lehtijousi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 16.6.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli voiko hitsata lehtijousia?
    etupäästä kiinniikkeen kohdasta poikki. kokemusta hitsaamisesta kellään että kestääkö vai ei?
     
  2. valsu67

    valsu67 1st gear

    ei taida kestää kauaa,eikös lehtijousi oo ihan jousiterästä,eli aika kovaa,napsahtanee vierestä poikki.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä näin käy että poikki menee ainoa vaihtoehto on vaihtaa uusi.
    onneksi niitä vielä valmistetaan mittojen mukaan ainakin tampereella
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yhteys Vallilan-takomoon ! uudet pakat vain ni kyllä tulee hyvät... ei kannata käydä hitsaamaan....
     
  5. SB

    SB 1st gear

    Hei, missähän virmassa Tampereella nuita tehdään?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    "virman" nimi on Pajakulma.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Käytetään tätä otsikkoa. Tosiaan perän vetely lehtijousien kanssa ollut ongelma. Tilasin Calvert Caltracs sarjan mittatilauksena tulee FedExin mukaan suomeen vuoden alussa. Tosiaan sarjassa tulee alumiini puslat.... ne varmaan vaan pitävät kamalaa meteliä. Minulla on ennestään polyuretaani puslat joilla on ajettu ehkä 5-8tkm. Silti kuvan mukaisessa kunnossa....
    https://1drv.ms/v/s!Ak0ev910-aPVgYJTnK2J97qrDHkl6Q

    Kun laitoin paikalleen piti asennusrasvan lisäksi avittaa paikalleen ruuvipenkissä.
    Mietin saisiko alumiini puslista katukelpoisemmat jos koneistaisi urat ja laittaisi o-renkaat molempiin päihin ja reilusti asennus rasvaa? Onko kukaan kokeillut?

    Ai niin, vai olisko mahdollista jotenkin teettää erikoiskovat polureutaani puslat?
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla oli Volvo Duettissa aikoinaan ihan tehtaan jäljiltä metalliset puslat lehtijousissa ja eturipustuksissa. Ne takapuslat oli ihan täysin loppu rasvausten unohtumisen takia, joten sinne tehtiin uudet. (Aikaa ennen internettiä, uusien osien löytäminen oli hiukan vaikeaa ja kallista.) Noi Volvon puslat oli kierreholkit ja se puslan läpi menevä tappi oli taas vastaavasti kierretappi. Ideana niissä oli uutenakin ihan selkeästi kuivana tuntuva välys. (tämän totesin, kun jouduin etupäähän tilaamaan Volvolta uuden puslasarjan) Kun se pusla ja sen läpi menevä tappi oli paikoillaan ja sinne painoi rasvaprässillä painalluksen rasvaa, niin välys oli 0 ja tappi liikkui holkin sisällä herkästi. Tapin päässä on rasvanipan paikka ja keskellä tappia on rasvan ulostuloreikä, josta vaseliini leviää mukavasti kierteeseen.

    Tätä kierreholkki/tappi -systeemiä on ilmeisesti käytetty aika monessa amerikkalaisessakin autossa 30-50 luvulla. Ilmeisen hyvä ja kestävä systeemi, kunhan vain muistaa rasvata sitä.
    Eikä tarvi 0-renkaita päihin. Noi Volvon puslat oli tehty muistaakseni ihan teräksestä, vai oliskohan lehtijousissa ollu messinkipuslat... Aikaa on kohta 30 vuotta, niin ei ihan muista.

    Se tappihan liikkuu pitkittäissuunnassa siihen puslaan nähden joustoliikkeiden myötä, mutta se liike on niin vähäistä, ettei sillä ole mitään merkitystä.
     
    Muokattu: 25.12.2020
    Vermilion tykkää tästä.
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    Tarina tosielämästä. Nuorena ja innokkaana tuli katkaistua juurikin tuosta kohtaa letukan takajousi. No ei tietenkään (silloinkaan) ollu rahaa uuteen joten muuntaja hitsauskone tulille ja paksulla puikolla kiinni .Siellä on kestänyt ehjänä nyt yli 25vuotta ja on saanut selkäänsäkin silloin tällöin....
    Enkä tosiaan ole mikään ammattihitsari!
     

Kerro tästä muillekin!