Leather Heaven Nationals Pudasjärvi 8-9.8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ck, 7.7.2009.

  1. ransu68

    ransu68 1st gear

  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Jos toi on ollut vaan joku satunnainen ja vähän karvaisempi kuski / tiimiläinen, joka on illanvietossa vähän eksynyt suunnasta. :rotfl:
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

  4. Tea

    Tea 1st gear

  5. Cata

    Cata 1st gear

    Sen mitä me sitä tutkittiin niin siinä oli pirusti kumia. Mikä selittyy sillä jos burnispaikka on ollut katukisojen lähtöpaikkana.

    Eli voisko tästä summeerata järjestäjälle terveisiä että sitä vois yrittää vähän kuoria ens vuonna? Ja/tai paikalliskisoissa voitaisiin lähteä sieltä mistä mekin lähdettiin? Mopojen suhteen ainakin tulostasosta voisi päätellä että pito ei lopun kaiken ollut mikään huono itse radalla, jos alusta oli säädöissä ja burnis onnistui. Huonompi se Kalajoella oli tänä vuonna. Tähän näkemykseen minä ainakin päädyin..

    -Cata-
     
  6. SRV

    SRV 1st gear

    Huhujen mukaa pyöräpuolella omia ennätyksiäkin tehtiin turboilla,että ei varman ihan paska pito ollu.
     
  7. edu k

    edu k 1st gear

    Prätkät ei ehkä kärsiny pidon puutteesta keveytensä ansiosta, mutta kun kattoo vaikka Oulaw.fi sivulta noita lajittelu videoita niin eipä oikein pidä.. Niskavaaran Late tekee burnista pitkin matkaa ja Sampsan auto kans sutii heti kun kytkimen päästää, eli painava ja tehokas on kyllä huonoin yhdistelmä noilla luistinradoilla.. mutta FHRA:n mukaan radoissa ei ole vikaa... Hyvä vertaus on kyllä samaan aikaan Mamössa ajettu kisa, Onko esim. Lahden Jussi keulinu täkäläisillä radolla noin kovasti kun ruottis..?? tai Mamgren 4.3 jota voi ihan hyvin verrata Sampsa Paloksen aikaan 6.5 molemmpien moottorit 6. sekunnin puolelle vartilla ja autot saman painoisia manuaali autoja, eli PITOA kyllä puuttuu meidän radoilta oleellisesti. Edes parikymmentä vuotta sitten ei ollu näin huono pito lentokenttä radoilla kun tänäpäivänä, mistä se johtuu? onko väärät aineet vai onko Santa Podissa, Mantorpissa tai Malmössa ehkä radan tekijöillä sellaista tietoa jota meidän FHRA:lta puuttuu..
     
  8. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Neste Oil Rally 2009:n EK13...

    Jollei avaudu, se oli SURKEE !!!
     
  9. Cata

    Cata 1st gear

    Enpä osaa autoihin, varsinkaan nimettyihin, ottaa mitään kantaa. Mutta tähän asti yleensä mopot ovat hidastuneet suhteessa samalla tavoin kuin autotkin (esim Kalajoella). Massaa on varsin vähän mutta on meillä aika pienet renkaatkin (ja niitä on puolet vähemmänkin). Siitä riippumatta niin PSB:ssä katurenkaalla kuin pleikassa slicksillä kärki meni Pudasjärvellä samaa tai lähes samaa tahtia kuin Alastarolla. Osa kuljettajista suti ja kärsi raskaasti - osa ei. Kalajoella ei samoja aikoja ajettu kärjenkään toimesta, niin kyllä siinä joku juttu täytyy olla muu kuin varsinainen radan pito.

    Ainakin joku väitti että kuminen burnispaikka vaikutti siihen etteivät renkaat lämmenneet kunnolla vaikka kovin savuttikin - ja tätä minä nyt tässä yritin selvittää että millaisia kokemuksia tästä oli autopuolella. Minun on kovin vaikea uskoa että mopot jotenkin kärsisivät vähemmän liukkaasta radasta Pudasjärvellä kun kuitenkin aiemmin (ja myös Ruotsissa ja katukisoissa) ovat kyllä mielestäni kärsineet saman kuin nelipyöräisetkin. Ja siis korostan että mopopuolellakin oli aivan sairasta sutimista, jopa SGB:ssä (indeksi 9.5) oli pyöriä jotka suti melkeen 400m radan läpi - mutta kun kärki kuitenkin meni älyttömän kovaa niin minun on vaikea uskoa että kyse nyt kuitenkaan oli radasta. Epäilen edelleen burniksia. Minut saa todistaa vääräksikin :).

