Legends-autot?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja tuiremc, 31.1.2003.

  1. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Onko kokemuksia/näkemyksiä? Olen kerran nähnyt tuollaisen auton, tosin en liikkuvana. Kuulemma helmikuun 9. päivä Kurikassa niillä ajetaan jäärataa? Korjatkaa jos olen väärässä...
     
  2. Sittana

    Sittana 1st gear

    Olin aikoinaan katsomassa ensimmäistä kisaa jossa legendsit ajoivat jäällä. Piikkipyöristä huolimatta osa autoista jäi lähtöviivalle jauhamaan tyhjää! Oli muutenkin mukava kisa, kun pakkasta oli reippasti yli 20! Juu ja kurikassa ajetaan legendseillä. Tuolta lisätietoa: http://www.botniaring.com/kurikanua/
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ahvenistolla katselin niitä sadekelillä. Ihan hauskoja pelejä kun taka-akseli taitaa olla yhtä kappaletta.

    Mutta sitä ihmettelen, että miksi pitää olla eksoottinen motskarin kone. Luulisi, että 2-litraiset rallikoneet tulisivat halvemmiksi.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    luokkaa luodessa on tavoiteltu pitkää ikää ja tasaisuutta. koneita ei saa virittää ja ne on periaatteessa kaikille samanlaisia. taka-akseli on toteutettu karulla "hitsilukolla". moottoripyörän kone kestää ja tuo mukavan kiertävän luonteen.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Kivoja, mutta turhan hinnakkaiksi meni nuokin vehkeet. Kilpailukykyinen Legends-vehje maksaa semmoset 100000 mk vanhassa rahassa pelkkä auto. Siihen sitten kilpailukustannukset päälle niin kallista kivaa tuokin on. Meillä jo kartingissa pojan kausi maksoi semmoset 40-50000 mk/kausi ja silti oltiin aina vähän säästöbudjetilla liikkeellä eli annettiin kyllä rahakkaammille tasoitusta. Ja tuo on siís kaudella kuluvaa rahaa, kalusto on sitten oma lukunsa.
    Mutta kuten sanottua niin hauskoja ja hienoja pelejähän nuo on. Mielessä on käynyt että eikös niihin kuitenkin olis tyyliinsopivampaa luokitella V2:nen konehuoneeseen :smile:
     
  6. ajk81

    ajk81 1st gear

    Konehan noissa legendseissä oli muistaakseni yamahan fj1200 pyörästä, jossa on vakionakin reilut sata kaakkia.Saattaa kuitenkin pitemmän päälle halvemmaksi ajaa mp:n koneella kuin äffäläisen motilla, monesti mp:n koneet kestää hanat auki ajoa aika paljon. Luultavasti yammun motti on halvempi kuin kunnolla rakennettu äffäläisen motti.
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No tuo on totta ja onhan mopon koneillakin historiaa Formula Juniorista ja 500-kerhosta lähtien.

    Mutta Legends-käyttöönhän ne OHC:t voisi rajoittaa esim yhdelle Weberin DGV:lle.
     
  8. Tapi

    Tapi Gearhead

    Moottoreiden tasaisuus.. puhumattakaan painosta! Legendsien tarkoitushan on ilmeisesti olla mahdollisimman kevyitä. Se jammun motti on vanha malli ja painava sellainen mutta silti se on ihan toista luokkaa kuin fordin nelonen ja vaihteisto.

    Toivottavasti AKK pilaa pian loputkin harrastamisen ilosta ja kieltää kaikki 2t-luokat. Sitten voi ostaa E-luokan karting autoja kaveriporukkaan poisheittohinnalla ja perustaa sarjan, joka vähät välittää AKK:n kalliista säännöistä. Ajaminen voi joskus olla muutakin kuin F1:iin ja ammattilaiseksi tähtäämistä..
     
  9. Sittana

    Sittana 1st gear

    Kävin kattoon Kurikassa kisat ja kyllä oli vauhtia. Legendsit tarjos paljon nähtävää, mutta yllättäen mielestäni paras lähtö ajettiin luokassa jossa oli mukana civiciä, integraa, astraa jne. Oli kyllä parhaat jääratakisat missä olen ollut. Oli pellin pauketta, hienoja ajosurituksia ja liekkejäkin nähtiin. Mitä muuten sanotte tälläseen autoon: keskimoottorinen 205 pösö roverin V8:lla! Makeet oli äänet, mutta näytti olevan pirun vaikea ajaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Sittana 2003-02-10 12:58 ]</font>
     
