lattiamatto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja valiant73, 27.9.2005.

  1. valiant73

    valiant73 1st gear

    elikkä mistä te olette tehny lattiamattoja autoon?
    mun pitäs tehdä valianttiin lattiamatto jostain hyvästä ja halvasta materiaalista :eek: olisko tollanen 6mm huopa hyvä :eek:
    nytte hyviä ehdotuksia tulemaan :lol:
     
  2. perkele

    perkele Gearhead

    mene messuhallin roskikselle messujen jälkeen....
    sinne ne yleensä heittävät sitä messumattoa käytön jälkeen
    ja väreissä löytyy.jopa mustaakin on näkyny
     
  3. rodwille

    rodwille 1st gear

    Millä tuota lattiamattoa voi muotoilla lattiapinna mukaan?
     
  4. janzamar

    janzamar 1st gear

    riippuu laadusta,mattoveitsellä tai kuumailmapuhaltimella.
    jotain huopaa ehkä jollain skunkkisteamerilla.. :)
     
  5. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Tuota messu mattoa löyttyy munkin dartin lattialta ja mustaa, mulla olis vaaleen sinistä varastosa jos joku sattuu tarviin?
     
  6. hanekki

    hanekki 3rd gear

    käytävämatto mitä myydään metritavarana myös yksi vaihtoehto eikä ole kallista.
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Käytävä mattoa? Mistähän tuota sais??
     
  8. valiant73

    valiant73 1st gear

    mä kävin kattelees tollasta huopaa mitä ne laittaa noihin subbari koteloihin. siinä vois olla aika hyvä materiaali oli ainakin joustavaa :lol:
     
  9. hanekki

    hanekki 3rd gear

    ainakin kajaanissa on puuilossa ja maxi kodintukussa,elikkäs tuon tyyppisistä kaupoista.
     
  10. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mä kävin hakemassa sisämaton ainekset paikalliselta verhoilijalta. Kyseessä on musta matto, vähän niinkuin karvalankamatto mutta muovimaisella materiaalilla ja taipuu tosi hyvin lattian muotojen mukaan. Kiinnitys oli kaksipuoleisella teipillä. Hintaa tais olla pari sataa markkaa silloin monta vuotta sitten ja en muista tuliko takakontin erilainen matto samaan hintaan. Nyt katselin yearone:lta alkuperäisiä mattoja ja ne on reilusti toistasataa dollaria, oli sitten kyseessä kunnon matto tai karvalakkimallin ohut matto, mitä materiaalia se nyt sitten onkaan.
     
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Mulla on kahdessa autossa messumattoa.
    Sitä mallia, mikä ei ole muovitettu alapuolelta , että hengittäisi edes vähäsen.
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mattojuttuja

    Joo Olen tehny yhen onnistuneen mattohomman jopa sellasella kaijutinkaappimatolla. Mulla oli vanhat matot senverran hyväs kuosis, et sain niist mallit.Leikkasin samanlaiset palat kaappimatost, jonka jälkeen Teetätin maton reunoihin kanttaukset paikallisessa mattomyymälässä. tämän jälkeen liimasin uuden maton vanhojen päälle ruiskuliimalla, ja loppu onkin historiaa...
     
  13. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Hei.

    Valittavana on mielestäni se että haluatko autosi lattiaan originaalia vastaavaa mattoa vai jotain korvaavaa.
    Haluatko autosi lattiaan silmukkamattoa vai leikatulla silmukalla.
    Haluatko autosi lattiaan maton jonka nukka on valettu muoviin tai sellaisen että se hengittää.

    Voit myös ostaa valmiin muotoihin prässätyn maton, näitä löytyy yleisimpiin malleihin.

    Itse tein seuraavasti, menin Tapiolan autoverhoomoon ja ostin mallikappaleen näköistä ja hengittävää mattoa niin ison palan että sain siitä koko auton lattian, ovien alareunat ja takapenkin alareunat verhoiltua. Mattoa ostin sen hinnakkuuden takia hieman nuukasti, joten tavaratilaan siitä ei riittänyt.