    Esimerkki prätkien ei-indeksiluokkien lajittelun ykkösen ajoista:
    Alastaro Nitro Nationals SPSB 7,970, PSB 8,511
    Kalajoki SPSB 8.421, PSB 8,643
    Pudasjärvi SPSB 8.044, PSB 8,606 (PSB pudotuksissa top 4 kaikki ajoivat järjestään 8.5 aikoja sunnuntaina, kalajoella ei alle 8,7s sunnuntaina)

    Enkä tarkoita että Pudasjärven rata oli kuin nitro natikoissa mutta ei se kyllä tämän valossa mikään luistinratakaan ollut. Kalajoki kyllä oli tänä vuonna.

    Niin, ja mikäli autoilla oli paljon vaikeampaa, niin sehän voi johtua esim siitä että autolla se burniskohta on hankalampi valita leveyssuunnassa - mopoilla pystyy valikoimaan kohdan paremmin :).

    Cata
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nyh turpat kii, rata oli paras ikinä. Jos ei joku osaa alustansa säätää voi tulla meijän trailerin sisäseinält kattoo ens kisoiss linkkikarttaaa!
    Ei vaan oikeesti, äijät ja änmät jotka ovat oman kisaamisen suhteen vakavissaan ei välttämättä viitsi julkisesti asioista mölistä, mutta onneks on joitain jotka uskaltavat/osaavat ns. nostaa kissan pöydälle. Meillä on laji joka on nopeuskilpailu, ei kilpailu kuka ajaa täysii perunapelloilla tai nurmipinnalla. ei kilpailu siitä kenen alusta on tehty soveltumaan, yleensä tiedon ja taidon puutteesta, pomppusimpin ja huonoimpiin olosuhteisiin.
    Tätä ei pidä ottaa krirtiikkinä sen enempää toimitsijoita tai pudasjärven, motoparkin tai kalajoen toimitsijoita kohtan; ei ole epäilystäkään sitä etteivät he parhaansa yrittäisi. Mutta siitä tulis käydä keskustelua tai ainakin sisäisesti harkita, että onko noilla marginaalisemmilla radoilla ollut kaikki ja oikeat eväät käytössä? Ja jos on, niin onko oikein järjestää kilpailuja olosuhteissa joissa vaikkapa vasemman ja oikean radan välillä on kymmenyksien eroja, tai ylipäätään radoilla joilla pelataan jollain muulla kun millä extreme motorsportin paremmudesta pitäis olla kysymys?

    Edlelleen korostan, ettei tällä ole tarkoitus arvostella kenenkään tekemisiä sinänsä, päin vastoin, kuten aina hattuani nostelen teille. Olen aivan varma, että kaikkien asianosaisten tahto on hyvä ja pyritään parhaaseen. Mutta toivottavasti asioita, tarvittavaa valmistelun määrää ja siihe panostamista tulevaisuudessa lähimnnä kait katojärjestön puolesta punnitaan uudestaan, ja pystytään ajamaan ympäri Suomen drag race kisoja olosuhteissa jotka radan puolesta mahdollistavat kaikille autoille ja mootoripyörille optimiolosuhteet. Asiaan tulee FHRA:n paneutua vakavati, ja toivottavasti jo ensi vuonna sekä Kalajoella, Motoparkissa että Pudasjärvellä pystytään nauttimaan olosuhteissa jossa kaikki viihtyvät paitsi ympäristön, sään, ilmapiirin, niin myös tulostason puolesta!
     
  11. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Mittailtiin noiden prosb prätkien (katu)renkaiden lämpötiloja burniksen jälkeen ja jos lämpö nousi liian pitkän burniksen jälkeen yli 120 asteen, niin liukasta oli. Burniksen kesto ja pituus merkitsivät siis paljon, kyllä se pallo ihan hyvin paloi, mutta liika oli liikaa.

    Ajolinjan valinta tommosella 1:1 tehopainosuhteen omaavalla lyhyellä turpomopolla, jossa on kämmenen verran pitopintaa, oli varmaan tärkein seikka tuolla, itse löysin hyvän baanan oikean radan vasemmasta urasta ja ajelin enkkaa toisen perään, kunhan piti myös lähtökiekat kurissa ja luistatti ihan typeränä kytkintä (reilu sekunti).

    Ei siis voi moittia. Paljon parempi pito kuin kalajoella ja motoparkissa tänä vuonna, mutta ei ihan alastaron veroinen.

    Muutoin olosuhteet ja kaikki oli vallan mainiot, ehdottomasti pudasjärvelle jatkossakin. Toki omat kohtuullisen mieltäylentävät suoritukset piristivät eniten tunnelmaa, mutta ei niitä paskalla radalla ajettaisi.

