LED-polttimoiden lailllisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja V202039, 25.10.2009.

  1. jar

    jar Gearhead

    Talvella, kun lumi tuiskuaa, niin led-valot on aika onnettomia, kun eivät lämpiä niin paljon, että pitäisivät takavalot sulana :mad:

    Tosin onpa niitä silti uusissa autoissa ihan vakiona :soosoo: :soosoo:
     
  2. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Niin, no voihan tuotakin tietysti jonkinlaisena syynä pitää miksei vaihda ledeihin, mutta eipä tartte uusia polttimoita niin useesti kuin hehkulanka-malleja. Ja puhdistetaan ne takavalot sillon tällön niin ei paakkuunnu.
     
  3. ajomies

    ajomies Gearhead

    '

    Kuinkahan monia polttimoita autoissa kuluu, jos tuo on ongelma? Omissa kulkimissa kerran kaksi n. 5 vuoteen, ei aiheuta stressia.
     
  4. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Jos nyt lähdet ajelulle niin voin varmuudella sanoa että näet montakin uutta autoa jossa takavaloja pimeänä ja ne eivät ole edes kahta vuotta vanhempia.
     
  5. ajomies

    ajomies Gearhead


    Jaa no, sitten se taitaa olla ongelma.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    joissain autoissa nykyään on polttimonvaihto hinnoiteltu valtuutetulla korjaamolla korkealle.

    muistaakseni osui johonkin 50-70 per puoli.
    toki menee siihen kai aikaakin liki tunti? :soosoo:
     
  7. kuutio

    kuutio Gearhead

    Loistava bisnes, autotehdas suunnittelee rakenteen jossa on pakko saada auto nosturille, että voi irrottaa pyörän, että voi irrottaa puskurin, että voi irrottaa sisäloksun yms, että voi irrottaa lyhdyn että voi vaihtaa sen palaneen polttimon... ymmärtäkää nyt siihen menee aikaa ja paljon työtä ja se tietysti maksaa :poff: Naurattaa kovasti huonolla kelillä tien päällä... eiku tilaat AJAN korjaamolle vaikka viikon päähän... ja toivot ettei se toistaiseksi ehjä pala samaan aikaan..
     
  8. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Nii-i...ja voin kokemuksesta sanoa että ei se asentajakaan hypi ilosta kun pääsee yhtä polttimoa vaihtamaan ja purat koko auton. Tiukat ajat kun niihinkin vaihtoihin on lyöty. Moni muukin kulutus osa tuntuu olevan suunniteltu niin että ensin pitää purkaa puol autoo että saat vaihdettua, vanhemmissa malleissa riitti parin suojalevyn irroitus.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Nyt kun nuita ledejä on jos minkälaisia, niin mikäs olisi semmonen teholtaan hyvä esim parkkeihin?

    Samaten nuo Audien päiväajovalot on niin pirun kirkkaita. Onko tietoo minkä tehoisia nuo ledit on?
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Siis riippuen polttimon kannasta, noitahan on jos jonkinlaisia ledejä olemassa. On sellaisia jossa on "super"kirkkaita ledejä monta samassa polttimossa jolloin aikas kirkas ja hyvä, halvempi vaihtoehto.
    Sitten on tällaisia Chip 5050 "ledejä" muutama per polttimo jotka on vieläkin kirkkaampia riippuen laadusta, hinta näissä aavistuksen korkeampi.
    Näitä chip systeemeitä on paljon käytössä noissa äärivaloledeissä koska jo yksi tällainen chippi on huomattavasti kirkkaampi kuin yksi orggis ledi joten niitä ei tarvita näin ollen kuin muutama yhdessä äärivalossa.
    Samoin on sitten FLUX-"ledejä" jotka lähes kuin nuo Chipit ja näitäkin äärivaloledeissä käytössä.

    Ja sitten on myös Teho-Ledejä jotka taas on vieläkin kalliimpia, eli esim. Hinta ero T10 -kannalla yksi orggis ledi/polttimo verrattuna yhdellä teholedillä olevaan vastaavaan on 8 kertainen.


    T10 kanta on aikas yleinen ajovalo parkeissa, eli ns lasikanta.
    Ba9s myöskin käytössä näissä.
    Ba15d taas yleisimmin käytössä takavalo parkeissa/vilkut/jarruvalo.

    Sano vaan mitä tarviit niin katellaa :wink:
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Lähinnä mielessä oli semmoset hyväksyt päiväajovalot. Yritin haeskella AKE:n valoasetuksia selvittääkseni, että tarviiko E-hyväksytyt oman heijastinpinnan ja käytännössä myös kotelon, mutta en löytäny.
    Tuossa kesäautossa mulle helpoin ja vähiten silmiinpistävä vaihtoehto olisi vain vaihtaa ajovaloumpioiden sisälle parkkipolttimoiden tilalle riittävän tehokkaat ledit ja muuttaa kytkentöjä vastaamaan päivävalokytköjä. Parkit löytyy myös alkuperäsestä paikasta puskurista, mutta H4-umpioiden vaihdon myötä joku on ne joskus siirtäny toimimaan niihin. Tarpeen vaatiessa umpion sisälle vois ledejä pistää enemmänki.
    Onko tämä mahdollista saada näin aikaan hyväksytysti?
    Jos on niin sitte ledejä vois ehkä tilaillakki.
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Itellä on ollut leimalla kiinni emännän autossa ajovaloumpion sisäiset parkit ledillä, leimamies mutisi hetken (väri oli hieman sinertävä) mutta sain vakuutettua kaverin että Ledi tuppaa aina olemaan sininen, näin myös audissa jos tarkkaan katsoo.

