Leppäsuon Esson raggarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mariella, 16.12.2006.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Nyt kun vihdoin päästiin kehuskelusta asiaan niin kerro mulle ihan omin sanoin mikä on mielestäsi Raggari, raggarismiä tai miten se erottuu normaaleista Ameriikanwaunuilla liikkuvista nuorista.

    Eli kysymys kuuluu: Mikä on mielestäsi Raggari :soosoo:


    Jatketaan siis keskustelua tästä aiheesta kun saadaan vähän perspektiiviä mistä on kyse :poff:
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Täähän tarkoittaa sitä, että kaikki, jotka ovat kulmilla yenkillä pyörineet on rakkareita :poff:

    Nyt hävettää :oops: :cry: :odroll:
     
  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Kato Kato ds 325 tajusi että asia on näin! Asioilla on taipumus vaan kääntyä kansan suussa joksikin mikä ei ole sanan taikka lauseen perimmäinen tarkoitus! Näin se vaan menee!

    Ja jos se hävettää niin kannattaa olla nostamatta tätä aihetta enää ylös! Sillä jos kansa unohtaisi sen sanan jota on käyttänyt vuosikymmeniä ja mihin se pitäisi kohdistaa!

    Siihen onko suomessa ollut aitoja raggareita en ota kantaa!
     
  4. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Nuo on kyllä parhaimmat sivut pitkiin aikoihin mitä oon nähny. Hitosti tuli asiaa josta en ollu koskaan kuullukkaan, ja sitten tietty vanhan kertausta todisteiden saattelemina.
     
  5. a

    a 1st gear

    Henk.koht. tuo on vain sana jonka silloin 70-luvulla useasti kuuli ja niiltä ajoilta on se mieleen jäänytkin. Mitään sen syvällisempää ei kai tuohon liity.
    Kun taas tunteellisesti tuohon sanaan suhtautuvat varmaankin ovat perusteelisemmin merkitystäkin selvittäneet.

    Ihan mielellään lukisi tarkempaakin selvitystä sanan alkuperästä, kuin myös tuosta vihjauksesta johonkin tangolaulajaan, näinköhän on silloin kyseesä ollut bändärit tms. Ja mitenköhän suuri yleisö nuo viimeksi mainitut on ollut tunnistavinaan, liekö slipoveressa liikkuneet.
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear


    Toi ylläoleva kysymys ei ole mulle tarkoitettu mut mä vastaan silti koska toi tän topicin keskustelu on mun mielestä vähä pois raiteiltaan.

    Joillekin raggarismia edustaa melko vähäinen määrä huomiota herättävää käytöstä vanhojen jenkkien ympärillä. Joillekin kaljoittelu ei vielä edusta raggarointia. Joillekin tarkoituksella joko huomiota tai ihan tarkoituksella pahennusta herättäväksi lintoitettu vanha jenkki ei vielä meinaa mitään. Joillekin kenties rötöstely ja keskivertokansassa pelkoa herättävä häiriökäytös alkaa olla raggareitten touhuja.



    Raggari - mitä se on, kuka se on, missä niitä on ollut, onko niitä vielä jossain ?

    Verrataampa esim. välillä tälläkin foorumilla ajoittain esiin nousseeseen käsitteeseen autoharrastaja.

    Onko autoharrastaja sellainen joka on kiinnostunut autoista arkipäiväistä siirtymistarvetta enemmän - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka lukee satunnaisten Tuulilasin ja Tekniikan Maailman lisäksi harrasteautoihin keskittyneitä julkaisuja - vai pitääkö omistautua enemmä ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka käy harrasteautotapahtumissa katsojana - vai pitääkö omistaua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on hankkinut itselleen harrasteauton ajeltavakseen - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse rakennellut harrasteautoaan - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse remontoinut autonsa jarrut ja muuta mekaniikkaa - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse remontoinut moottorinsa - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse remontoinut automaattivaihteistonsa - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse uusinut kaikki ajoneuvonsa sähköjärjestelmät - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse tehnyt maalaukset pohjatöineen - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse myös verhoillut kaiken verhoiltavan harrasteautossaan - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse tiggaillut turbo sun muut blower imusarjansa itse - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse toteuttanut putkirungon runkojigissään - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse rullaillut koripaneelinsa english wheel'illä - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse valanut rattaat ja kuoret vanha-ajoneuvonsa vaihteistoksi ja sen sisälle kymmenluvun piirrosmallin perusteella - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse toteuttanut billet moottorinsa lohkoineen kansineen akseleineen veiveineen - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse suunnitellut KOKO autonsa ruuveja myöden ja toteuttanut sen KOKONAAN tekniikkaa myöten rautakaupan metritavarasta - vai pitääkö omistautua enemmän ?

