Laturin johdotuksista **NYT TOIMII**

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Markuk, 22.4.2012.

  1. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Kun ei ole tuota sähkärin vikaa, niin kysäistään täältä viisaammilta.

    Eli, hommasin tuollaisen kunnon laturin tuon Kiinalaisen pa***n tilalle.

    Tässä isommassa ( 105A ) on tehty kuvan mukainen "ryöstö". Onko sillä mikä tarkoitus / idea. Kuinka kannattaa kytkeä tuo uusi paikoilleen johtojen suhteen. Jätänkö "ryöstäjän" paikoilleen... Mutta entäs loput johdot jotka nyt kiinni tuossa pienemmässä. Miten kytken / mitä jätän pois noista alkuperäisistä kahdesta abikosta ja mutterin alle tulevasta johdosta ?

    Erillistä jännitteen säätäjää ei Malibussa ole.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Periaatteessa tuo hyppylanka on ihan ok. mutta voit sen poistaakkin jos haluat käyttää tuota alkuperäistä auotn johtoa ja liitintä. Tärkeää on että tuohon liittimen nastaan jossa hyppylanka on, tulee aina plussa.
    Toinen nasta josta lähtee se ruskea johto on merkkivalon piuha. Autossa pitää toimia merkkivalo, tai jos on mittarsito jännitemittarimalli ilman merkkivaloa, pitää johtosarjassa tai mittaristossa olla vastus niin että tuohon ruskeaan johtoon tulee lampun tai vastuksen kautta plussa silloin kun auto on käynnissä.

    Aika ohuelta näyttä ainakin kuvassa tuo latausliittimeltä akulle lahtevä johto. Jos on 105A laturi, niin ei se virta varmaan tuota johtoa pitkin jaksa kulkea täysillä. Tuon rinnalle voi vaikka asentaa paksumman johdon suoraan akulle.
     
  3. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Eli tarkoitatko tuon mutterin alle tulevaa johtoa ? Siitä paksumpi suoraan akulle ja jättää alkuperäisen myös kiinni.

    Nyt tuo Kiinalainen EI LATAA... Noin tunnin ajon jälkeen akku aivan tyhjä, flektit imee kaiken virran. GEN valo ei syty mittaristoon, akku tyhjenee...

    Kokeilin päivällä Malibun käydessä, niin laturi näytti jännitemittarilla antavan jotain 9.75 volttia.

    Akku on uusi, tuosta laturista ( kunnosta ) ei mitään tietoa, mutta ilmeisen paska, kun antaa alle 10v virtaa...
     
  4. elky

    elky Gearhead

    Bat-liittimeltä akulle tai startille tai muuhun paikkaan mihin tulee paksu kaapeli akun plussalta. Punainen, menee kuvassa suojakuoren sisään.

    Bat-liittimeltä liittimeen kaksi, kuvassa punainen

    Liittimestä 1 latausvalon kautta maihin.

    [​IMG]
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sanoisin, että latausvalon kautta plussaan, eli virtalukon IGN-napaan.
     
  6. elky

    elky Gearhead

    Jos noin sanoisit, niin olisit tietysti oikeassa. Oli pieni ajatuskatkos.
     
  7. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Kiitoksia neuvoista :)

    Kytkentä on nyt ymmäretty, että kuin sen teen :)
     
  8. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Kyllä KUNNON laturi antaa kunnolla virtaa ja KAIKKI muukin toimii paremmin. Esim. Jäähdytys "ongelma" parani, kun flektit ( 2kpl ) pyörii kunnolla ja viilentää syylärin vettä. Jätin tuon ryöstäjän / hyppylangan paikoilleen ja laitoin alkuperäisen ja mittarille menevän abikon lsäksi AKULLE SUORAAN huomattavasti paksumman johdon. Kaikki suojakuorien alla.

