Laturi diisseliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja terence hill, 16.1.2010.

  1. terence hill

    terence hill Gearhead

    Minkä kokoista suosittelette? On ylimääräsenä 70A japsilaturi,riittääkö siinä tehot kahden 60Ah akun lataukseen?
    Toinen kyssäri: Olisko yks iso akku parempi tuollaisessa dieselöidyssä farmissa?
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Dieselissä 2x akku on parempi koska yleensä kuitenkin cca amppeereja saa starttaukseen enempi kuin yhdestä (yleensä, riippuu tottakai mitä akkuja kyseessä).
    Ja laturina ehkä mieluummin joku + 100A joka tyhjäkäynnillä jo lataa 60-70A...
    2 kpl tommosia 700-800 cca akkuja niin jo starttaa nätisti dieseli :wink:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on ollut paatin starttiakkuna 1x100Ah:n ZAP merkkinen keksintö jonkun vuoden ja ei siitä ole koskaan teho kesken loppunut vaikka myöhään syksyllä pikkupakkasella on tarvinnu sahata matalapuristeista 6.2 turbopattia käymään. Tota ei käytetä mihinkään muuhun kuin starttaamiseen ja ajon aikanakin se vain lataantuu. 1xlaadukas on varmaan parempi vaihtoehto kuin 2xhalpista.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kaksi akkua mahtuu konehuoneeseenkin kunnolla ja telineitä löytynee purkuautoista. Pluskaapeliksi startille kunnolla paksua jötikkää jotain 50 neliötä, akkujen välille riittää vähän ohuempikin, samoin akkujen maadoituskaapeleiksi moottorin lohkoon. Kunnon liittimet kaapeleihin akkuihin ja maadoituspisteisiin.

    Ainakin IKH:sta saa hyvin kaapelia ja erillisiä liittimiä. Puristusliittimen saa kaapeliin ilman erikoistyökaluja kun on sopivan kokoinen liitin. Sen voi laittaa viilapenkkiin ja jollain nappulalla, vaikka pikkumutterilla painaa kaapelin holkin keskeltä kasaan puristamlla viilapenkin leuat kiinni.

    Ja tosiaan, laturiksi vähintään 94A.
     
  5. terence hill

    terence hill Gearhead

    Kaapelipuoli on hanskassa;tein vanhasta hitsuskoneen maakaapelista johdot ja tinalla liittimet kiinni!
    Entäs jos pistää 2kpl normikokoista laturia?! Toimiiko? Vai mitä se jättilaturi maksaa?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo 94A Delco laturin hihtna on kai jossaan satasen nurkilla. Sitten on suurempihakaisisijaisia Delcoja myös. Antavat virtaa 108-145A riipopuen maallista. Niille joutuu vähän modaamaan säätörautaa Oldsin koneissa, muutoin rakenne vastaa pienempää.
    Kyllä tuo 94A "pikkulaturi" riittää mainiosti.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  8. kane

    kane 1st gear

    Omaani vaihdoin 105A cs-130 mallin K.Koskiselta hintaan 95€...
     
  9. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Terence hill kirjoitti:
    Kaapelipuoli on hanskassa;tein vanhasta hitsuskoneen maakaapelista johdot ja tinalla liittimet kiinni!


    Tuo tinaus voi olla tulevaisuusdessa se heikko lenkki sulla, paksut kaapelit saattaa napsahtaa tärähtelyssä poikki tuon takia. Puristus olisi parempi tapa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kunnon hitsikaapelissa on "miljuuna" pikkukaapelia sisällä :poff: . Tehokkain vanhanmallin pikkulaturi on vissiin 78A lykkäävä ja sellaisen kanssa olen ite tullut toimeen vuosikymmeniä! Muistaakseni 5.7kiisseleihin ilmestyi 70A ja fyysisesti pikkasen isompikokonen laturi jossain vaiheessa. Sellaisen rautoihin saattais saada vanhanmallisen 100A kenun sopimaan jos tuntuu ettei 78A riitä.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mä haluaisin nähdä yhden 50mm² kaapelin joka on autokäytössä tinaamisen takia katkennut. Tinaaminen varmistaa kunnon kontaktin.

    Kahta laturia ei kannata laittaa samalle/samoille akuille. Yksi riittävä on hyvä ja se riittävä ihan +70A. -78....-85 tehokkaimmat GM orkkislaturit pukkaa 70A-80A joten jos ne autot on uutena toimineet moisella niin luulisi toimivan nytkin.
     
  12. terence hill

    terence hill Gearhead

    Löysin tänään 80A Delco Remyn joka on kuulemma ollu 5.7diisselissä,mutta siinä on erillaiset korvakkeet!Taas tökkii...
    Mulla on laturin kiinnike kuskin puolella,sopiiko ne isommat siihen alumiinikorvakkeeseen?
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä kaikkien Delcon "vanhanmallisten" latureiden pitäisi käydä aina kiinnikkeisiin (latureissa kiinnitysreiät vastapuolella akselia). Puuttuukohan siitä alumiinipidikkeestä sellainen liukuholkki?

    Sen isompihalkaisijaisen reikäväli on muutaman sentin isompi ja ei mahdu vakimallisen säätöraudan kanssa ilman muutoksia.
     
  14. terence hill

    terence hill Gearhead

    Mulla on nyt paikallaan bensamallin laturi,siinä laturissa on tavallaan yks pitkä "holkki" ja kansissa kiinni oleva laturin pidikkeessä on kaks korvaketta jotka tulevat laturin holkin molemmin puolin.Tässä diisselin laturissa korvakkeet on laturin kuoressa eli päinvastoin.
     
  15. Mazda

    Mazda 3rd gear

    Tuli ostettua vanhan 66A laturin tilalle uus 78A laturi kun vanha lataili miten sattuu.
    edit. uudenkin kanssa aluksi ongelmia latauksessa, mutta vaihdoin tuon alkuperäisen 1 2-liittimen abiko liittimiksi niin rupes puskemaan tasaista 14.70 v jännitettä. Samalla tuli vaihdettua laturin kaapeli paksummalla kun se alkuperäinen näytti niin ohuelta, ja liitettyä w-napa kierroslukumittaria varten.
     

Kerro tästä muillekin!