laturi??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dow jones, 22.10.2007.

  1. dow jones

    dow jones 1st gear

    Mikä mättää kun auto ei lähe käyntiin,
    vara-akulla kun käynnistää ja mittaa niin lataa hyvin voltit yli 14.
    uskalsin käydä ajamassa muutaman kilsan ja sammutin mutta ei lähe enää käyntiin, voltit alle 12.
    akku on uusi
     
  2. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Uusikin akku voi olla rikki. Kuulostaa kennovialta eli yksi kuudesta kennosta on "vajaa". Kävin juuri viime viikolla vaihtamassa takuuseen vastaavan tapauksen. Toimi n. puoli vuotta ja sitten alkoi temppuilu.

    Ota yhteys myyjään.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joo jos auto käynnissä lataus on yli 14 volttia, pitäisi laturi ola ok.
    tarvikeliikkeethän hapottavat osan akuistaan itse, liekö joku moka käynynnä...
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo akku mahdollisesti paskana..
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo ja kai muistit puhdistaa akunnavat mahdollisesta suojalakasta. Semmoiseenkin olen joskus törmännyt, että navoissa on lakka. harvinaista tosin, olikohan bilteman akku, ei tosin itellä.
     
  6. dow jones

    dow jones 1st gear

    voiko tän tarkistaa jotenki. Akku on kyllä laatutavaraa tai ainaki pitäs olla.
     
  7. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Joo, ei se välttämättä auta vaikka laatuakkukin olisi. Velpoika osti uuden 300€ kuiva-akun jonka pitäisi kestää vaikka ydinlataus, kestää syväpurkausta ja antaa hitosti virtaa...jos vaan olisi aamulla akussa virtaa mitä antaa :eek: Purkaa nimittäin syvästi itteensä. :rotfl:
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itselläkin ollut pari "laadukkaan merkkistä" jotka on puolessa vuodessa hajonneet eli ei vastaanota eikä pidä virtaa.
    Lähettivät liikkeestä tehtaalle tutkittaviksi josta sitten tuli vastauksena että yksi kenno rikki. Levyt irti.
    Myyjä sitten kertoi olettamuksenaan että minun käytössäni akut ei olleet kestäneet tärinää (käytössä traktorissa ja MAASTO-Autossa) koska olivat lähinnä henkilö- ja paketti-autoihin suunniteltuja...
    Mutta uudet akut sain kun vein liikkeeseen.
     
  9. dow jones

    dow jones 1st gear

    onko mahdollista se kun olen aika vähän ajellu, joku 5-10km päivässä ja ettei se kerkeä ladata tarpeeksi ja kun vielä joutuu useamman kerran käynnistelemään?
     
  10. kimsu

    kimsu 1st gear

    lyhyt kilsamäärä on pahasta,ei kerkii lataantuun. ootko kokeillu latailla yön yli töpselilaturilla? pystyykö mittaamaan ominaispainomittarilla jokaisen kennon erikseen? itellä oli merkkiakku ja puolen vuoden päästä simahti. ominaispainomittarilla katsoin ja 5:ssä kennossa oli arvo 1.28 (eli täynnä) ja yksi oli pienen lyhyen hetken 1.18 (melkein tyhjä) eikä käynnistyny ja lopuksi tasan 1.00 (tyhjä). ilmeisesti meni jotenkin sisäisesti oikariin. onneksi takuu aikana.
     
  11. ripeka

    ripeka 1st gear

    Tippuuko ne voltit alle 12 käynnissä ollessa uudella akulla? Aika monesti huono maadoitus tekee tota, et apuvirralla lähtee käyntiin, mut ilman ei. Mut jos uudella akulla latausjännite putoaa, niin sithän se tietysti vaikuttaa akun vialta.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    häh saako olla latausjännite yli 14v eiks se keitä akkua jo kuiviin? suositus 13,7v?

    nimittäin mulla on mesessä latausjännite 14,2v ja latausvalo kytee jos valot ei o päällä...
    virtalukossa kai hapettumaa?
     
  13. napa

    napa 3rd gear

    Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .

    Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !

    tuollaista tietoa tuli vastaan jonkun akkuvalmistajan sivuilta...
    tuo lyijyhyytelöakun räjädysvaara tuli hieman yllätyksenä, ainakin mulle :eek:
     

Kerro tästä muillekin!