    Onko autoharrastaja sellainen joka on itse tehnyt harrasteautoosa kaiken ylläolevan - mutta on vielä louhinut malmit ja rikastanut ne - vai pitääkö omistautua enemmän ?


    tai kuvitteellisesti vaikka:


    Onko raggari sellainen joka kruisailee jenkillä - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee tavanomaista enemmän huomiota herättävällä vanhalla jenkillä - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla mattamustalla jenkillä - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla mattamustalla liekitetyllä jenkillä - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla mattamustalla liekitetyllä jenkillä jossa kyljissä ovenkokoiset vertasyöksevät pääkallot - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä vokotellen naisia kyytiin - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä vokotellen naisia kyytiin juomaan viinaa - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä vokotellen naisia kyytiin poltteleen pilvee - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä vokotellen naisia kyytiin takapenkille pantavaksi - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä vokotellen naisia kyytiin väkisin pantavaksi - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä etsien jurpoja turpaanvedettäväksi - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä keikattavaa etsien - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä murtovälineet aina mukana - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä keikkojen välillä keikoilla käyttöönotettuja yleisempiä arkiautoja käyttäen - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä sillo ku ei oo just lusimassa - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä joskus harvoin linnasta ulkona ollesaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä pahoinpitelytuomioidensa välissä vapaana ollessaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä tapon lusittuaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä tapot lusittuaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä murhan lusittuaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?

    Onko raggari sellainen joka kruisailee vanhalla jenkillä murhat lusittuaan - vai pitääkö raggaroida enemmän ?




    Get the picture ? Riippuu annostuksesta. Riippuu turtuneisuudesta. Riippuu keneltä kysyy. Keskiverto kansalaiselle melko viaton hauskanpito edustaa jo raggarointia kovin tuomittavana. Joillekin oluttölkin esiintyminen ohiajavassa autossa on jo kauhistus - joillekin tarvii olla ilmeisesti sit näemmä vanha Sörkän tai Kakolan vanha vempula joka on istunut millo mistäkin rikoksesta rikollista elämäntapaansa vanhoilla jenkkiautoilla maustaen.

    No kuka on sitten se ylijumala jolla on valta määritellä mitä olis nyt vaikka raggari puhtaimmillaan ? Tai edes vähintään ? Se ei ole - eikä koskaan voi olla yksittäinen henkilö - se on jokin vaikeammin määriteltävä kesmääräinen suuremman populan käsitys, näkemys ja mielikuva asiasta. Kummankaan ääripään näkemyksille ei oo syytä laitta paljookaan painoarvoa. Ei kukkahattutädeille - eikä (jo vähän pidemmän) ikänsä asialle altistuneille ja turtuneille hörhöille. Kummankaan ääripään mielipiteet eivät edusta suuren yleisön, olkoon se suuri yleisö sitten autoja harrastamattomat tai autoharrastajat, käsitystä asiasta. Kukkiksille kaikki on liikaa - ja friikki hörhöjä mikään ei enää säväytä.

    Yleensä noi kaikki tollaset leimaavat määritteet, esimerkkinä vaikka oopperadiiva, tai vaikka moottoriguru, tai vaikka iskelmän tai rokin kestotähti stara - eivät ole ko. henkilön itse päätettävissä - eivät sitten hyvässä eivätkä pahassa. Jonkun on turha väittää ettei olis vaikka porttausguru - jos valtaosa jotain henkilöä sellaisena pitää. Jonkun on turha väittää olevansa tähti - jollei suuri yleisö osoita suosiotaan vuodesta toiseen. Jos suuri joukko pitää jotakuta pesunkestävänä raggarina - niin siinä on melko turha pullikoida vastaan että olis vaan normaali kruisailija. Jos joku esiintyy raggarina naurettavan häiriökäytöksen varjolla - very uncool - ja tuomitaan vaan HETI aivottomaksi idariksi jonka sais lopettaa harhoistaan. Mutta. Jos suurempi joukko pitää jotain vanhaa kromitukka old timeria raggarina - niin siihen ei yhdellä, tai edes muutamallakaan eri mieltä olevalla ole juurikaan painoarvoa, ei sittenkään oli sit kukka- tai lättähattu.