    Kaavat tein seuraavasti:

    Asetin originaalin maton tasaiselle alustalle ja leikkasin, hieman paperimallineella kokeiltuani, "mutkat ja kohoumat auki, siten että matto oikenee tasaisesti lattialle.

    Tätä aikaansaannosta käytin mallina kun leikkasin uudesta lattiamatosta sopivat palat.
    Leikkasin kardaanitunnelin taivutuksia varten mallin mukaiset, ompeluvaralla olevat, aukot ja ompelin maton kasaan. sovitin mattoa autoon ja ompelemalla kiristin mattoa sieltä mihihin piti saada jyrkempi mutka.
    Oviaukkoja varten jätin riittävästi varaa jotta saan maton reunan kynnyslistan alle.
    Etujalkatilan ja takajalkatilan tein kahdesta eri palasta, kuten alkuperäinenkin oli tehty.
    Päärmäsin maton reunat sopivan värisellä ohuella keinonahkalla.

    Alkuperäinen matto oli sellaista lämmöllä muokkaantuvaa, mutta ostamani ei muokkaantunut kuumailmapuhaltimen avulla.

    Jos ajoneuvossasi ei ole malliksi kelpaavia mattoja, joudut tekemään kaavamallineet vaikka aaltopahvista tms. (Lavalta löydettyä messuhuopaakin voi käyttää mallineena.

    Peltiä vasten kiinnitin tarrakiinnityksellä ja lämmittämällä bitumilevypaloja ja lisäsuojaksi ruiskutin lattian ohuesti tervan ja ruoste-estoaineen seoksella. Pinnaksi ruiskutin paksua alustamassa joka kuivaa kovahkoksi (Päällemaalattavaa?)

    Cadillacin 1962 lattia on aika yksinkertainen ja tasainen, tasoitin muotoja vielä laittamalla originaalin kaltaista juuttihuopaa alimmaiseksi ja lumppuhuopaa maton alle. Osan huovista liimasin sprayliimalla toisiinsa, osa pysyy paikoillaan jämptin mitoituksen ansiosta.

    Tavaratilan verhoilu on vielä kesken, mutta lattiaan tulee löytämäni messuhuovan värinen, huokoisella kumipohjalla varustettu irrallinen lattiamatto. Reunat päärmään keinonahalla.
    Kaikkiin suoriin pintoihin ja pahveihin laitan messuhuopaa liimaten tai ommellen.
    Pintoihin joihin messuhuopa ei taivu etsin samansävyistä ja -kuosista notkeaa mattoa.

    Auton jalkatilaan pitäisi vielä tehdä sävyyn sopivat irralliset ja pestävät kuramatot.

    Ostopaikkoina käytin:
    Autoverhoomoja, Etolaa, kangaskauppoja ja Tikkurilan autotarviketta.
    Ompelukoneena oli Äiteen tavallinen Berniina.
    Jos halua ja intoa on niin kannatta katsella Kanter.com :sta tilaamasta kataloogista mattomateriaalin malleja ja hintoja. Todennäköisesti paras ostospaikka on kuitenkin se lähin autoverhoomo.

    Tulevia projekteja varten olisi hakusessa vielä juuttihuovan ostospaikka, niin ohuen, kuin paksunkin 1-2cm.
    Olisin kiinnostunut tietää mistä saisi hankittua paksumpaa ja tiheämpää lumppuhuopaa, kuin se perinteinen 8mm vihreä huopa?

