Leikkuuöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja VooDoo, 2.2.2014.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Eli haussa normaaliin poraamiseen etc hommaan hyvä perus öljy. Kierteyttämiseen käytän rocolin pastaa, toimii helvetin hyvin. Poraamiseen se rocolin öljy on hyvää ainetta, mutta kallista myös.


    ELI kysymys kuuluu - Onko kukaan testannut esimerkiksi
    Moottoriöljyä
    ATF:ää
    Peräöljyä
    Hyd-öljyä
    Laatikkoöljyä


    etc etc. Eli tarkoituksena ihan tippakannuun laittaa jotain passelia lientä ja se pistää seinälle poran viereen mistä vois aina rusauttaa porattavaan kohteeseen.

    Itsellä kutina että joku edullinen mineraalimoottoriöljy vois toimia tollasessa ihan kohtuullisen hyvin?

    Ja ei, en osta enään niitä spreiliemiä, sotkua ja eivät ole oikeasti ihan kamalan laadukkaita aineita, joten ihan sama sitten käyttää jo melkein mitä vaan öljyä.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nyt en muista mitä kamaa meillä töissä oli, toimi rosterin kanssa hemmetin hyvin, rosteriruuuvin 4.8mm pystyi ruuvaamaan alle 4mm reikään 2.5mm peltiin., eikä mennyt poikki tai kierre lähtenyt.

    Jotain kotimaista Turun seudulla tehtyä kamaa se oli. Öljymäistä.

    Voin kysyä jos tarvitsee.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Onhan sitä olemassa ihan tota leikkuuöljyäkin, mitä käytetään syvänreijänporakoneissa, eli kanuunaporalla porattaessa, saa jostain ainakin 200L tynnyreissä...
    Tallilla turaillessa oon vaan käyttäny ihan mitälie moottoriöljyä, mitä on sattunut olee tippakannussa. En sitä kyllä yleensä ruiski muulloin kuin reikäsahalla poratessa. Tiedä sitte auttaako mitää, mut kuhan ainakin luulee niin että jotai jeesais..
    Ja juu tuo spreileikkuuneste, aika anaalista... Tuntuu että ei siinä ole sitä liukasta ainettakaan juuri yhtään ja jos siitä jotain hyötyä haluaa, niin sitä pitää ruutata yhtä kauan kuin poraakin, eli toimii myös jäähdyttävänä tekiänä, niinkuin koneistuskeskuksellakin poratessa..
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Toin yhteen erikoisjuttuun ameriikasta leikkuuvahaa. Käyttäävät teräksen hiommassa punaisella hiomakivellä, nestettä ei voi käyttää js kuivana poltaa pilalle. Aivan julmettu ero vahalla vai kuivana.

    Kokeillu itsekin ja tykkään todella paljon. Mukava ku vähän sipasee / kierretappiin tai poran terään ni tavallaan annostelee itse ku terä pyörii ja lämpiää. Siis lämpiämisellä tarkoitan et kuk vaha alkaa sulamaan jo sormissa..
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Käytännössä toi "ruuttaa yhtä pitkään kun poraatkin" ei toimi vaan ollenkaan samallalailla kun jossain työstökeskuksessa, niissä sitä tavaraa tulee paineella "hieman" erilailla mikä vie lastun ja mujun pois samalla kun jäähdyttää.


    Jostain helvetin kilikalipullosta se on semmonen kissanliru mikä ei todellakaan tee muutakun helvetillisen mömmön siitä lastuhipusta (lähinnä siis kuppiterät) ja jää sinne kappaleessa olevaan uraan pyöriin eikä tule vitullakaan pois. Sitten alkaakin jo hieman hermoa kiristää ja niinpoispäin.


    JA siis hakusessa EDULLINEN öljy mikä pelais paremmin kun noi spreikamat, mutta ei tarvi olla tasoa rocolin rtd leikkuuöljy. Tuo kama on monen sorvarin mielestä parasta ja ainutta öljyä mitä voi ja pitää käyttää.


    Vai hulautanko tippakannuun vaan halvinta (lue töistä "lainattua" mineraali 10w30 traktoriyleisöljyä) ja vedän sillä, vai onko joku huomannut jonkun noista edellämainituista tai muista yleisistä liemistä hyväks? Tallissa kuitenkin löytyy noista edellämainituista kaikkia laatuja.

    Peräöljyhän pitäs PERIAATTEESSA olla suht hyvää moiseen, nehän kestää pirullisia pintapaineita? Mutta se haju.. EI helvetti. Vai alanko dippaan porat ennen porausta redlinen heavyduty shock proofiin. Se on ainakin semmosta jankkia ettei se lähe perkele perän sisältä ees liukkarilla irti :poff:
     
  6. ilu100

    ilu100 Gearhead

    No ei leikkuuöljyksi mitään voiteluöljyä laiteta!
    Ei kai ole tarkoitus "liuttaa" kierretappia tai poraa??
    Pistäppä vaikka m10 kierretappiin ATF öiliä ja ala kiertämään,kauhea vingunta alkaa ja tappi tuntuu tylsältä.....
    Poraus/kierteytysöljyt on aivan eri kaavalla tehtyjä.
    Itte käytän hapokkaaseen wurtin vaahtoa ja mustaan Pentisolin halpaa öiliä.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tein hieman empiirisiä testejä, poratessa perus sae 30 (halvin ja paskin pienkoneöljy) tuntui toimivan yllättävän hyvin, sittenkun koitti jotain synteettistä tai ees osasynteettistä moottoriöljyä niin tuntui että pora vaan lipsuu ja sauhu oli ihan tolkuton. Jatketaan empiirisiä testejä.



