Laturin teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja osilpi, 18.4.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites on eroja akkujen muissa ominaisuuksissa
    eli koska vaihdoin 6.2 dieseliin 2kpl Federal
    90Ah, 675cca (cold cranking amps)hintakin nousee mukavasti mitä enemmän cca lukema...
    Toisaalta kyllä tuntuu akuissa potkua riittävän hehkutukseen ja startiin kylmilläkin pakkasilla...ilman lohkiksen käyttöä...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos puhutaan KÄYNNISTYSAKUISTA niin se on se
    CCA määrä mikä rulettaa. Mitä enemmän kylmäkäynnistysamppeereita, sitä vinhammin pyörii startti. Käynnistysakuissa ei sitten aina ole amppeeritunteja paljoakaan. Ja näitä käynnistysamppeereja on ainakin kahta eri laatua; -18 asteessa mitattu/ilmoitettu ja 0 asteessa mitattu/ilmoitettu. Tuo 0 asteinen on lähinnä vene akkuissa ilmoitettu.
    Optiman akku on erinomainen, mutta niin on Exidenkin spiraalikennoakku.
     
  3. Razorass

    Razorass 1st gear

    [/quote]
    -90 ja uudempien euroautojen laturit ovat n. 75..90..150 A (sähkölämmityksellä varustetut dieselit jopa enemmän). Yksinkertaisimpia (l. parhaita) virityksiä lienee ranskalaiset
    [/quote]

    Kyseisistä euroautoista löytyy myös paljon mm. 55amp Boschin peruslatureita joka myös riittää suht. pitkälle. Itselläni oli pitkään kiinni Boschin ikivanha 45amp + 60amp akku joiden kanssa ei ollut mitään ongelmia flektin eikä minkään muunkaan kanssa. Sitä tässä vain että jos vanhemmassa autossa virta ei millään meinaa riittää esim. 60amp laturilla eikä kiinni ole mitään hifi-jumppaa, niin laturin vaihtaminen isompaan auttaa vain seuraukseen, ei syyhyn.
    Eli joko vika on itse laturissa tai virtaa vuotaa jonnekin jossa sitä ei tarvita.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    En tiedä onko sulla vedetty kunnollinen maadotuskaapeli koneesta runkoon vai ei ja onko sillä sitten mitään vaikutusta tohon ongelmaan. Mulla ei ollut keväällä moista ollenkaan Impalassa (kuka lie poistanut) ja hommaa oli hoitavinaan ohut johto akun miinusnavan kautta runkoon). Käynnistellessä autoa keväällä se ei jaksanut ladatulla akullakaan montaa starttia ja oletin jo että akku on aika sökö eikä ota kunnolla latausta. No sitten tallilla kävi viisas ikänsä jenkkejä korjannut kaveri ja katteli että eihän siinä ole kunnon piuhaa koneesta runkoon, joten ei se niillä systeemeillä ole mikään ihme ettei pyöritä kunnolla. Naapurissa olevasta korjaamosta saatiin joku vanha Transitin kaapeli ja asennettiin se koneesta runkoon niin johan alkoi startti pyöriä ihan toiseen malliin, eikä ole sen koommin ollut mitään probleemia käynnistyvyyden kanssa. Keväällä sillä starttailtiin paljon kireää viri-isolohkoa, kun konetta ja sen oikkuilua testailtiin (eli paljon jatkuvia starttauksia) ja sittemmin tilalle vaihdettua tavallista konetta. Akku mulla on kunnoltaan välttävä (eikä oo kun 60 A), mutta no problem, aina lähte kuin palmupuun alta.
    Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on että tuo Oldsi purkaa sähköjä koko ajan jotain kautta ja sitä onkin kivaa yrittää paikallistaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2002-07-10 10:56 ]</font>
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omassa loosterissa oli samanlaisia ongelmia tuon käynnistymisen kanssa. Startti osoittautui syylliseksi loppupeleissä. Ilmeisimmin kenttiä poikki jne.. Akussa kun vaan oli yli 14V niin toimi.

    Vekottimessa pyörii flekti aina kun virta on päällä, mutta ei haittaa hirveesti paitsi talvella. Valoissa tietenkin jännite laskee kun mikään laturi ei pienillä kierrosmäärillä puske virtaa ulos, mutta se ei ole vaarallista vaan normaalia. Vaikka jännite laskee, on akussa silti tehoa jäljellä paljon.
     

Kerro tästä muillekin!