Laturin valo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Diktaattori, 25.9.2017.

  1. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Elikkä 72 camarossa on ls1 kaasarilla ja truckki apulaitteilla. Laturissa 4 pinninen liitin jossa 2 keskimmäisessä johdot. auton johtosarjassa punainen ja ruskea laturille. Käsittääksenki ruskee on merkki valolta tuleva ja sen jos kytkee b pinniin alkaa latamaan mutta valo toimii väärinpäin. ja sama myös laturin valo palaa virrat päällä vaikka ruskea johto ei ota maahan kiinni. Punainen jatkuva 12v. Miten lie tarkotus kytkeä? Lataa kyllä 14v kun kytkee vaan sen ruskeen johon ls laturin ruskeeseen
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onks se punainen se paksu latausjohto?

    Onko valo kytketty maihin vai virtalukkoon?
     
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Siis iso punanen on kytketty siihen mutteri alle. Sit tulee lisäks vielä se ruskea ja punainen johto.Ruskeaan jännite lukon kautta ja punainen jatkuva 12v ja tietysti se iso punainen myös jatkuva. Seki ihmetyttää että latausvalo palaa vainka ruskeaa johtoa ei laita maihin, ite oon ymmärtäny että siihen kiertää polttimon kautta 12v ja maihin ku laittaa niin sit pitäs vasta valon syttyä. Toi 72 vissii alunperin erillisellä säätimiellä? ja riittääkö ls truckki laturiin vaan toi herätä vai tarviiko esim lisäks 12v siihen field cycle pinniin? Lataa kyllä yhdelläkin johdolla.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Pätiskö tää ohje tähänkin?
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli sulla on siis latauksen merkkivalo kytketty johonkin auton alkuperäiseen hässäkkään?
    Ne pois ja kytket sen ruskean siihen valolle, minkä toinen nasta menee maihin.
     
  6. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Joo siellä se latauksen valo on ihan camaron mittaristossa. Oiskohan minkä värinen johto mikä tulee sinne niin ei tarviis sitä piirilevyä seurailla ja purkaa. eli se laturi ei siis vaihda napaisuutta siinä liittimessä jos kytken ruskean laturin johdon ja vedän polttimolta maihin niin tarvii kai se herätteen 12v että alkaa ladata. Tarviiko se laturi lenkkiliittimen lisäks ku yhden johdon? toinen napa on joku field cycle hommeli. Ja jostain ls1 tech sivuilta luin että jotku laturit tarvii heräte johtoon 470 ohmin vastuksen. Laturi on joku delphin tekele lm7 tai lq4 motista. Johto sarja on alkuperäinen 72 camaron mutta en kyllä muista huomanneeni erillistä säädintä missään ja punasen ja ruskean johon aattelin laturille tulevan. Ei kai nämä kierrä minkään törrän releen kautta
     
    Muokattu: 26.9.2017
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ruskea johto latauksen merkkivalon polttimolle ja polttimon toiseen napaan jännite kun virta on päällä. Ei maihin.

    Voi käyttää ihan sitä orkkispolttimoa mittaristossa.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  8. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Eli tolla yhdellä johdolla lähtee latamaan. selvitän vaan mikä johto menee mittaristoon polttimolle ja muutan sen virtalukon kautta 12v. ja sitten sen olemassa oleva ruskea johto laturin b pinniin? yksi johto riittää laturille? käsitinkö varmsti oikein
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laturin ruuviliittimestä paksu johto akun plussaan. Laturin moninapaliittimen paksuun johtoon jatkuva plussa ja ruskea johto konehuoneen lataussäätimelle alunperin menevään ruskeaan (?) johtoon. Silloin alkuperäisen merkkivalon pitäisi toimia kojetaulussa ilman mitään muutoksia.
     
  10. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    [​IMG]
    Moninapaliitin on tollanen missä kahdessa keskimmäisessä on saman kokoset johdot,toinen niistäkin on ruskea ja toi field cycle pinnin johto vaalean ruskea. Ja miten laturin valo voi syttyä vaikka auton omassta johtosarjasta ei yhdistä kumpaakaan johtoa noihin. ja sit ku ruskean yhdistää niin tosiaan väärinpäin toimii. ja ruskean auton oman johtosarjan mukana tuleva punainen johto on jatkuva 12v. Sit pultin alla oleva tietysti erillään paksunpi punainen johto.
     