    Ja joo, käytän edelleen kiertäyttämiseen rocolin tahnaa, tai jos joudun poraan jotain muuta kun paskarautaa.


    Mutta nyt haetaankin kustannustehokasta leikkuurasvaa paskaraudan poraamiseen.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös se "muljun tiiviste" ole ihan jees raakana käytettäessä? Sitä olen ainakin joissain pajoissa nähnyt käytettävän tippakannusta, merkkinä esmes Fusch.
    Omat suosikit on toi Rocol ja harrastehommissa on hyvin välttänyt Wyrthin spray, ainakin näin kun pääasialliset materiaalit on musta/alumiini.

    Paineilmalla tulee sit hoidettua tota jäähdytystä ja lastunpoistoa, ei niinkään millään nesteellä.
    Ilun kanssa kyllä samaa mieltä ettei voiteluaineesta ole hyväksi leikkuunesteeksi....
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Alumiinille turhuutta käyttää mitään tollasia paksuja leikkuuöljyjä tai spreimämmejä. Alkoholi toimii parhaiten leikatessa (sinol etc) ja litran purkki riittää pitkälle.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielestäni kuitenkin sotken vähemmän tuolla spreikamalla kuin sinolia lotraamalla, sotkemisestakin on varmasti montaa mielipidettä.
    Toi Wyrthin aine on kuitenkin mielestäni hyvää, alsalle selkeesti parempaa kuin Rocol ja muillekin matskuille lähes yhtä hyvää....

    Tota Rocolia muuten kannattaa joskus pistää sorvin tukilaakeriin jos mallia liuku, niin huomaa että oljy ja leikkuuneste on tarkoitettu eri paikkoihin. Joskus kun käsien ulottuvilla ei ollut mitään öljyä niin tota siihen laakeriin lorautin -> jyrähti akseli jumiin.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Alumiiniin olen käyttäny fairyä, hyvin toimii. Suihkupullossa lantattu seos, aina välillä suihkauttaa ni et mene terät tukkoon.
    Käy niin kierteytykseen kun lastuavaankin työstöön.

    Huomasin ku ei ollu muuta ku vuodonilmaisinta kerran käden ulottuvilla..
     
  12. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Tossa fairyssä on paljon ,siis todella paljon,"Tensidiä",mikä poistaa pintajännityksen todella tehokaasti,alumiinin "paksuuden" voisi olla yksi syy millä toimii?
     
  13. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Kyllä ne teollisuuden käyttämät leikkuuöljyt myös voitelee, tynnyrin etiketissä on mm. hydrauliöljyjen luokituksia. Mineraaliöljyjä ne on kaikki. Jossain työstökoneissa on kuula- ja neulalaakereita jotka on pyörineet äkkiä laskettuna jopa satoja miljardeja kierroksia siinä ölpässä. Viskositeetti on vähän ohkaisempi kuin moottoriöljyissä, mutta ei mitään crc-luokkaa. Moottoriöljyistä varmaan vähiten seostetut=halvimmat mineraalit toimii parhaiten.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Fairyvettä täytyykin koittaa. Sotkemisenkin kannalta vois olla hyvä.
     
  15. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Whurtilta löytyy tuota leikkuu öljyä 5 litran purkissa tiivisteenä. Siitä tekee veden kanssa muutaman prosentin seoksen pumppu pullooon ja siitä suihkuttelee tarvittaessa työstettävään kohteeseen. Sorvaus,jyrsintä ja poraus hommissa toimiva ja riittoisa aine.

    Huomattavasti mukavampaa käyttää kun tuo spray leikkuu öljy, joka lähinnä häviää savuna ilmaan pienessäkin työstössä.
     
  16. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Noi vesiohenteiset emulsiot eivät ole satunnaisessa autotallikäytössä ihan yhtä helppoja kuin öljy. Ihoärsytys on pahempi kuin öljyllä ja koneet täytyy pitää puhtaana ja voideltuna ettei tule korroosio-ongelmia. Seisova mulju kovettuu sellaiseksi "töhnäksi" mitä on aika vittumaista siivota. Pumppupullo on ihan ehdoton, jollain tippakannulla sitä ainetta on vaikeempi saada sinne leikkuusärmälle.
     
  17. Toope

    Toope 2nd gear

    Vesiemulsio nesteet ei kylläkään ruostuta koneita,jos sekoitus suhteet oikein,vai oisko tehtailla varaa ruostutella miljoonien työstökeskukset pilalle.Totta on se,että ne "kuivaessaan" pinnoille muodostaa kerroksen,joka tosin lähtee sillä samalla emulsiolla rätillä pyyhkimällä pois.Ihoärsytyksistä en tiedä sen enempää kun että toiset saa öljyistä,toiset vehnäjauhosta tms.
     
  18. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Tehtailla on varaa ruostutella niitä koneita, koska emulsion kulurakenne on halvempi, se erottuu lastuista helpommin ja työstö- ja läpimenoaikoja ja teräkuluja saadaan alas. Eikä ne käydessään käsiin ruostu, kyllä ne tehtaiden koneetkin puhdistetaan ja öljytään kun ne jää seisomaan. Silti 10 vuoden jälkeen vierekkäisissä koneissa on eroa kuin yöllä ja päivällä, jos eri litkut pyörineet sisällä.
     
  19. Toope

    Toope 2nd gear

    Itte ainakin harrastushommissa arvostan juurikin edullisuutta ja sitä,ettei tarvitse tinnerillä siivota konetta/kappaletta öljyjen jäljiltä. Ruostumiset tuskin on pääasia jossain talliporassa monellekkaan,kunhan nyt ei ihan vedellä läträä.
     
  20. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

Kerro tästä muillekin!