Laturin testaaminen irrallaan?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rocket engineer, 18.11.2011.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Sattui vesivahinko irtonaiselle laturille. Oli jonkin aikaa osin vedessä..

    Nyt ei hotsittaisi ruuvata kiinni autoon ja todeta, että on bashana. Ihan Ok pyörii ja vain osa 1/6 osa oli veden alla jokusen päivän. Tasasuuntaaja ja laakerit olivat pinnan yläpuolella.

    Voisikos laturia pyörittää penkissä esim. sähköporalla ja mitata mitä tulee ulos? Pitääkös pistää vempele kiinni akkuun, jotta tasasuuntaaja ei kärähdä/ saa herätevirran?

    Vai voiko laturista päätellä jotain yleismittarilla ihan pyöritellen/ mitaten pyörittämättä? :odroll: Muistelen jonkun muinoin mitanneen diodisillan laturista purkamatta, mutta miten se tehdään/ onko moinen vain isojen poikien juttuja?
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

    Siltä varalta ettet keksi konstia millä testata kotikonstein laturin toimivuutta, Hira veloitti joku vuosi takaperin vaivaisen 10 € euroa laturin testaamisesta.
     
  3. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos se on Delcon vanhemmanmallinen laturi, niin on aika helppo testata, tarttee akun, polttimon ja pari lattaliitintä sekä johtoa.

    Maadoitusjohto laturin rungosta akun miinukseen ja latausjohto laturin latausnavasta akun plussaan. Samoin akun plussasta (tai em. navasta) johto kaksinapaisen sivuliittimen siihen lattaliittimeen joka on latausnavasta kauempana.
    Sitten vielä merkkivalopolttimon toinen johto siihen sivuliittimen toiseen lattaliittimeen ja polttimon toinen liitin akun plussaan.

    Helppo homma.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No voisi koklata tuota Hiraa, ellei innostu rakentamaan pojan kanssa testausrataa tallissa.. , kun on pari irtoakkuakin jo valmiiksi :lol:


    Mutta kiitoksia kaikille vinkeistä.

    Muistin juuri, että ostin joku vuosi sitten lohjalta rompepäiviltä tuliterän Kiinassa/ Meksikossa korjatun "Ultraline" 10SI laturin halvalla Opelin Boschilaisen kera. Joku kun myi kai jonkun varaosaliikkeen jämiä. Oli vaan hukassa tallin perähyllyssä.

    Ilmeisesti kaikki 10SI laturit ovat uutena olleet 63 ampeerituntisia?

    http://www.madelectrical.com/electrical ... remy.shtml

    Oletin tuota alkuperäistä potkukkaammaksi, kun oli dieselistä, mutta.. näköjään pitäisi piisata? Uudemmissa tietsikkaohjatuissa benskakoneisissa ei 63 ampperituntinen piisaa. Yhtenä kesänä ajelin muinoin silloisella varalaturilla, ja sähkö loppui vähän väliä.
     

Kerro tästä muillekin!