  10. S.A

    S.A 1st gear

    Ite nähny Hakunimmaan rallisprintissä noita legendsejä joskus.
    Helvetin makeita pelejä, kiljuu pannu ja nopeitakin tuppaavat olemaan.
    Hienoa varmasti ajaa kans.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Vois mennä aika rajuiks tollaset kisat. Monta vuotta kartingissa pojan huoltajana olleena on sen verran kokemusta noista Formula 250- luokan autoistakin, ettei ne ihan kartingissa kokemattomalle kuskille sovi ekaks autoksi. Suomen nykysäännöilläkin ne ampuaa 0-100 kh/h 2,5 s. ja ottaa huippuja yli 200.
    Meillä oli viime kesänä ajatuksena jos olis käynyt vaikka näytöslähtönä kokeilemassa tollasta varttimaililla, mutta perskules kun tuossa lähellä Utissa ei enää ajettukaan katuautokisoja. Vois nimittäin tollanen F250 tehdä kivan ajan, välityksiä vois vakiosta vähän harventaa, tuo 200 km/h huiput olis nimittäin taulussa jo jossain puolimatkassa ja loppu pitäis sitten ajaa vaan lämä tiskissä. Mutta olis mielenkiintoinen kokeilu :grin:
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin ja eikö noi isot micro autot mene jollain radolla lähes f1 nopeuksia

    niin ja ei tuollainen 250 crossin kone omassakaan runkossa ole mikään etana
    lajia vähän harrastaneena puhun :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: MR. HORSEPOWER 2003-02-11 05:52 ]</font>
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Joopa, MM-tasolla ajavat 2-pyttysillä 250cc koneilla. Tehot yli 100 heppaa ja kun luokituksen mukainen minimipaino on kuskeineen 180 kg niin teho/painosuhde on huikea. Suomessa SM-kisavehkeet on 1-pyttysiä, mutta kyllä niissäkin alkaa olla yli 80 hp. Oon nähnyt tutkatestin, jossa tollanen SM-tason auto lahti paikaltaan vähän päälle 150 metriä pitkän suoran alusta, kiihdytti ja jarrutti sitten selvitäkseen suoran päässä mutkasta. Nopeutta ehti ottaa tutkaan melkein 170 km/h tuolla matkalla.
     
  14. S.A

    S.A 1st gear

    Joo noi 250cc Kartit on ihan sairaita pelejä kulkemaan.
    Oon kuullut joskus tarinaa, että Ahveniston ekaan mutkaan ei ollu kokeneella kisakuskilla pokkaa ajaa niin kovaa kun se olisi siihen mennyt...eli noin 200kmh+.........

    Vois tollanen varttimaili juttu olla aika siistiä katottavaa. Jos välitykset loppuu kesken, niin se on kyllä vähän sääli, koska tolla sais varmaan aika kovan ajan tauluun, jos vaan riittäis välitykset. :grin:

    Vai riittääkö ne välitykset? :smile:
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Yöpäivystystä töissä, joten aikaa kun on niin tarinoidaanpä vaikka tännekin lisäselvitystä noista "puolikkaista" eli Formula 250:sta.
    Noissa on 5 tai 6 vaihteiset lootat ja pykäliä voi hakata nätisti sekä ylös että alaspäin lämä tiskissä ilman kytkintä. Taka-akselissa olevaa ratasta vaihtamalla voi sitten muuttaa vielä tuota lootan välitystä ja sellaisella yleensä radoilla käytössä olevalla välityksellä nuo liikkuu täällä Suomen maassa semmoset 200 km/h eli vaikka tuolla vauhdilla "rullailis" maaliin jo 200 m kohdalta niin aika raju aika tulis silti.
    Meillä poika ajeli monta vuotta 85, 100 ja 125 cc vehkeillä kisaa ja pääsi viime kesänä muutaman kerran tykittämään tollasella 250:llä, yhden kaverin kilpurilla. Tykkäs ja vei autoa tosi mallikkaasti (=hyviä kierrosaikoja), mitä nyt kerran heitti sen katolleen täydestä vauhdista (sitä ei ollut kiva katella varikolta). Autosta nimittäin petti jarrut pääsuoran päässä (tuolla radalla nopeus siinä suoran päässä sellaset 160) ja kun se painoi vasta viime hetkellä jarrua niinkuin kisakuskin kuuluukin mutkaan taittaa niin eipäs tapahtunutkaan mitään. Siitä sitten kuski taittoi auton linkkuun ja nelipyöräluistoa mustia viivoja piirrellen nurmikolle, kimmoke jostain pikku kumpareesta, auto ilmaan ja ympäri. Korkeutta otti ilmalennossa katollaan sen verran että karsi nurmikon takana olleesta lepiskosta kaikki yläoksat (n. 3-4 m korkealta) ja putos lepikon taakse alas katolleen. Onni onnettomuudessa oli että alastullessaan katkaisi alleen kaksi parimetristä kuusta jotka toimivat ikäänkuin iskareina maahantullessa. Siellä poika sitten odotteli pää alaspäin että porukkaa ehti juosta paikalle avittamaan sen pois sieltä. Selvis naarmuilla ja parilla mustelmalla ja sen verran hurjia noi nuoret on ettei se ite ollut moksiskaan koko hommasta vaan lekurin tarkastuksen jälkeen ajoi seuraavana päivänä kisassa taas omalla autollaan. Tuo kaverin lipattu 250:kin saatiin korjattua yöllä ajokuntoon, mitä nyt katteet repsotteli, joten eipä siinä loppujen lopuksi käynyt sen pahemmin.
    Ens kesänä pojalle tarjottiin "keikkakuskin" hommaa tollasella 250:llä eli vois ajaa pari kisaa, jos haluaa (ja minä maksan :wink: )nyt kun sillä riittää jo ikäkin tuommosella kisaamiseen (minimi 18v.) Saas nähdä ehditäänkö näiltä jenkkiautokuvioilta ja kestääkö talous.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-12 04:34 ]</font>
     