    Kukaan ei voi ilmoittaa olevansa jotain kiistanalaista tai määräytymiskriteereiltään määrittelijästä riippuvaa - se arvo - tai tuomio - joko tulee - tai ei tule - suurelta yleisöltä. On se joku sit retku, raggari, hauskanpitäjä, huomionhaalija, paheksunnanherättäjä, respektiähakeva, tähti diiva tai mikä vaan poikkeuksellisen selvästi massasta erottuva.

    Ruotsissa tuo raggarismi muuntui naisten vonkaamisesta jossain määrin nykyisten one-prosentterssien kaltaiseen pelon ja kunnoituksen herättämisen tavoitteluun 50-luvulta 70-luvulle tultaessa. Yhteisenä nimittäjänä väkivalta ryhmän tuen takaa. Pelon herättäminen ei ole respektiä - ei ole ollut sitä Ruotsissa 60-luvun lopulta 70-luvulle tultaessa - eikä se ole sitä 2000-luvun Suomessa.

    Tuo jälkipuolen ruotsi-raggareiden prosentters henkinen pelonsekaisen kunnoituksen sekoittaminen "reippaan retkeilyhenkiseen retkuiluun" näyttäis tässä olevan se suurin ymmärtämättömyys. Nähdäkseni. Toki jokainen saa mieltää käsitteet omista lähtökohdistaan, mutta määritelmää pelastusalan, lääketieteen, ilmailun, merenkulun, säätiedotteiden yms. ulkopuolella - ei ole mahdollista yhden tai pienen ryhmittymän tehdä.

    Se vaan meinaa mennä turhan vaikeeks ja tarpeettoman hankalaks jos joka asiasta tarvii vääntää käsiteanalyysi yläkäsitteineen ja alakäsitteineen viitekehyksineen ja sidosryhmineen. Pelastusalalle, merenkulkuun ja ilmailuun ja vaikka nyt voimalaitosten rakentamiseen käsitejärjestelmä - ja vieläpä peräti eri kielille käännettynä eksakteine päätettyine määrittelyineen ja perusteluineen on pakko tehdä väärinymmärrysten ja onnettumuuksien välttämiseksi - mutta - onko toi nyt niin välii tällases ajanviete läpänheitos..?


    Ja jos meinaa kyrsiäjavituttaa tollanen ylläoleva asian paskaks analysointi niin mitäs luit. Oma vikas. :rotfl:

    Mitäs jankkasitte päivänselvää asiaa niin kauan etten pystyny oleen hiljaa enää. :-? :poff: :rotfl:

    Eikö noi tollaset oo teille itsestäänselvyyksiä ilman et niitä tarvii kelata tai rautalangasta vääntää? Mulle on. Miksei teille olis? Onhan ne selvää pässinlihaa teillekin, kunhan haluutte kinata vaan..

    Ja kyllä - Suomessa on ollut raggareita. Ja kyllä - heitä on edelleen. Ja kyllä - osa heistä on ylpeitä retkun ja raggarin maineestaan. Ja kyllä - osa heistä ei mielestään missään nimessä ole raggari. Ja ei - allekirjoittanut ei ole raggari - mut kyllä - tunnen useita raggareita täältä länsirannikolta - ja ei - en tiedä onko stadissa koskaan ollut yhtään raggaria - ja ei - en tiedä myöskään sitä vaikka heitä olisi ollut kymmeniä. Se miten mä asian ymmärrän - niin satoja raggareita ei ole suomessa koskaan ollut - eikä tule olemaan - ovat kuitenkin melkoisia persoonia ja yksilöitä - eivät tauno taviksia koskaan. Oman skenensä retkuja ja/tai staroja - riippuen keneltä kysyy. Ja kyllä tän päivän parikymppinen voi olla raggari siinä missä se kuuskymmpinenkin. Ja ei suurin osa vanhoista starbuista ei ole ollut raggareita, mut osa on ollut. Ja ei suurin osa (99%) tän päivän raggareina esiintyvistä idareista ei ole raggaria koskaan nähneetkään.

