letkeempi jousi toisiopuolelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 4.1.2012.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Vetelämpi jousi toisiopuolelle hakusalla.Holley 570.Kaasarin mukana vissiinki tuli toinenki jousi mutta hukkunu johonni.

    Kuka myy?
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla taitaa olla joku holleyn jousisarja. Vauhtikaupat kyllä myy uusinakin.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Jaa no sinähän tuota et kaukana asustele! voisit vaikka äiteen kans jousi kauppoja käyä kilipualla tekemäsä. :D
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pitää koittaa illalla muistaa kattella. Soittele kun oot tääläpäin, viikonlopun oon iltavuorossa.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    oolrait.Kirjottelekko vaikka tänne,että löysitkö vietereitä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Monesti (liian)löysä jousi toisiopuolella aiheuttaa hetkeksi heikomman vedon jos kaasaria ei muutoin ole säädetty hyväksymään toi heikompi jousi.
    Toki kokeilla kannattaa mutta monesti jousen vaihto edellyttää muitakin toimenpiteitä...
     
  8. kotr

    kotr 3rd gear

    Ahaa?? no kokeilemalla seleviää mitä tapahtuu. Mitä toimenpiteitä voi olla luvassa?
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noo, ne jotka noita vacuumeja virittelee ja käyttää toisiossa mm. löysää jousta, laittelee pienempiä kiihdytyspumpun suuttimia, toisenlaisia kiihdytyspumpun nokkia ja viilailee toision suuttimia pelitilevystä, tai vaihtaa jopa suutinlevyn toisiolle kans. Jotkut suurentelee noita powervalven kanaviakin.
    Kaikilla noilla toimilla pyritään saamaan se kuollut hetki pois kun toisio avautuu, eli eikös se silloin aukea nopeammin kuin on kaasarin suunnittelija aikonut ja koko idea vacuumimallista menee ikäänkuin pieleen? No, touhutaan sitä hullumpiakin hommia, monelle silti vaan olis varmaan se tuplapumppu ollut oikeampi heti alkuun....


    Voi siihen vacuumikaasariin kuitenkin löytyä hienosti toimiva jousi ihan sen kummemin modailematta mutta noin pohjatietona aihetta hieman sivuten. Kokeilemalla selviää :odroll:
     
  11. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Olen kahteen vacumiin vaihtanut jousia 600 ja 750 molemmissa saman syyn takia kun kaasu pohjassa kolmoselle D päällä vaihtaessa meni toisiot hetkeksi kiinni autoi hienosti kaksi pykkälää löysempi jousi.
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    raskitko luopua paketista? onko kaikki jouset tallesa?
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Totta toinen puoli mutta toinen puoli on se, ettei kaasarin suunnittelija tiedä minkälaisen koneen päälle kaasari laitetaan. Esim. mulla on 600Vac 318-360 77 Moppe vanin korvauskaasari. Siinä oli musta jousi toisiona, sata varma, ettei ole optimaalinen pienemmän 6000rpm kiertävän 289 päällä. Mustalla jouselle ei toisiot avaudu koskaan täysin auki tuolla kombolla.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei seil mitään kierrostunnistinta ole mikä niitä toisioita avaialee, vaan ne aukee sen mukaan paljonko kurkun läpi menee ilmaa ja luo alipainetta siihen vacuum podiin. Eli kun 289:ssä menee viis litraa per kierros läpi ilmaa ni 360:ssä menee kuus. Silloin toisiot on siis auki yhtäpaljon 289:ssä n. 6000:lla kun 360:ssä noion 5000:lla. Eli siis sinänsä ne kyl toimii ihian universaalisti, mut on vedetty tosi varman päälle ettei vaan aukase niitä toisioita liian aikaisin ja stumppais. Silloin ku noiden kans pelas joskus ni esimerkiks 360:ssä pelas 3310 vacuumin kanssa vallan mainiosti harvalla välläriläl sarjan löysin jousi, 35 pumpun suutin ja punanen pumpun nokka.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Silläpä totesin että kannataa kokeilla toista jousta. Kuitenkin monessa tapauksessa säätöö tarvitaan ja siksi niitä luettelin mitä todennäköisesti on edessä, jos säätöö tarvitaan.
    On tietysti lähtökohtaisestikin siitä kiinni että minkälainen kaasari on valittu minkälaisen koneen päälle, vaikkapa 390cfm kaasari sietää löysätkin toision jouset +500cid koneen päällä, kun taas 750cfm on herkempi säädettävä vaikka 283cid koneen päällä, noin karrikoidusti. Valinnat kaasareissa vs. kone noissa esimerkeissä on sitten pielessä ettei siihen tarvi takertua.
    Omakohtaisesti on tullut nähtyä pari esimerkkiä missä jousi on ollut liian löysä, ja olisi vaatinut enempi ropaamista että olis saanu pelaan, vai olisko saanut siltikään kun liian löysä jousi on vaan liian löysä jousi joissain tapauksissa?
    Joskus omassa miedossa 406cid koneessa oli 600vac. ja siinä laitoin löysemmän jousen paikoilleen, pelas niin hyvin ja pykimättä että epäilin vallan toision aukeamista. No, laitoin ruuvarin kärjellä toisioläppien päälle vaseliinia nökäreen ja kas, se oli hävinnyt koeajolenkillä käytyäni :wink:
    Kannataa siis kokeilla löysempää jousta, voit saavuttaa jotain.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei sen kyllä edelleenkään ilmavirtaukseen suhteessa pitäis avata niitä toisioita yhtään erilailla 283 kun 500 motissakaan. 283:ssa ne toisiot ei vakiojousella ole ikinä auki, kun taas 500:lla on. Mutjoo, sellasta pilkunviilausta mikä ei ehkä mihkään kummempaan johda. Kokeilee ja käyttää sellasta kombinaatiota mikä tuntuu hyvältä.
     

Kerro tästä muillekin!