    Myöhemmin asensin tuollaiset erilliset huomiovaloledit emännän autoon puskuriin alas ja oli leimalla kiinni. Näissä ei ole E-merkintää. (toisin sanoen, ne E-merkityt ledit ei ole yhtään erilaisia verrattuna Ei E-merkittyyn, ainut vaan että joku on käyttänyt valmistamansa ledit hyväksyttämässä.)
    Katsuri ei valittanut ledeistä itsessään mitään (muita parkkeja ei siis keulalla palanut), mittasi vain että on huomiovaloille asetetuissa raameissa, eli kylkilinjasta max. ~40cm.
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Oliko tuo umpion sisäinen ratkasu siis semmonen päivävalokytkentä, jossa keulalla palaa vain nämä päivävalot/ledit ja takana ei mitään?
     
  14. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Eip, siis ihan normisti palaa kaikki parkit yhtäaikaa, ei mitään päivävaloautomatiikkaa tässä autossa.
     
  15. rasse

    rasse 1st gear

  16. transport01

    transport01 3rd gear

    Tai sitten on ... ainakin teoriassa. E-hyväksyntä vaatii, mm että värivirheet pitää olla tietyn rajan sisällä. Halvoissa valkoisissa LEDeissä fosforointi ei ole tasainen ja valossa on värivirheitä eteknin reuna-alueilla. Värivirheet saattavat näkyä esim sinisenä välähdyksenä, kun auto ajaa ohi. E-hyväksyntä asettaa rajat värivirheille, jota useimmat halvat led valot ei täytä. Totuus kuitenkin on, että myös E-hyväksytyissä valoissa on kelvottomia LEDejä. ts hyväksyntä on tehty valikoiduilla ledeillä ja sen jälkeen valoihin ladotaan säästösyistä huonompaa lediä. Hyvällä ledillä tehdyn valon väri on täysin tasainen. Tämän voi todeta vaikkapa laittamalla valon eteen valkoisen paperin. Aika harva halpa led valo on väritään täysin tasainen.

    Toisalta onko ko. värivirheillä mitään käytänön merkitystä onkin jo toinen juttu. Omasta mielestä ei.

    Tuo väri nyt vain yhtenä esimerkkinä, toki E-hyväksyntässä on muitakin vaatimuksia kuin nuo värit.
     
  17. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ton topauton listalla oikealla puolella toka ylhäältä näytti kovasti samalta kun mätänetin tarjouksessa- siis halvemmalla kun noi... ja näissä on ton e-merkin lisäksi se toinen vaadittava eli RL.. tässä itekin asennusta suunnittelen. Konttorilta kyselin kolmelta eri ukolta ja vaativat ainakin sillä asemalla tommoset merkinnät. Ja noissa asennusmitoissa just toi sivulinjasta max -40cm mullakin mietityttää. Ja kaveri oli jossain halpahallissa katellu jtn "ledihuomiovaloja" ja pienellä tarralla luki et nää käy vaan seisontavaloiks.. :rotfl: Kytkentää suunnittelen niin että nää "päiväajovalot" toimis ihan yksinään kun on käynnistänyt, parkit vois halutessaan kääntää kaveriks ja pitää sammua kun varsin. ajovalot päälle. Kärryn töpselille valot pitää eriyttää, ne kun pitää kuulemma toimia aina, vaikka auton takavalot huomiovalojen kanssa vapaaehtoiset... :eek:
     
  18. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    E-hyväksyntä näiden "huomiovalojen" kanssa ei välttämättä siis tarkoita että lamput on hyvksytty päiväajovaloiksi, eli kannattaa olla tarkkana. En nyt jaksa kaivaa noita E-numeroita esille mutta paljon kaupataan näitä päiväajovaloina jotka on itseasiassa E-hyväksytty vain parkeiksi.
    Mulla on toistaiseksi ihan ysäri-tyyliset valkoiset Talmut huomiovaloina jotka on laillisesti kytketty siten että palavat _yksin_ silloin kun virrat on kytketty ja sammuvat heti kun parkit tai ajovalot kytketään päälle. Ainoastaan rele ohjaa, ei mitää turhaa katkaisijaa. Tuonnehan vois pyöräyttää jotkut laittomat LED-polttimot joskus ja testata sanooko katsastusmies mitään.
     
  19. Beauville

    Beauville 1st gear

    Tämän päivän lapparissa (Lapin Kansa) oli auto & liikenne sivulla juttua led lampuista.
    Ledpäivävalot DLR (daytime running light) on hyväksytty tieliikenteeseen merkinnällä ECER87.
    Ledseisontavalot on merkitty ECER7.

    Motonetissa näkyy löytyvän sekä pyöreitä ja kantikkaita lamppuja.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    ja tämä sit uudemmissa kuin 95..vai oliko 96!!

    vanhemmissa ajoneuvoissa ei oo mitään dlr pakkoa.. kunhan kirkkaus/himmeys on oikea ja väri ja pinta ala on oikea!!

    95(96?)uudemmissa tosiaan täytyy olla e ja toi dlr...
     

Kerro tästä muillekin!