Letkun kiristys rantin hitsaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 13.4.2018.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Moi tiedän että täällä on piileskeleviä hitsaus experttejä.

    Tarvis keksiä miten saan tehtyä putkeen sellaisen rantin että putki pysyy oikeasti kiinni klemmareilla.
    Kyseessä olisi Mig hitsaustyö erikoismateriaalilla. Mikähän olisi paras tapa tehdä homma? Ideoita?

    Ei viittis vaan vetää tohon putken päälle epämääräistä hitsaussaumaa tuskin paras letkupuristusrantti sellainen...
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tulee helposti vähän paksu. Yks vaihtoehto on vetää vaan kolme pistettä ympäri putkee, sekin pitää. Tai sit ohutseinämäinen putken pätkä päälle pisteillä kii, tarvii vaan se klemmari olla siin orkkisputken päällä sit.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Rullaa se sikkikoneella.
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mikä on putken materiaali, halkaisija ja ainevahvuus?
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    [QUOTE="Vermilion, post: 3321237, member: 151132".
    Kyseessä olisi Mig hitsaustyö erikoismateriaalilla. Mikähän olisi paras tapa tehdä homma? Ideoita?

    Ei viittis vaan vetää tohon putken ...[/QUOTE]
    Jos tuota ei ois ollut, niin se vaan migil sauman luirauttainen olis helpoin nopein ja toimiva ratkaisu
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kyseessä 63mm ulkohalkaisijaltaa olevaa haponkestävää. Putkenseinämävahvuus luokkaa 1.5mm. Kyseessä on ahtimelta välijäähdyttimelle oleva putki, jossa on olettavissa 1.5-2.0 bar välissä olevia paineita. Tarkoitus olisi yksi putki katkaista keskeltä ja tehdä siihen joustokappale, jolloin putkien väliin jää noin 5-15mm liikkumatilaa.

    Tälläisellä olisi tarkoitus tehdä liitos.
    https://www.ebay.co.uk/itm/263204262234

    Minulla on haponkestävää 316 lankaa ja Mison18 kaasua joten teorissa saa kyllä vedettyä täpätkin, mutta niiden toimivuus on vähän emt. Jos ei muuta järkevää ideaa ole niin ei auta muuta kuin laitta Kemppi laulamaan.

    Alussa meinasin laittaa sellaista heponkestävää nauhaa, jonka paksuus on 0,5mm. Siihen porata reikiä ja sitten hitsata reikien kohdalta kiinni putkeen. Mutta jos ulkohalkaisija muuttuu 63mm => 64mm ei se auta kauheesti pitäis olla millinpaksua nauhaa se ajais asian joku 63 => 65mm suurennuus olisi jo jotain.
     
    Muokattu: 13.4.2018
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Meillä tehtiin just kk sitte 60mm happosista käyristä veneen pakoputken mutkat. Kaveri hitsas tigillä saumat noin sentin päähän päistä. Noita tuli viisi siihen pakariin. Kumiletku väliin. Siellä tulee kulkemaan pakokaasu ja merivesi. Eli ei sovi vuotaa ettei uppoo... lamellilaikalla hiottiin korkeus ja viistous sopiviksi. Klemmareiksi PARI kiristimet happosina.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu mullakin on haponkestäviä klemmareita tohon varattu, tosi ei ole noin kriittisestä liitoksest kuitenkaan kysy kuin sinulla.
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ääni sikkipyörälle, jämäkälle sellaiselle.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mistä saan sellaisen sikkikäsittelyn Kouvolassa?
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Metallipajat!?
    Peltifirmat
    Harrastajat, käsi pystyyn!?
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    pääsekö putket kuinka paljon sitten liikkumaan?
    Eli vaikka olisi suorat putken päät ilman mitään tartuntaa, karkaako se silikooniletku mihinkään siitä päältä. Vähän pidemmästi silikoonia ja neljä klemmaria?
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ahdin moottorissa kiinni ja välijäähdytin korissa. Joten kyllä ne vähän liikkuu, mutta tosin vähän koska V mallisesti moottorikumit. Sen lisäksi moottoritikumit on suhteellisen jäykät.

    Ennen tuossa ei ollut liitosta nyt moottorin vaihdon yhteydessä ilmeisesti moottori noussut jonkun 5mm ja koneenkorvat liikkuneet jonkun 2mm taaemmas. Vanhat ahtoputket jäävät ns vähän lyhyeksi. Sen vuoksi tarvii tehdä jotain tuollainen liitos/jousto olisi ehkä paras. On mulla mahdollisuus hitsatakin sellainen 7-10mm lisää tavaraa mutta liekö vaivan arvoista ja tuo putkin on aika pitkä, joten siinä voisi olla hyvä lisä liikkumavara...
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En osaa hitsata häävisti eikä mun ahtimesta tule paljoa paineita. Oon vedellyt putken pintaan migillä pieniä näppylöitä, semmosta kapeaa palkoa. Se tuntuu upotessaan silikoniletkuun pitävän klemmarin kanssa oikein hyvin vaikka imupuolta vaivaakin turbosta peräisin oleva tuorevoitelu. Hitsipalot olen sijoittanut siten että jäävät klemmarin kohdalle.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyllä tuo 0,5 mm korotuskin pitää. Tai laita suikale tavallisesta 1mm pellistä. Noissa putkissa liikkuu kuitenkin turbosta tihkuvaa öljyä, joten ei varmasti ruostu.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla ei ole sikkikonetta, niin tein sellaisen vasaroitavan työkalun tuohon hommaan. Tukevaan palkinpätkään hitsasin sopivan kokoisesta putkesta leikatut siivut, niin että niiden väliin jäi halutun "pullistuksen" mukainen väli. Putken sisäpuolelle sopivasti muotoiltu palikka joka on muotoiltu tavoitteena olevaan uraan sopivaksi. Tämä palikka kiinni saranoituun varteen joka kohdistaa sen ulkopuolen muottiin. Varren pitää olla niin tukeva, että kun sitä hakkaa vasaralla niin voima välittyy putken sisäpuolella olevaan palikkaan. Työkalun tekemiseen meni aikaa vähän enemmän kuin tämän kirjoittamisen pähkäilyyn ja toteuttamiseen. Lopputulos oli varsin onnistunut.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Öö öljyä? Ei varmasti ole voit tulla pyyhkimään valkoisella paperilla putken sisäpintaa, ei ole kuin pölyä!
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tarkistin materiaali paksuuden. Näkyy olevan 1.6mm.... seinäyksellä.
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Melko tukevaa tavaraa, ei taida ihan kaikilla sikkikoneilla uraa syntyä.

    Sitte tuo kaavailemasi 5-15 mm väli putkien päiden välillä, luulen ettei jousta nimeksikään. Laittaisin 10 senttiä väliä.
     

Kerro tästä muillekin!