Lehtijouset + kynäjouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jankinnu, 20.9.2010.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Nettiä selatessa törmäsin sellaiseen varttikilpuriin, jossa oli lehtijouset ja lisäksi Coilover iskarit tavallisten iskarien tilalla kevyessä "A" asennossa, kuten monissa noi iskarit on. Oletteko kokeilleet? Tollahan tulee aika jäykäksi persus, kun on kahdet jouset jumppaamassa, mutta heräileekö tollainen systeemi jotenkin villisti?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Useimmiten sellasessa systeemissä jossa on sekä coil overit, että lehdet, niin ne lehdet on hyvin hennot ja toimii lähinnä sivuttaistukivarsina. Ei se tosiaankaan mikään tavoiteltava ratkaisu ole millään muotoa.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voiko olla kyse jostain sääntöjen määräämästä jutusta että alkup. jousitus on säilytettävä? Rallivehkeissähän tätä esiintyy, ja niissä joissa lehtijouset takana alunperin niin joku läystäke on säilytettävä muistona kyseisestä jousituksesta.
    Lehtijouset sinällään hyvät ainakin johonkin pisteeseen, kunhan ne ovat oikeenlaiset. 4-linkeillä aukee tietysti sit uus maailma mutta nekin pitää olla oikeanlaiset, tietysti. Lehtijousen ja kierrejousen yhdistelmää karttaisin, tai en ainakaan keksi mitä etua sellasesta yhdistelmästä olis....
     
  4. doår

    doår 3rd gear

    Noita olen joskus nähnyt ei-jenkeissä, missä vain pisin jousi on jätetty paikoileen, sivuttaistueks.
    Kiihdytysautossa varmaan pitäis olla samanlaisesti tehty, muuten menee kyllä vähän liian jäykäks perä.
    Itse olen samanlaista viritystä ajatellut kuin takapäähän pitäis saada vähän jäykkyytta, ja pistää mataluuden ja jäykkyyden paikoilleen kynäjousilla.
    Tuossa mailmankuuluisassa driftinki camarossa on tehty näin, mutta en tiedä muita yksityiskohtia kuin että käytetty s14-japsista kynäjouset.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Moisessa virityksessä kantsii pitää mielessä myös, että sitä iskarin yläkiinnityspistettä ei välttämättä oo suunniteltu kantamaan kuormaa. Eli se kenties kantsii sitte vahvistaa. Lisäks jos pelkillä norrilla ilman muita tuentoja vedetään ni toi taka-aksilan kiertymystaipumus ei ainakaan vähene, tarpeeks ku se kiertyy ni saattaa olla uusien iskareiden hankinta edessä. Sit taas jos lähetään kiinteillä tuilla tukemaan tota rakennelmaa, ni johki väliin pitäis saada liut et kamat kulkee "samaa kehää" eikä rupee kanittaa.
     
  6. doår

    doår 3rd gear

    Kyllähän irs varustetuissakin autoissa pistetään coiloversit kiinni iskareitten orkkispaikkoihin. Mutta ainahan kannattaa vahvistaa mitä pystyy.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Täh? No kai ne pistetään jos on orkkiksena IRS:llä varustettu, mut jos ei se iskarien kiinnityspiste oo alunperin suunniteltu jatkuvaa kuormaa kantamaan, ni sitä on syytä vahvistaa. Toi on tullut jo ilmaiskareissakin eteen monilla, et ne kiinnityspisteet väsyy ja irtoo. Ei se yleensä sinne just kummosempaa vaadi kun vaikka kaariputkesta runkoaisojen väliin poikittaispalkki johon sit noi kiinnityspisteet.
     

Kerro tästä muillekin!