"lepuutus"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jordan, 18.4.2010.

  1. Jordan

    Jordan Gearhead

    Eli kai tämä tähän osioon kuuluu...

    Eli mielenkiinnosta mietin että missä kaikissa vanhoissa/uusissa moottoreissa
    on tämä mäntien lepuutus tasaisessa ajossa, siis kasista vain 4 tai 6 sylkkää käytössä, mutta tarvittaessa enemmän...
     
  2. jevman

    jevman 1st gear

    näin äkkiseltään ei tule mieleen kuin se kuuluisa cadillacin moottori.... V8-6-4 :D
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mopsin 5.7 Hemi osaa myös lepuuttaa.

    The second generation 5.7 Hemi (the fourth generation Hemi) produces up to 390 horsepower and 407 lb-ft of torque in the 2009 Dodge Ram 1500, using variable cam timing; it shuts off four cylinders when possible to get good mileage. The same engine produces 375 horsepower in the 2009 Dodge Challenger R/T. (This is the fourth generation Hemi if one counts all the original “small” Hemi V8s as the first generation, the 426 Hemi as the second generation, and the original 5.7/6.1 Hemi as the third; but it is the second generation 5.7.)
     
  4. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    mersull tais kans olla joku kone pisti sylkkyi pois pelist
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Oodessa Camarossa taitaa olla myös sama juttu.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joku raskaan/traktori puolen 1960 luvun diesel V8 oli sellainen, pudotti neljään pyttyyn. Detaljit ei just nyt muistu mieleen, tuolta opuksista löytyy. Kuitenkin paljon ennen em. autopuolen juttuja.
     
  7. st. vitus dance

    st. vitus dance 3rd gear

    Mikäli aiemmin mainitulla Cadillacin padalla viitattiin siihen vanhaan, ehkä "surullisen"kuuluisaan moottoriin, niin lisätään että hiukan vähemmän surullisenkuuluisa Northstar lepuuttelee vikasietotilassa eli jos jäähdytysnesteet vaikka karkaa kesken kruisailun, niin se jäähdyttelee osaa pytyistä.
    Eihän se nyt ihan virallista lepuuttamista kyllä ole koska siinä toiminnalla ei polttoainetaloutta haeta vaan enemmänkin sitä että matka voisi jatkua tragediasta huolimatta.....
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Miten toi käytännössä toimii? Polttoaineensyöttö ko. pyttyihin tukitaan + kipinä? Mekaaniset osat lätkyttää voitelun kanssa ettiistakasin niinkuin mitää ei olis tapahtunu? Saako ton systeemin dissattua esim. just 5.7 Syslerissä? Tätä olen mietiskelly joskus kun uni ei ole tullut, että eikö tollasessa järjestelmässä ole ongelmia enemmän kuin hyötyjä...
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    kyll siiää täytyy venttilit ja aukasta....tai ainakin pako!! muuten se pytty kuumenee jos se ilmaa pumppaa :eek:
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tuossa Cadillacin koneessa nimenomaan ideana oli, että sylintereiden polttoaineen syöttö katkesi ja ventiilit suljettiin mikä aiheutti palovaaran.
    Tuossa uudessa hemissä sen sijaan luulisin, että katkeaa vain polttoaineensyöttö sekä sytytys, mutta venttiilit jäävät raksuttamaan.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    musta tuntuu, että kyllä siinä 300ceessä vaikutetaan venoihinkin :odroll:
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    5.7 hemissä venttiilit taitaa jäädä raolleen. Mutta mitä haittaa tuosta kuumenemisesta olisi? Kuumeneehan se muutenkin. Olen ajellut reilun 100km siten, että muutamasta pytystä eivät venttiilit auenneet ollenkaan eikä siitä tullut mitään vaurioita.
     
  13. Stone

    Stone 3rd gear

    Raolleen? Mites ne nokat sitte on oikein järjestetty? Tossa lämpöhommassa mua mietityttää lähinnä lämmön jakautuminen, jos seassa on "kylmiä" pyttyjä...siis lähinnä kansissa, joissa ei kuuma pakokaasu virtaakaan joka reiässä. Miten nämä lepuuttavat pytyt jakaantuu lohkossa?
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    nurkkapytyt möykkää
     
  15. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Uudessa Camarossa ( V8 ) pytyt 1,4,6 ja 7 "lepää", solenoidi sulkee ko. pyttyjen nostajat jolloinka venttiilit ei aukea ja kaasut toimii ns. jousina, kaasujousina.
    Kone on lukeman mukaan aika tarkka öljystä ja sen viskositeetista.
    Ympäristö pelastuu, mutta mitä se tekee pitkässä juoksussa koneelle... sehän nähdään tässä tulevien vuosien mittaan.
     
  16. GMies

    GMies Gearhead

    "nurkkapytyt möykkää"

    3 ja 5, sekä 2 ja 8 "möykkäävät", eli kuljettajanpuolen nurkkapytyt, mutta matkustajanpuolella keskimmäiset.

    "Tuossa Cadillacin koneessa nimenomaan ideana oli, että sylintereiden polttoaineen syöttö katkesi ja ventiilit suljettiin mikä aiheutti palovaaran."

    Siis ei mitään polttoaineen syöttöä katkaistu, vaan venttiilit sulkeutuivat.
    Sensijaan koneen jäähdytyskiertoa ei suljeta mitenkään, eli koneen jäähdytys toimii kokoajan aivan normaalisti, ei mitään ylikuumenemista.
     
  17. G20

    G20 Gearhead

    Muistaakseni Bemarin 850 V12 kikkareessa sama systeemi.. Ei käy muutenkaan kaikilla ja loput tulee mukaan kierroksilla jos sattuvatten heräämään.. :rotfl:
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Siis miten ihmeessä polttoaineensyöttö sen ajan kaasari/ tbi-koneessa (kyllä, konetta sai myös TBI:nä) olisi tarvinnut katkaista, kun imu ja pakovena ovat kiinni ja seosta ei voi siirtyä kanavaa pitkin sylinteriin? Siis jos puhutaan siitä 1980> 82 lepuuttavapyttyisestä Cadillacista?

    Ei siinä erityisiä palovaaroja ollut, mutta siinä venttillikoneistossa lepuutussolkuissa tms. häiriöitä. Kone ei palannut monasti V8-tilaan, kun pyttyjä olisi tarvittu, vaan jäi V4:seksi.. Se kai pääsyy luopumiseen oli, vaikka ongelma olisi varmasti ollut korjattavissa pikku kehitystyöllä. Pelkona oli maineen meneminen, joka johti luopumiseen koneesta? Cadillac ei halunnut uusia tuoreessa muistissa ollutta Olds diesel-ongelmaa.
     
  19. GMies

    GMies Gearhead

    Juurikin noin. Legendaarinen engine, jonka toiminnasta ja ongelmista on kehitelty mitä ihmeellisempiä versioita.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Onko 80-luvun lopun 4,5 litraisessa Caddyn koneessa vielä nuo samat ongelmat??

    Perustuuko 4,5:nen Northstaariin vai mikä se on??
     

Kerro tästä muillekin!