    Laitoin tuollaisen digitaalisen jännitemittarin joka kertoo realiaikaisen lataus jännitteen 8)

    VALOT päällä näytti 2000rpm latausta 13.74
    VALOT JA FLEKTIT päällä näytti 2000rpm 13.40
    Kokeilin vielä kaikki virtaa vievät laitteet pois päältä ja 1000rpm näytti 14,27

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Lainaanpa hiukan topikkia. Eli mulla on projektina tommonen 73 Impala. Konehuoneen sähköt on uusittu kauttaaltaan. Samalla tuli ihmeteltyä tota laturin johdotusta, kun tuohon 2 nap liittimeen toinen johto tulee vastuksen kautta suoraan plussalta. Autossa ei ollu projektin alkaessa org. laturia paikallaan, jolloin myös johdot oli vedetty eri tavalla. Kuuluuko siis mittaristossa olla latausvalo? Laturia mulla ei vielä tällä hetkellä oo, mutta kuuluuko valon palaa vaikkei oo tuo pistoke kytkettynä?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Paras lopputulos on kun etsit sen latauksen merkkivalon mittaristosta tai sen johdon tulipellin läpivientiliittimestä. Sen pitäisi olla ohut ruskea johto, jos löydät sellaisen, niin kytke se johto maihin ja laita virta päälle. Silloin pitäisi latauksen merkkivalon palaa. Jos latausvalo ei pala tai se ei pala edes virta-avainta kääntämällä ennen starttausta (pulb check-asento), voi merkkivalo olla palanut tai siinä on kosketushäiriö.

    Sitten tämä johto laturin nastaan niinkuin tuolla yläkuvassa on.
    Eli merkkivalo on kytketty niin että sille tulee virta päällä -plussa mittaristossa ja toinen napa on laturin liittimessä.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Eikös se kaks napanen liitin oo just että 1. "Heräte" 2. Merkkivalo, eli ei saa vetää kait suoraan akulta virtaa siihen toiseen napaan, sillähän annetaan vaan tieto sille millon ladataan, eli virtalukolta pitäis mennä siihen se piuha(?).
    Ja merkkivalo on nyt merkkivalo.

    Foordissa toimii ainaskin tosi hyvin kun vedin virtalukolta sen toisen ja toisen merkkivalolle.

    Ja täydennykseksi eli kyllä, foordissa on GM laturi.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä tuossa gm-laturissa tulee jatkuva jännite siihen sivuliittimen toiseen nastaan, eli jännitesäätimelle.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos on orkkis GM säädin, se toimii ilmankin sitä jatkuvaa plussaa. Tarvikkeet
    saattaa sen sijaan sen tarvita, kun eivät välttämättä pelaa ilman.
    Orkkissäädin pelaa jopa ilman valonkin johtoa, mutta pitää käyttää kerran
    isommasti kierroksia, että aloittaa lataamisen.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko se ero siinä että joissain on sisällä se lisävastus vai onko se ero jännitesäätimessä? Kun sen merkkivalon ja ja säätäjän jännitteen kytkee, niin toimii aina pohtimatta että mikä laturiversio on kyseessä.
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    Idea noissa delco romuissa on että toiseen napaan tulee heräte joko latausvalon kautta tai virtalukolta vastuksen kautta niissä missä on volttimittari eikä valoa. Toiseen napaan taas tulee vertailujännite jonka mukaan säädin säätää latausta. Tämä on se piuha joka mallista riippuen on joko hyppyjohdolla bat-napaan tai sitten esim johonkin sulakerasian syöttöpiuhoihin kytkettynä.
    Lataus on "tarkempi" jos vertailujännite on kytketty virtaa kuluttaviin virtapiireihin koska silloin lataa enemmän kun kulutus on suuri ja virtapiirin jännite laskee.
     
  16. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Howdy! Itsellä kanssa menossa melko samanlainen laturi omaan projektiin. Mitäs vittua tua R1 ja F2 meinaa?
     
  17. Tästä apua?

    Most of these conversions focus on the use of a Delco single-wire 10-SI alternator; however, a two-wire will work just as easily with a little adaptation. You can buy a new two-terminal alternator connector from just about any aftermarket parts supplier (GM# 36294493). The terminals on the plug-in for a 10-SI are marked 1 or “R” and 2 or “F.” Terminal 1 or “R” is connected to the accessory terminal on your ignition switch through the use of a resistance wire or an inline fuse for overload protection. This terminal may also have a jumper wire spliced into it, which activates a dash light when alternator voltage is too low. Terminal 2 or “F” is normally connected through a junction block to the battery “hot” wire to the ignition switch. However, in this case, the wire from terminal 2 should be attached to the large battery stud on the back of the alternator, which is the same connection for your battery positive wire.
     

Kerro tästä muillekin!