    Tykkäsin itse myös ajaa kaiteettomalla, leveällä radalla, oli ihan eri fiilis lasettaa piljoonaa maaliin, kuin betonirännissä tai metri sannasta.

    T: Lappilainen Espoon korvesta

    Ps. Onko kellään kuvia sieltä?
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En mä tiedä ylipäätään mitä noiden pyörien renkaslämpötilt normaalisti on, mut noilla tuorenkailla ei tarvi mennä kun pari kymppiä yli radan pinnan, ja ratapinnan lämpökin optimissaan vaikuttaa tohon preppaukseen. Varmaan riippuu renkaasta kans, mut meillä ei enää 120C:ssä oo muuta kun sutivaa mössöä. Näin ainaki isot poijat sanoo, mut meidän kuumemittarille ei oo renkaassa sopivii reikii.

    Liikkkeelllelähdön hankaluus 1/1 tehopainosuhteen omaavalla autolla tai tolla tehopainosuhteen kasvulla ei oo sen helpompaa mitä enempi on painoa, vaan se vaatii sekä alustalta, autolta, että radalta enemmän. ei se oo mikään sattuma,e ttei tonne oo kovemmila laitteilla ruuhkaa, ei oo näkyny top fiuelia tai muita pro-autoja testaamassa. Etäisyys ei liene siihen syy, läheisyys voi olla?
     
  13. jberg

    jberg 1st gear

    Kaveri on lentokentällä hommissa ja se mittailee siellä talvisin kitka arvoja aina parin tunnin välein. Ymmärtääkseni hommaan on joku autonperään laitettava pyörä/kärry yms hilavitkutin, jolla mittaukset tehdään.

    Voisiko tuollaisen mittauslaitteen hommata näihin kisoihin (FHRA:lle yks vakiomittari kiertämään kisoja) niin voisi aina mitata radat vasen/oikea ja eri radat niin saisi jotain faktatietoa pidosta. Vai kuuluko tämä arvailu lajin luonteeseen...


    Ja itse kisoista senverta että tulipahan käytyä entisessä kotikylässä katsomassa kisoja ja hauskaa oli koko perheellä. Ja olihanse mukava nähdä että Pudasjärvi/Taivalkosi akselilla saadaan jyrkällä muutakin järjestettyä kuin tappelu :D

    Tuolla kentällä en olekkaan käynyt ~15 vuoteen ja edellisellä kerralla siellä oli vielä hiekka kenttä (jotain hyötyä niistä horneteistakin oli kun tuo kenttä asfaltoitiin niille). Tuolta kentältä on tullut lähedetyä ensimmäisenkerran lennollekkin joskus 70-luvun lopulla.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kitkakertoimen kanssa ei käsittääkseni just yli yhden päästä, sehän alkuaikoina teoreettisestikin rajotti noi varttimailihommat tonne jonnekin ysin helpomalle puolelle. Joku laite mun käsittääkseni FHRA:lla on milä tota rata mitataan, johonkinhan nää "paras ikinä" jututkin täytyy perustua kun en eiperustu empiiriseen kokemukseen. Vrt. tuntematon sotilas; "Ei sull voi olla nälkä".
     
  15. mafo

    mafo 3rd gear

    pitää vielä kommentoida,
    jotain kummallista siellä pöönaut alueella oli kun normaalilla kierrosluvulla mitä on käytetty vuodesta 2005 kaikissa kilpailuissa ei lähtenyt renkaat edes oikein pyörimään, vasta kun nostettiin stallspeedin tuntumaan alko tulla savua...
     
  16. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Hassua kun kisatopikeissa aina lopuksi väännetään peistä pidosta tai sen puutteesta. No, aika ratkaiseva juttu se toki on..
    Tuohon kalajoen sm-kisaan voisin palata tässä pitokeskustelussa sen verran että kuulin aiheesta jotain mitä ei vielä ole tuotu esille, tai ei ole uskallettu?
    Ehkä minunkin olis parempi pitää näppäinsormi kurissa? No, tää on sitten ihan toisen tai oikeastaan varmaan jo kolmannen käden tietoa?
    Tuo liima mitä kalajoella käytettiin, vaatii kuulemma tietyn ajan "kypsyäkseen", oliko sitten vuorokausi tai jopa pari ennenkuin se on parhaimmillaan..?
    Tais mennä jopa lähtöjen välillä tuo liimavaunu radalle.. :odroll:
    Paria viikkoa myöhemmin oli meidän kyläkisoissa kuulemma (kilpailijoiden mielestä) parempi pito. No kyllä silloinkin kumitettiin ja vedettiin liimaa edeltävänä iltana raralle. Tänks Fyyralle hyvästä pohjatyöstä.. :wink:

    Tuo liima mitä Pudasjärvellä käytettiin ei varmaan ollu samaa tavaraa?