    Ja nyt jos taas keskustelette ja postailette hyvässä hengessä ja leikitte kiltisti hiekkalaatikoillanne puolen tuuman piippua ja sitä punaista paloautoa välillä toisillekin lainaten - niin teidän ei tarvii kärsiä mun jaaritteluista. Oma vikanne perkele ! :mad: :wink: :rotfl:
     
  7. slitre

    slitre 1st gear

    Lyhyesti virsi kaunis: kuunnelkaa Sleepy sleepers lp livet i bordell ja
    sieltä erityisesti kappaleet JIMI , BILL HEILI ja EI OO KIOSKILLA NAKKEJA.

    ja on kumma jos ei ala "raggailu" Avautumaan :D
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ex appi luuli olevansa autoharrastaja kun osti kaupasta uusia Jaggeja...
    Oli pakko hiukan korjata joskus...Suuttus perkele :rotfl:

    Mun mielestä tossa ne raggarin piirteet alkaa hahmottua...







    Näin on ei raggareissa mitään pahaa ole jos homma mennään loppuun asti mutta jollain lintalla örveltäminen tissiposkena ei vielä tee mitään mainittavaa muutakuin sen että korkeintaan saa nenän poskelle raggarilta ja raggari vielä panee tissiposken naista loppuillasta.

    Enkä itsestä ota kantaa mutta kaikenlaista on tullut tehtyä ja kaikesta en ole ylpeä ja tietyissä asioissa kynnys olla taas "oma itsensä" on hyvin matala.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Entäs jos on odottanut että kytät on Snagarilla ja sitten lataat kulman takaa kahva edellä kohti ja snagarin kohdalla käännyt poispäin ja karkuun..jonka jälkeen auto parkkiin ja itse kadoksiin ?
    Tai että kun kytät tyhjentää katua ajaa tyhjäkäynnillä takarenkaan kytän jalan kohdalle ja sitten ei muuta kuin pallo palamaan (manuaali vettellä) ja karkuun....

    Nyt noista voi jo kertoa kun ikinä ei kiinni jäänyt..ja harvemmin sitä tuli kruisattua, enemmänkin poljettua, kun itse puikoissa.
    Taasen kun tuli baarista niin joku tuttu nappas yleensä kyytiin ja sitten örvellettiin ehkä päivän pari ellei treenit painanut päälle mutta kaiken a ja o oli örveltämisessäkin että naista oli saatava/jahdattava.
     
  10. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :eek:

    ..Cuda: Olen tottunut siihen että sinulta sitä juttua riittää mutta en ole koskaan ennen huomannut että sormet ehtisi mukaan..! :poff:
    Tekstiä tuli näppäimistölle ihan kuin omasta suustasi.. :lol:
    Juu, tuo määritelmä on käytännössä mahdoton tehdä. Riippuu ihan keneltä kysyy. Jopa nykyajan lippalakkipäiset bemariteinit tuuninkiautoineen on raggareita mikäli tätä ruvetaan joidenkin tieteellisten määritelmien mukaan ratkomaan.

    Olkaa mitä olette, kunhan olette teeskentelemättömästi omia itsejänne! Mulle aivan sama kuka on ja mitä, pääasia että jos intressi on sama niin juttua piisaa puolin ja toisin!
     
  11. Cuda

    Cuda 1st gear


    Mä osaan sen rivin alusta loppuun maalaamisen vai mikä se oli - ja sit sen kontrol ceen - ja sit sen kontrol veen.. :rotfl:

    Paljo muuta en sit näppäimistöstä osaakkaan. Paitti sen alt + 0178 yläindeksi kakkosen, ja atl + 0179 yläindeksi kolmosen, jos tarvii johonki neliöt tai kuutiot (m² ja m³)

    Oisha se kymmenen sorminen tulitus tietty nopeempi tapa ku tää mun kaks etusormee tasonen näppiksen oikeen sitte valtava "tehokäyttö" :rotfl:

    Ja onnittelut täältäkin vanhukselle..! Joko lihaksia ja niveliä kolottaa, joko alamäki alko..? :D
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kivoi kuvii noilla sivuilla, tuttujakin. Jos haluu oikeita "rakkareita" nähä oikeen videolta, niin hommaa fyyralta pari dvd:tä, ekoista Keimolan kisoista sekä FHRA historiikin. Kyllä mä yhdyn Luigiin tässä, vaikken raggari olekaan, että kyse oli aivan tavallisesta nuorison kohkaamisesta. Nimittäköön itseään raggareiksi jos haluavat, olihan noita tedejä ja punkkareita sun muitakin, mutta ihan samanlaisista jutuista kutienkin oli kyse. Sellaset "kovemmat" kundit joita mä tiesin, ei kyllä olleet millään lailla jenkkiautosidonnaisia, korkeintaan kimppaomistajia jossain kiesissä jolla sitten kännikohkailtiin eri paikoissa. Mitään sellasta ihmeellistä raggariaatetta, joka olis poikennut muiden kännikohkaajajengien aatoksista, tai suurta raggarien yhteyttä ja filosofiaa en kyllä havainnut. Samanalaista alemman yhteiskuntaluokan, ns amispohjasakan pörinää on tänä päivänä. Ja edelleen ne kuvittelevat olevansa "tikku yhteiskunnan sormessa", kaikkien silmätikkuna ja jotain täysin ainutlaatuista. Mut edelleenkin, jos ei mukana olis edes jollain viitteellä noita ameriikan pirssejä, niin ei vois raggarit ja raggarointi just vähempää kiinnostaa. Nöössipoikia suurin osa, joiden raggarointi loppu siihen paikkaan, jos ei ollut kavereita selän takana. Samanlaisia kun "jenginuoret" kautta aikain.
    t: ex jenginuori.
    No joo, tarkemmin noita kuvia katottuani niin voishan sieltä yhelle tai kahelle tosta raggariasenteesta jonkun mitalin myöntää. Vaikkei kyllä tuu mieleen niidenkään osalta kauheesti sitten taas itse harrastukseen liittyviä kulttuuritekoja, vaikka sen liepeellä ovat pyörineetkin asennettaan toteuttamassa nähin päiviin asti.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    bevara raggarkultturen-kulturminne

    - myivät powerissakin noita tarroina muutama vuosi sitten. en ajatellut asiaa tuolloin lainkaan ja liimasin sikafarmini persuukseen moisen jumpotarran. oli hauska katsella tölössä mummoja jotka tavasivat tekstiä että vadförhimlet-minne-äärhäär.

    kiitos selvennyksestä cuda. Veikkaanpa että suurin osa ("meistä" "jenkkiautoilijoista" "harrastajista") on kanssasi samaa mieltä, jotkut tosiraggarit eivät vaan halua olla missään asiassa sama mieltä kenenkään kanssa...
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Okei . Back in business.....

    Hyi sinua veli hyvä. Ei saa nauraa, se se vasta on ilkeetä ja jokuhan saattaa loukkaantua........

    Eli ne jotka tietää olevansa jotain elämässään. Toi edellinen kuitenkin oli ihan tosi tarina parista heebosta jotka aikoinaan Leppäsuon Esson nurkilla kovaa jätkää esittivät. Toisesta ei mulla oo mitään havaintoa kun se muutti kaapista ulos tultuaan jonnekin maakuntiin, mutta tää toinen on se josta toi edellinen vertaus kertoo.
    Tää kaveri, jota Sukeltajaksikin joskus kutsuttiin Leppäsuon nurkilla oli aina niitä ensimmäisiä, jotka nyrkkinsä taskustaan kaivelivat iltaisin, jotka tekivät pikku "rullauksia" aika ajoin ja luulivat muutenkin olevansa maailman napa koko ajan. Tällä "Sukeltajalla" oli tosi kivan näköinen alle parikymppinen neito ja melkoisen näyttävä Chevy merkkinen auto joiden kera se kohelsi koheltamistaan ympäri kyliä ja maakuntia, kunnes eräänä päivänä mä näin sen neidon yksinään suruissaan kaffella. No, vanhoja tuttuja kun oltiin, minä siinä kyselemään, että missä mennään? Tää neito sitten kertoi tästä koviksesta ja omasta mielestään rakkarielkeitäkin omaavasta heebosta, että se oli tän tytsyn jättänyt ja vaihtanyt hänet 16-vuotiaaseen pikkupoikaan. Mähän en tota usko, mä sanoin, mutta totta se oli. Eikä tää sukeltaja oo koskaan tota kaapista ulos tuloaan hävennyt, päinvastoin. Se on liihotellut ympäri Stadia joku "kolli" kainalossaan ihan julkisesti tämän tästä joko taluttaen sitä kollia tai sitten niiden yhteistä Fifiä, siis sellaista alle kilon kokoista apinan näköistä koiraa. Monesti on tullut hänet bongattua se sellainen vaaleanpunainen päästä varpaisiin ulottuva keinoturkki päällään kuin jossain kulkueessa konsanaan, mutta aina se kuitenkin on kai tehnyt mitä on tahtonut. Ja hyvät kai sille ja muillekin sen kaltaisille, jos viihtymään sattuvat...... Ja mullahan ei tietysti oo mitään häntäkään vastaan, sillä hän kuitenkin elättää itsensä tekemällä Portsarin hommia ym. pientä. Eli toi on ihan mukava tyyppi, kunhan.......