    T: AJ. 8)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä liima on paras tähän hommaan ja kuinka monesta paikasta kannataa kiinnittää?? vai kokonaanko? :eek:
     
  15. Taisi edelinen kirjoittaa liimanneensa maton alle mattoon kiinni HUOPAA yms matriaalia sopiviin paikkoihin muotojen tasaamiseksi. Mutta liimata koko matto kiinni lattiaan.. :odroll: Etsippä sellainen ketju kuin "Pärnäsen korjaamon niksinurkka" . Sinne toi helmi , jolla aikaan saadaan "korjausvapaa rakenne" seuraavien omistajien iloksi, olisi omiaan. :-?
     
  16. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Teen parhaillaan lattiamattoa ´57 Lincolniin ja ostin paikallisesta värisilmä ketjun liikkeestä 2m leveää mustaa huopaa. Huopa on jotain 3-4mm paksua ja leikkasin sen ensin sopivaksi ja sen jälkeen ylimääräiset pois = ei mee enää matto päällekkäin leikatuissa viilloissa. Nyt on työn alla ompeleminen eli näiden leikattujen kohtien kiinni laitto. Ostin mustaa lankaa joka on tarkoitettu veneen pressuihin niin kestää kovempaakin kulutusta ja on vahvaa. Siinä sitä nyt on pari iltaa käsin harsittu ja ihan hyvä on tulossa. Ei nyt ihan tehtaan tekemä, mutta varsin hyvä.... Ainakin kun sitä mattoa ei ollut neliösenttiäkään olemassa kun auto mulle tuli !
     
  17. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Hei.

    Selvennykseksi vielä. Mattoa ei liimata autoon kiinni mitenkään. Matto muotoillaan sopivaksi ja maton reunat ovat kynnyslistojen alla, etureuna on nostettu ylös jalkatilaan ja joissakin autoissa on sellaiset peltikiinnikkeet tai koukut joihin matto kiinnitetään ja peltisuikale taivutetaan kiinni maton reunaa vasten. Maton päärmätty takareuna on takajalkatilan maton päällä. Penkin kiinnitysreiät on tehty vasta kun matto on sovitettu oikealle paikalleen, jottei rei'ät menisi vahingossa väärään kohtaan. Etujalkatilan ja takajalkatilan mattojen väliin jää takajalkatilan lämmityskanava.

    Lattiamaton paikallaanpysymistä voi parantaa käyttämällä mattoon ommeltuja koukkutarra (Velcro) paloja ja vastaavasti lattiaan liimattuja vastakappaleita.

    Mattojen alla olevaa juuttihuopaa ja lumppuhuopaa ei myöskään ole liimattu auton lattiaan kiinni. Sprayliimaa olen käyttänyt liimatessani huovanpalasia toisiinsa, saadakseni aikaiseksi pohjan muotoon leikattuja paksumpia huopakerroksia.

    Sprayliima on mainiota silloin kun liimaa laajoja mattopintoja vaikkapa tavaratilan verhoilun pahveihin tai jos liimattavat kohteet on hyvin huokoisia. Onnistuu se siveltimelläkin, jos kontaktiliimaa on hieman ohennettu esim. tolueenilla. Liimaksi 3M sprayliima, Casco kontaktiliima ja Bostic A3. 3M-tuotteiden saatavuus on heikohkoa, ja Bosticin pitävyydessä olisi parantamista. :odroll:

    T: AJ
     
  18. valiant73

    valiant73 1st gear

    kiitoksia vastauksista :lol: on selventäny hommaa reilusti.
    laitoin harmaasta huovasta lattiamaton ja tuli ihan hyvä ainakin toistaseksi :rotfl:
     
  19. Karvatasku

    Karvatasku 1st gear

    Pienenä mainoksena on pakko heittää, että meiltä löytyy useampaakin erilaista auton verhoilu- ja huopakangasta. Tilataan mattoja ja kankaita Euroopan tehtailta ja otetaan näitäkin aina toisinaan kontteihin. Kannattaa tulla poikkeen meidän toimipisteessä Ylöjärvellä tai soittaa 0443683600
    www.expomatto.fi
     

Kerro tästä muillekin!