    Ja kuten jo alussa sanoin, tässä tuli pelkkää huhua ja lekendaa kirjoitettua jonka paikkansapitävyydestä minulla ei ole esittää minkään valtakunnan dokumenttia.

    Ettei mene liikaa offtopikki-linjalle niin sanotaan nyt vielä että "Dragrase on sittenkin parasta paikan päällä"! :p
     
  17. Cata

    Cata 1st gear

    Indeed.. ei ole mullakaan näinä vuosina koskaan ollu niin vaikea pitää pyörää paikallaan, yli puolet burniksista jäi lyhyiksi kun pyörä vaan lähti menemään ja oli pakko luovuttaa. Siitä nyt ilmeisesti ei tällä palstalla päästä puusta pitkälle että mikä tuon burnisalueen kumisuuden suhde oli radalla havaittuihin pito-ongelmiin. Mut ainahan me voidaan keskittyä miettimään että onko autolla vai mopolla helpompi ajaa liukkaalla ja odotella josko järjestäjä arvaisi keskenään mitä pitää parantaa ens vuodeksi :D. Anteeksi. Oli pakko. Nyt menen nukkumaan..

    -Cata-
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se pito on aika oleellinen osa tota lajia, siihen se pitkälti perustuu. Aika tehdään alussa ja pitäis sitä voimaa sada tehokkasti siirrettyä ratan. Ei ne toki pidonmenetykset loppupäässäkään mieltä kohenna, mutt aikaan niiden vaiktus on pienempi kuin alussa. Vahinkoihin ehkä suurempi. Mä kyllä lähtisin siitä, että kilpailun järjestäjän täytyy pystyä kilpailijoille takaamaa ryhmän ajoneuvolle riittävät olosuhtet SM-tasoisessa kiihdytyskilpailussa. Jos ei onnistu, ei ajeta! Meillä toi touhu on etenkin nyt taantman aikaan jotain muta kun pro-touhua, ja kustannukset jotka noista olosuhteista tai apnostukset huippunopeaan kalustoon ei oikeen maksa vaikaa. Mä olen 100% varma, että noihin ratapreppauksin EI ole panotettu kaikkea, ei taoldellisesti eikä ajallisesti. Pudasjärvestä en osaa sanoa, en ollut siellä paikalla, mutta esimerkiks Kalajoella on kylä WCC:n kisoissa ajettu aika kovvoo aika eleittä? Kovimpia tehopainesuhdevehkeitähän siellä ei oo aina ollut, mut noi katuvessat kehnoine painojakautumineen, suht koht suurine tehoineen ja painoineen lienee jonkinlainen mittari myös. No, ens viikonloppuna on ihan hyvä vertailukohta; vuos sitte Alastarolla 1.44 60 jalkaa muistaakseni ja 10.0/208. Nyt Poriin kokeilemaan miten lintukenttä vastaa huutoon! Apuna on toki se, et ollaan virtuaalifaksattu FHRA:n toiminnanjohtajalle mielikuvituksessa lehtijousien kartat, et jos mahdollisesti ei jäädä lukemista kovinkaan kauas.
     
  19. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    En minäkään tiedä mikä on oikea lämpötila ja että näyttikö Turtsin laserimittari oikein vai vasemmin, mutta se antoi aina kuitenkin vertailukelpoisia lukemia, joiden perusteella lyhensimme tai pidensimme burniksen pituutta ja saimme (minä ainakin sain) optimoitua pitoa loogisesti. Itse kiinnitin koko burnikseen ensimmäistä kertaa kunnolla huomiota ja jynssäsin kumia märällä + vedin "ylipitkän" rullaavan perään. Yleensä lämmitys tulee tehtyä lätäkön jälkeen.
    Prätkän katukumilla ja kanttiläskkillä ei ole paljoakaan yhteistä teknisesti, joten en ala vertailemaan. Laserlämpömittarion kyllä oiva kapine tiedonkeruun kannalta - suosittelen. Ja kiitos Topi Motorsportille avusta burnisalueella!

    Nomä havaintoja ja mielipiteitä aloittevalta analyytikolta. :odroll: Minä pidin pudasjärvestä. Pidän myös tytöistä ja lasagnesta :pinup:
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Muistasin joskus kysyneeni MH-Racemasterin euroopan agentilta noista lampotiloista ja se tais vastata etta optimi olisi tuolla 83-84 asteen kintaalla.
    Nyt kun on tullut radiaali kummeja, ja mita tommonen pieni pratkan kummi tarttis olla siita ei kylla oo tietoa etta onko niitten lampotiloissa eroja normi rattislikseisiin.
     

Kerro tästä muillekin!