  11. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Miten se syttyy?
    Laturin valolle on ns. Bulb check toiminto joka sytyttää sen kun starttaa vaikka johdot olisi konehuoneessa irti.
     
  13. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    siis syttyy palamaan kun virran kääntää päälle. sehän se on vähä outoa ja sit ruskeen päähän tulee 12v ja se johto ei ole missään kiinni. Sit ku sen laittaa laturin B pinniin niin toimii valo väärin päin. bulb check toimii normaalisti muuten. Ja mikä toi field cycle pinni oikein on?
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

  15. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Tollanen se on. Ja alkaa ladata ku tohon l pinniin laittaa sen ruskean johdon, mutta väärinpäin toimii sillon se valo. Ja sit ilman kytkemistä valo palaa virta päällä. Taidan kohta kytkeä vaan sen ruskeen tosiaan l napaan, ottaa polttimon irti ja laittaa volttimittarin
     
  16. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    sen vielä huomasin että auton oman johtosarjan ruskea johto on maa ilman virtoja. sit virrat päälle niin 12v ja valo palaa ilman että johdon pää on missään kiinni
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko sulla konehuoneen jännitesäätimen liitin kiinni, siis silloin kun se merkkivalo palaa virrat päällä?

    Sen ei kyllä ainakaan 1969 kytkentäkaavion mukaan pitäisi palaa jos lataussäätimen liitin on irti. Siinä on latauksen merkkivalo kytketty niin että siihen tulee toiseen nastaan plussa kun virta on päällä ja toinen menee laturin jännitesäätimelle, ruskea johto. Tähän tulee plussa kun laturi tuottaa latausjännitteen = merkkivalo ei pala kun molemmissa nastoissa on jännite.

    Eli lataussäädin irti ja johtosarjan liitimen ruskea johto uuden laturin ko. liittimeen kun asennetaan sisäsellä säätimellä oleva laturi.
     
  18. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Nyt toimii. Lataus säädintä ei ole ollutkaan Hommahan meni niin että tulin tallille ja aikani ihmettilin ja selasin googlea. Sieltä jostain syövereistä löyty light circuit fuse ja jos on palanu alkaa valo väärinpäon toimia. Gauges kohtaan uus lasiputki ja nyt toimii valo ja lataa tällä yhdellä johdolla. Vieläku sais varmuuden siihen että tärviiko laittaa toista johtoa tai vastusta ettei pala laturi. On yksinkertanen vika joskus outo ja hankala
     
    Substitute tykkää tästä.
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hieno homma. Jos laturi on tällainen (tuon liittimen kuvan mukainen) ja jos siinä liittimessä joka sulla on - on johdin tuossa S-nastassa,, niin itse kokeilisin kytkeä siihen plussan.

    Tämä ei ole tieto, en ole tuollaisen laturin kanssa pelannut. En myönnä takuuta ohjeelle.
    [​IMG]
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  20. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Se ei ehkä ole ihan tuollainen. Delphib laturi 4 pinnistä 2 keskimmäistä on käytössä. Alun perin joissain ls koneissa menee 5volttia mutta toisissa taas enemmän. Ja nähtävästi yhdellä johdolla lataa sen 14,5volttia ja se toinen napa on sitten field cycle ja tarkoittaa kai että tietokone on ohjannut kuormituksen ja kierroksien mukaan paljon lataa. Jos ei kierroksilla nouse yli 15volttia annan olla noin "vikatilassa" ja jos kärähtää niin korjaa ja laittaa sit sen 470 ohmin vastuksen. Kai toi merkkivalokin siinä vähän vastustaa. Kiitoksia neuvoista. Onkohan toi yksi punainen johto nyt se joka lähtee tööttireleen haarotuksesta ja siinä on jo pieni läpinäkyvä putkilo jos ottas irti. Sitten paksu akulle menevä menee johtosarjaan lähelle starttia ja siellä yhtyy päävirtajohtoihin.
     

Kerro tästä muillekin!