    Mutta ei saa siis nauraa..... noi kuitenkin verraten näihin myöhäisherännäisiin rakkareihin verrattuna tietää mitä on ja myös todistetusti ovat näyttäneet sen :poff:
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tarkoittaako tää nyt sitten sitä, että me väitellään täällä asioista, joita ei oikeasti ole olemassa :eek:

    Kyllä me ollaan tyhmiä....... siis ainakin minä :oops:

    Noihin tanko, ym. juttuihin selvitys edellisessä :lol:
     
  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hieno kirjoitus, siis kokonaisuudessaan :rotfl:

    Oot oikeassa monessa kohtaa, tai melkein kaikissa kohdin, taii... no olkoon.

    Mutta täähän on keskustelupalsta, jossa keskustellaan, jotkut tosissaan, jotkut taas ei... Mulle tää edustaa vaan ajanvietettä tai ajankulua, silloin kun ei oo muutakaan tekemistä ja yleensä mä kyllä kirjoitan noi juttuni kieli poskella yrittäen antaa vähän ajateltavaa kansalle. Valitettavasti useimmiten pitää kuitenkin mennä hiukan äärimmäisyyksiin ja suorastaan raggarinomaisesti hiillostaa tätä kansaa ja näitä harrastajia, jotta niistä saa jotain irti. Ei tää sen kummempaa ole :poff:

    Eikä munkaan juttuja oo pakko kenenkään lukea vaikka aika monia näyttääkin ne kiinnostavan....

    Hienoa tekstiä sulta. Kiitos :rotfl:
     
  17. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Tanks muuten tästä.
    Tää oli yksi niitä juttuja joita olen aina halunnut kysyä ja en ole koskaan kehdannut tai kukaan ei ole kysyttäessä osannut selittää ymmärrettävästi.

    Ja nyt tämäkin selvisi tässä "kuuman" rakkarikeskustelun seassa!!!
    Kiitos... ² ² ³:rotfl: :wink:
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    No kyllä tosta hemmosta täytyy sanoa ollos suuntautuminen mikä tahansa että rohkea veto ja mies seisoo vakaumuksensa takana!

    * Toisin kun jotkut wannabee rebelit jotka intistä päästyään hyvässä lykyssä ovat saaneet rekkakortit taskuun ryhtyneet rahtitolloiksi, sisustaneet auton confederaatilla ja works ja siitten kun ehkä ylenevät juitsariksi/torppariksi muuttuvat niin kermaperseiksi että jos olisi aidosti raha-asiat mallillaan alusta asti olisivat tod.näk täysin sopivaa kauraa Cafe Ursulan parkkiin ja sitten kerrottaisiin elämää rakkarina back in the days you know...alapesuammeeseen nojaten.

    Tuli juuri tuossa mieleen eräs koulukaverin ex-mies ja viimeksi kun näin "raggaroimassa" ostanut confederate flecen power meetistä...ja ikä on jotain 50v (?) siinä sitten nykyisen emakon kanssa jonka takataskujen välin on taskun sisäreunasta mallia 50+cm leikitään niin rebeliä käsi kädessä kävellen että ja on univormut ja nahkatakki mutta tämän "pojan nimi ei ole joni".
    Talvella ajelee kiltisti corollalla.

    Tuosta sukeltajasta tuli lempinimenä ihan mieleen eräs tälläpäin "Turun Herrasmiesautoiljoissa" 70 luvulla vaikuttanut Kummitus..oman tapansa kahjo hänkin mutta loppupeleissä seisoi selkä suorana teki mitä tahansa.

