Le Sabreen kokonaan uusi kattoverhoilu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Buick-T, 23.8.2015.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Hei!

    Olisiko kenelläkään antaa mitään ideoita kuinka luoda uusi kattoverhoilu Le Sabre StW:n? Kattoverhoilua ei olla vielä edes yritetty ottaa alas, mutta se alkaa olla ajankohtaista.

    Lähdetään siitä liikkeelle että kattoverhoilu ei pelkästään roiku, vaan on saanut vuotavan kattotelineen jalan kautta kosteutta itseensä. Pikaisella silmäyksellä (ainakin) takaosassa on isohko halkeama, lisäksi keskivaiheilla tuntuu olevan samanlaista ilmiötä vielä osittain paikallaan roikkuvan kankaan alla. Melko murenevalta tuo tavara vaikuttaa muutenkin.

    Jos siis otetaan sellainen tilanne, että kattoverhoilu rikkoutuu/ei ole korjattavissa (tai kuvitteellisesti ei vain olemassa :) ). Mistä tuollaiseen pystyisi tekemään hyvän pohjan, jonka sitten verhoilla uusiksi. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta. Hyviä ideoita otetaan vastaan, itsellänikin ehkä muutamia, mutta antaa niiden vielä muotoutua, jos jollain olisi antaa parempia :wink:

    Nyt siis kysymys nimenomaan verhoilun "pohjasta", ei verhoilukankaista.
     
  2. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    moro. otappa yhteyttä -> www.stailaaja.com niin löytyy varmasti jonkunsortin ratkasu pohjiin.
     
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kiitoksia, otan yhteyttä jos tulee ajankohtaiseksi! :wink:

    Kuitenkin alunperin tämän auton ostin silmällä pitäen omaa projektia, tietynlainen oppimisen kohde. Tarkoitus siis opetella tämän kanssa tekemään itse kaiken mitä pystyy ja suinkin kykenee. Aikaa menee varmasti, eikä budjettikaan ole mahdottoman korkealla mutta hitaasti mennään eteenpäin 8)

    Moni on toki sanonut että kannattaako laittaa rahaa tällaiseen kiinni, nippuun vaan ja kovaa ajoa! Kun vähän suuremmalla summalla olisin saanut jo paljon parempi kuntoisen, mutta siinä jää se tekeminen sitten pois, eikä hyväkuntoista kehtaa lähteä edes muuttelemaan pahemmin. Niitä kun on muutenkin jo liian vähän.

    Tässä pieni filosofinen lausunto projektiini liittyen :D Pitäisi varmaan availla tuonne projektiosioon oma osionsa tälle, toivotaan että valmista vielä joskus tulee!
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se kaukalo on jonkinlaista solumuovia, varsin haurasta kylläkin. Kosteudesta se ei sinänsä pilalle mene. Yhteen autoon korjasin sen liimaamalla tukipahveja sen takapuolelle (yläpuoli), puhdistin pois vanhat vaahtomuovin jämät, liimasin uuden 3mm vaahtomuovin ja sen päälle vielä uuden (joustavan) nukkapintaisen kankaan.
    Näin auton tänä kesänä yhdessä tapahtumassa, näkyi vieläkin katto olevan siisti varmaan jonkun seitsemän vuoden jälkeen.
    Liimatessa kannattaa ruiskuliima levittää aina molempiin materiaaleihin ja antaa kuivahtaa välillä.

    Farkussahan se irrottaminekin on verrattain helppoa kun ne kaukalon palat saa takaluukusta ulos ja sisään.

    Edit: Jos kaukalo on painunut vaikka keskeltä alaspäin, niin yläpuolelle voi liimata vaikka lattaraudasta tai alumiinista tehtyjä tukirankoja.
     
  5. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kyllä mä luulen tässä vaiheessa et yritän pelastaa vielä tosiaan tuon vanhan verhoilun. On painunut ja varmaan repeillytkin. Onko tuolla reunoilla kuinka paljon tilaa jos sinne taustalle tosiaan asentelee jotain tukiraudan tapaista? Näistä saisi myös pientä vastakappaletta kattovaloille, jotka olisi tarkoitus lisätä myös takatilaan?

    Tarkoitus olisi myös noita repeämiä paikata, lasikuitumattoa olen harkinnut vahvistamaan noita revenneitä kohtia. Paloja ei kuitenkaan pitäisi puuttua. Onko muuten totta, että tuulilasi paikallaan ei kattoverhoilu irtoa? :eek:
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaukalolla varustetuissa ainakin irtoaa vaikka tuulilasi olisi paikoillaan. On siellä tilaa tukipaloille ihan reilusti.
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Asia selvä, ja tutkimallahan tuo selviää. Täytyy lähteä suunnittelemaan paikkaa mihin tuo nostaa ja sitten alkaa irrotustyöhön! Kiitoksia vinkeistä!

    Pakko tuo on muutenkin alas ottaa kun katto näyttää olevan melko ruosteinen sisäpuolelta, mitä peräosasat verhoilun "alle" näkyy :D Sinnekin osastolle pitää vissiin jotain tehdä...
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä se tulee pois vaikka on tuulilasi paikallaan, sen listan tuulilasin ylreunasta joudut irroittamaan ja ainakin omassa autossa kaikki ne muovikiinnikkeet meni kappaleiksi. Chevroleteissa on nähty kahdenlaista kattoverhoilua, semmosesta puristesolumuovista tehtyä ja muotoon puristetusta pahvista tehtyä. Me ollaan noit korjailtu varovasti lasikuidulla, tahtovat monesti olla esim. aurinkolippojen kohdalta kappaleina.

    Mulla oli takapään verhous farmarissa alkanut hieman roikkua, eli itse pahvi oli jo väsähtänyt pikkusen ja painunut kaarelle. Sain korjattua poraamalla varovasti katon pokittaiseen jäykisteeseen ja kattoverhoukseen reijät, ja nostin verhoilun kattoa vasten ja tökkäsin reikiin semmoset muoviset verhoilunastat jostain uudesta autosta. Tuli melko huomaamaton korjaus, mustat nastat ei juuri näy mustasta verhouksesta.

    Niinjoo, kankaan ostin ihan autoverhoomosta, niiltä löytyy laminoitua kangasta jossa on 2-3mm vaahtomuovi valmiina.
     
  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Itsekin mietin samalla tavalla tuota verhoilukiinnikkeillä kiinni sitomista. Tuohon on muutenkin lisätty muutama metallinen tukiranka alkuperäisen lisäksi, nostaa verhoilua alapuolelta. Jos nuo siirtäisi sinne sisäpuolelle jotenkin. Ajattelin lisätä muutenkin vastaavanlaisia sinne verhoilun alle (ehkä 5 kpl?) joihin verhoilunastoilla kiinnittää.

    Parhaitenhan tuon näkee kun saa ensin vanhan alas.
     

Kerro tästä muillekin!