla on myös chevy 6,2 D,jossa oli samanlainen vika.Jos sulla on samanlainen laturi kuin mulla,niin joudut aukasemaan koko laturin,jännitteensäädin on sisällä,ei maksa paljon ja on helppo vaihtaa,tarkasta samalla diodisilta(on elementti jossa diodit on liuskojen välissä).
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    okei. teen niin. sain just äsken pihalla auton oman latausmittarin nousemaan niin et auto ei liikkunut, ja kauhukseni huomasin yleismittarin näyttävän 18.2volttia joten eiköhän oo syytä vaihtaa jännitteensäädin. no onneks ei oo vielä akut paukkunut. hinasin nimittäin tänään asuntovaunun salosta loimaalle n 70km ja koko ajan huiteli latausmittari täysillä, paitsi tietty sillon kun kaverin kans koitettiin sitä mitata huoltoaseman pihalla. ameriikan auto = aina pieni remontinkorjaus!
     

Kerro tästä muillekin!