Lehtijouset, peräntuenta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vermilion, 6.7.2020.

  1. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Wattilinkki ainakin teoriassa olisi parempi mutta aika pirun monimutkainen rakentaa ihan vain kokeillakseen jotakin asiaa alustassa. Jos panhardin saa pidettyä pitkänä ja asentaa sen vaakatasoon niin akselin sivuttais siirtymää ei tule juurikaan. Vaikka wattilinkin rakentaisi lehtijousille niin edelleen jos on kumipuslia mukana, kumin joustaminen saa taka-akselin ohjaamaan omiaan kuin trukki konsanaan. Jos lehtijousi pitää olla, niin ainoa paras ratkaisu on tosiaan nelilinkki tangot tukemaan akselia rinnalla vanhan liiton escorttien tyyliin. Sellainen taas on aika höpö juttuja katuautoa ajatellen. Onhan toki autoja vaikka esim. Lada missä on nelilinkki ja kumipuslat. Linkkien määrä osaltaan puolittaa kuormitusta puslissa eikä siinä ole myöskään lehtijousen taipumisesta aiheutuvaa ominais ohjausta mukana. Lehtijousiakselissa tosiaan ainoat pisteet mistä voima välittyy koriin on sen etukiinnikkeet. Siksi se paikka on niin tärkeä.
     
    Muokattu: 9.7.2020
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Panhard on osassa autossa jo tehtaalla asennettuna.
     
    Esaa tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vallilan takomon tuplanorrainen a-bodyn jousisto ei pompota sudituksessa, muttei paljoa myöskään jousta. Ns jäykkäperä-Dart.
     
  4. Esaa

    Esaa Gearhead

    On! mutta pääasiassa käytetty kierrejousituksessa
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Jousitus joka ei jousta,hmmmm.

    Lehden etupäähän jäykähköpusla,akselin etupuolelta pakkajäykäksi ja jousto tapahtumaan takapuolella.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niin tuossa suunnilleen tapahtuu. Apunorra jäykistää pakan etupään. Normi pakan lehdet +1 on vaan pikkuisen liian kantava. Viissataa kiloa roinaa autoon ja laskeutuu jo melkein vaateriin. Mut eipä ole tarvinnut 20:een vuoteen ehostaa jousitusta myöskään vaikka tuolla on joskus sitä isoakin lastia kuskattu.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Blazerin lehtijousia on tullut tuunattua ite. Parit jouset purkanu ja sit lisäilly ja poistanu latikoita. Tavoite oli tehdä pehmeämpi, matalampi ja siinä onnistui ihan kivasti.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli ekassa a-bodyssäni caltracsit. Itte asentelin. Semmoset oli poistomyynnissä Aro-yhtymän hävittäessä ei niin kysyttyjä moparosia. Siis merkkiliike on myynyt niitä joskus jonkun ongelmaan ratkaisuksi. Suurin tunnistunut ero oli ulvovan perän äänien hyttiin kuulumisen vahvistumisessa. No se oli vakiolla kutosella eikä perän pomppiminen asfaltilla suddausyrityksissä ollut iso ongelma. Kytkinlevyt ja asetelmat kylläkin olivat.
     
  10. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kaikkea helppoa ja yksinkertaista kun on kiva kokeilla epätoivoissaan ongelmien ratkomiseksi niin sellaistakin testasin joskus kun oli vielä monilehtiset jouset että mitä vaikuttaa kun laittaa lukkopihdit puristamaan tiukalle lehtipakan etupäihin ja kyllä niin se vain jäykisti jousitusta. Toinen "hullu" kokeilu oli kun jahtasin kardaanin värinöitä niin laitoin lukkopihdit jarruletkuun ja ajelin ilman takajarrurumpuja kokeilumielessä jos sillä olisi ollut vaikutusta värinään. Ei auttanut mutta tulipahan pois suljettua vaihtoehtoja :)
     
    Pietsi tykkää tästä.
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Oliko musta putki ja kuparin väriset korvake eteen ja pakan alle? Ja seiskavarttiin? Oli itselläkin pari settiä aikoinaan ja kauhea ihmetys, kuka näitä on toimittanut...
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just semmoset oli.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  14. Luin Moottorin juttua Morganista ja sen teräsrungosta. Sitten googlailin Morganin jousitusta, kun niissä on ollut lehtijouset takana. Osassa niissä on tämmöinen keksintö nimeltään: Anti-tramp Bars

    Tässä jutussa, joku on tehnyt sellaset itse ja tässä käy hyvin idea selväksi:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Anti-tramp bars are a useful addition to a Morgan if it has lots of power and wide tyres. This combination can lead to winding up of the springs under heavy use of the throttle when starting off. These conditions are common to all racing Morgans which is why most are fitted with anti-tramp bars.

    Current roadsters are also fitted with just one anti-tramp bar which is a bit hard to understand as this puts all the “wind up” stress on the one bar. Peter Mulberry offers well engineered anti-tramp bars in pairs.

    I made a pair of anti-tramp bars for my racing Plus 8 many years ago after experiencing awful axle hop on hard starts. They were simple to make and totally eliminated the axle hop (and embarrassment). They are still doing their job almost 20 years on.
     

Kerro tästä muillekin!