Laturi / jännitteensäädin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja C.charger, 2.3.2021.

  1. C.charger

    C.charger 1st gear

    Kovaa vauhtia jo uutta laturia hommaamassa mutta kysyn täältäkin vikä lienee vika (merkkihuollossa uusi laturi kustantaa 1k€!!) tässä oireet:

    Akut olleet autossa jo jonkin aikaa eli ei ole ladattu ulkoisella laturilla.
    voltit on 11,9V, kun käynnistää moottorin jännite nousee noin 13,7V.

    Kaikki valot värisee, siis sillai että valoteho vaihtelee vähäsen kun moottori käy, muuten ei.
    Motomaatin akku ja laturi testeri sanoi OK. Maadoitukset tsekattu paitsi itse laturista.
    Yrittänyt selvittää saako laturiin pelkän jännitteensäätimen, huonolla menestyksellä.

    Onko kellään tullu vastaavaa vastaan?

    Auto on -12 l200 Mitsu 2:lla akulla
     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

  3. AVRO

    AVRO Gearhead

    Todennäköisesti tasassuuntaajasta (diodisilta) yksi tai useampi diodi huonossa hapessa. Tämän toteaminen ei onnistune ilman purkutöitä, ellei sitten ole käytettävissä oskilloskooppia jolla näkyy minkälaista sähköä laturi puskee ulos.
    Voi toki olla hiilien liukurengaskin kulunut melkein loppuun, eli jostain kohtaa jo puhki.
     
  4. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Mulla "pompotti" hiilet kun vilkkui valot. Oli liukupinta paskana. Kannattaa tutkia esim. eBay valikoimaa saattaa sen laturin hinta tippua kolmasosaan Ja onhan se vanhakin todennäköisesti korjattavissa. Tuntuu tonni aika kalliilta laturilta:(
     
  5. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Tuo akkujännite ei välttämäti kerro ihan kaikkea akun kunnosta. Monesti on niin, että huono
    akku aiheuttaa just tuota valojen vilkkumista. Ei pysy perässä ehjä jännitteensäädin ei. Toki voi olla jännitteensäädinongelmakin ja miksei tietysti tasasuuntaussillan diodiongelma. Tuo esimerkiksi yhden diodin "palaminen" tasasuuntaussillassa voi aiheuttaa valojen vilkkumisen, vaikka latausjännite on suuripiirtein ok, eikä latauksen merkkivalo vielä reagoi.

    Eli kun en ole Pääministeri, niin antaisin suorasanaisen neuvon: Testauta akku ja sen jälkeen vasta laturi testipenkkiin. Eli halvimmasta päästä liikenteeseen.
     
  6. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    samoilla linjoilla edellisten kanssa, kun jännite on käydessä yli 13V niin laturi kyllä lataa. Ja kun noin kalliista kikkareesta kyse, en kyllä ensimmäisenä "kokeiluna" lähtis vaihtaan laturia. Analoginen volttimittari olis kova sana lyödä kiinni akkuun auton käydessä, näkis tekeekö viisari samaa jumppaa kuin valot tekee. Noita analogisia mittareita vaan on nykyisellään aika harvassa, tommonen perus digimittari ei välttämättä kerkiä näyttämään vaikka jännite humppaisikin edestakas.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  7. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Muokattu: 6.3.2021

Kerro tästä muillekin!