  16. Tapi

    Tapi Gearhead

    Se Big Bad Chevyllekin tuttu Tykkimäen moottorirata on tullut tutuksi kymmenen vuoden tahkoamisen ajalta..

    Vaihteita voi mättää ylöspäin kaasu pohjassa vain, jos kyseessä on laite, joka katkoo vaihtohetkellä sytytystä. Yleensä Kyseessä kuitenkin on perinteinen malli, jossa vaihteenvaihto hoidetaan kuten crossipyörissä (harvalla on vielä toimivaa pneumatiikkaa vaihteenvaihdossa). Kytkintä ei kuitenkaan tarvitse, kuten ei crosseissakaan.

    Ja toinen juttu: Se 80 hp on ainakin näissä Suomen MM-tason vehkeissä hieman korkea luku. Todellinen on siellä 65 hp tuntumassa. Sen päälle moni saa tehot Essonbaarin dynossa mutta todellisuus on toista. Muun muassa viime SM:llä oli kesällä autossaan tuo ~65 hp. Tämä ei siis tarkoittanut että se olisi liian vähän..

    Olin toissakesänä mukana Finnish Flash-hyväntekeväisyyskisassa ja ajovuorollani äimistyin kun radalle tuli eteeni oudonnäköinen pace car. Kyseessä oli (kuulemma) E 250 cc tuleva "standardiauto", nelitahtinen! En osaa sanoa suorituskyvystä, mutta oli mielenkiintoinen ilmestys ja antoi toivoa että pian noita vanhoja saa tosiaan ostaa halvalla omiin sarjoihin.
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Kyllä ainakin meidän piikissä ja parissa kokeillussa puolikkaassa menee pykälät nätisti päälle molempiin suuntiin lämä tiskissä ja ilman kytkintä niinkuin automaatilla vaihtais. 250:sten koneethan on kaikki crossipyörän koneista muuteltuja ja lootassa öljynä tavallinen moottoriöljy 10W30 tai 5W40 vähän vehkeestä riippuen (siis ei missään nimessä mitään lootaöljyja, ja öljynvaihto parin ajotunnin välein). Ja on pelanneet ja kestäneet hyvin. Uusimpiin autoihinhan on alkanut ilmestyä jo nappivaihteitakin.

    Pojan piikissä oli tällainen Kawan kone (kun ei ajettu enää sinä vuonna virallisia kisoja):
    Yksisylinterinen nestejäähdytteinen läppäohjattu 2-tahtimoottori pakoaukon säätimellä (KIPS)
    Kuutiotilavuus 124 cm3
    Teho (kW/hv) 29,8 / 40,5
    Vääntö 26 Nm
    Vaihteisto 6-portainen
    Mukavat litratehot siinäkin (326hp/1000cc) mutta hyvin sekin kesti aina täysillä luukuttamista semmoset 15 tuntia ja sitten taas täysremppa :grin:



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-13 06:31 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Big Bad Chevy 2003-02-13 06:55 ]</font>
     
  18. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Onhan nuita tullu nähtyä useammankin kuin 1 kertaa,,tuolla moottorikelkka ovaalien ohessa ajoivat,,mun mielestä kyllä liikkuu tarpeeksi rivakasti sillä yamahan tekniikallaki,,että ei siihen mitään autontekniikoita tarvita.. :wink:
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Hyvinhän ne kulkee Jammun koneilla, mutta ihan vaan tyylin takia on tullut mieleen ajatus Legendsistä Harrikan pannulla. Nimittäin ne soundit ja koneen käyttäytyminen olis paljon "oikeampaa" tuommoseen pikkurodiin. Ja kaikkiin esim. sopiva vakiokone niin siinäpä olis hauska leikkikenttä kaikille rodiukoille ja muillekin ameriikanautoharrastajille ottaa mittaa toisistaan. On vaan joka tapauksessa sekin niin pirun arvokasta ettei monenkaan isojakin autoja rakentavien budjetit enää riitä moiseen kivaan.
     
  20. ajk81

    ajk81 1st gear

    Jos vee-pannun haluaisi ja hyvän sellaisen pistäisi yamaha v-maxin pannun, 145 kaakkia täystehoisena vois viedä legendsiä aika kovaa.
     

Kerro tästä muillekin!