    Nyky "raggarit" ihan aidosti miettikää pikkasen touhujanne ja musiikkia mitä kuuntelette. 70 luvulla raggarit ei kuunnelleet R-billyä tai Teddy Tigeria muutakuin keravalla/loimaa akselilla.
    Homman nimi meni niin että `Ganes, Led Zep, Purple, Bruce, The Who etc soi ja jalassa oli jenkeissä jannuilla joko työsaappaat (koneistajan bootsit..nykyään ns biker bootsit) ja look oli enemmän Steel Workerin kuin minkään Gene Vincentin.
    Ja jos ei avaudu niin kannattaa opetella Brucen Racing in the Street ja luulis avautuvan tämä elämän tarkoitus..ainakin jollain tavalla.

    Cuda heitti kyllä aika naulan kantaan omassa tarinassaan.
    Vipottaja myös jenginuorista.
    Jenginuoret/raggarit oli usein samaa kadun sakkia jolla ei ollut mahiksia lukea/urheilla edes siihen aikaan halpoja lajeja tai sitten ei vaan kiinnostanut kun kadulla majailessa voi olla mahdollisimman paljon poissa kotoa katselemassa ankeutta.
    Monella ketä tunnen oli tällainen kohtalo..heitä pidettiin rakkareina etc kovina harrastajina mutta kun kahden kesken jutteli elämän menosta niin sympatiaa alkoi itseltäkin löytyä ja syy käyttäytymiseen myös.
    Itse olen muutamaa paimentanut/valmentanut ja voi sanoa että jonkinlainen isähahmo/isovelihahmo siis olen kait ollut kun olen myös kertonut että oma polkuni ei ollut se kaikkein viisain.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tunsin jollakin tavoin aikoinaan joitain persoonia, joille auton laittaminen ja varsinkin jenkkiauton (tai prätkän) laittaminen oli tärkeä harrastus - ettei vain enemmänkin. Siinä seurasi porukka sitten heidän kannoillaan. Ei heillä ollut tarkoitus olla kapinallinen tai raggari, mä luulen että jotkut w-b kapinalliset ja raggarit halus näitä persoonia ehkä pitää esikuvinaan. Enemmän he taisivat toimia vaistojensa ja juopoilta sotatrauma-isiltä opittujen systeemien varaisesti ja siihen kun liittyi nippu muita traumoja, niin tuloksena oli tietty kyseenalaista jälkeä. Mutta yleensä hekin perheet perustivat, hankkivat lapsia ja semmoista, mikä mun mielestä ei ollut hyvä idis. Aattelin että naiset on pääasia, mutta sitten jos menee niin vakavaksi että ne rupee suunnitteleen tulevia, tarvii häipyä alta silmänräpäyksen. Tai hiukan ennen jo.

    Muistan että oli yks aika lailla erikoisen tyylin kehittänyt kaveri koulussa, kerran yhtäkkiä ilmoitti suht julkisesti että pyrkii opiskelemaan papiksi ja touhuili aktiivisti seurakunnan systeemeissä. Ens alkuun epäilimme jotakin suurempaa feelua järjestelmässä, mutta ei sentään. Viihdytettyään itseään suunnilleen kaikilla naispuolisilla seurakuntanuorilla ja ehkä aikuisemmillakin, kaveri luopui teologian opintoihin tähtäilyistä ja ryhtyi myyntimieheksi, taisi jossain vaiheessa olla jonakin vakuutuspomona... Hurmostiloja taisi saada aikaan hän. :rotfl:

    Näitä tapauksia on muitakin, vastaavia. Ei aina kantsi olla kovanaamaa.

    No tää ei enää liity raggareihin. Yksi tuttu kaveri tais olla joskus Leppäsuon Essolla ovihommissa, oisko siellä joskus ollu jotain hässäkkää. Kahvikuppi kaatunu joltain tms. Oli silloin hiljakkoin muuttanu Kotkasta H:kiin...samoihin aikoihin Kotkasta tuli pari muutakin kaveria.
     
  20. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    -76 Olin isän Granadan kyydissä Tukholmassa...
    Edessä meni -67 Fastback..Isä sanoi maailman hienoimmaksi autoksi...
    Siitä se lähti..... Meni 30v...

    Jooh. Oli joitai suomaisia tukhomassa...Ruotsin raggaaarit tuli...ja ne suomalaiset juoksi karkuun :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Niillä ruotsalaisilla oli farkkutakkisia ja bootsisia naisia...heh...ajeli fireboordeillä sun muilla wildcateilla....heh. ku ne finsbboikit juoksi karkuuu
     

Kerro tästä muillekin!