Letkun kiristys rantin hitsaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 13.4.2018.

  1. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Juurikaasu putkeen sisälle ja tigillä palkoa päälle.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juuri noin, tai sitten sorvaat "letkukarat" joissa sopiva kaulus ja jotka sit hitsaat siihen ahtoputkeen.

    Tuossa esimerkki alumiinista:

    [​IMG]

    Noiden tarvis pidellä 5-7bar ahtopainetta, sellanen 2bar pysyy kyllä melkein minkä tahansa hitsausnöölin takana kunhan ahtoputkille ei tule mekaanista vetoa, tai letku joudu vastustaan moottorin heilumista...
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jaa, mä luulin et kyse oli vesiletkusta. ei ne ahtoputket pysy millään klemmareilla, on siin millanen hyppyrimäki tahansa, jos on vähänkin painetta ja putkikoko isompi ku oma pippeli. Strapit jotka pitää putket yhdessä on hyvä vaihtoehto jos ei V-bandeja halua käyttää.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  4. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Paa kuule vaikka vaikka pulttitervaa se ei lähäre suosiolla limiliitoksita mutta kierreliitoksihihi se vissihin on aateltukki.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Joskus tehny niim, että happosesta tig langasta pyöräyttäny ympyrän (1.6mm) ja joko tigillä täppiny pisteajastimella kiinni putken päähän (tasalle) tai johonkin täppi ja hopeaa lirauttanu happiasetin kans. Hopealla saa kyl näyttävän näköisen jos välys ihan nollassa. Ei tuu parikiristin millään yli moisen pykälän jos kireellä. Toinen hassu mutta toimiva vinkki luistaviin letkuihin on hiuslakka. Jymähtää tahmasesti kiinni mutta veden avituksella saa irti
     
  6. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Mullahan on tt rysy.Ahtoputkien irtominen oli ongelma.Ahtoa vain 1,4 bar.:)Hitsailtiin jotain samantapaista kuin nyt suunnittelet.Ei toiminut.Nyt on lattaraudasta yhdistäjät.Elikkä turboista lähtee lattarauta joka pitää kiinni ahtimista lähtevän putken kiinni.Sama systeemi on mulla kaasarin hatussa.Eipä oo irronnut mistään liitoksesta.
     
  7. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Sikkikoneella saa 2mm hapokkaaseenki patin tehtyä. Pyörittää menemään ja pikkuhiljaa lisää painetta rullalle. Ainaki tuommosella -60 luvun vehkeellä.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu ei löytynny mistään sopivaa sikkikonetta jolla sais tehtyä. Kahdelta hemmolta kysyin, mutta yli millin paksua haponkestävää eivät kuulemma huoli ollenkaan. Jos ois ollu millin paksua alumiinia ois onnistunnu.

    Niinpä tein 1mm paksusta levystä 7mm paksun suirun ja siihen porasin 6 reikää ja pyörittelin sen pyöräksi siihen 63mm putken päälle ja hitsasin reijän kohdilta kiinni ja suirun päästä. Luulis pysyvän paikallaan. Letku ei menny paikalleen ilman silikonisprayta ja klemmarin kun laittoin vielä niin kyllä se siellä pysyy. 10cm pätkä silikoniletkua ja metallien väliin jäi noin 1,5 cm rakoa, "pito alaa siis on"
     
    Muokattu: 2.5.2018
  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Yksi konsti rantin tekemiseen olisi sellainen, että lukkopihdeistä muokkaisi rantin teko erikoistyökalun. Toiseen lukkopihdin leukaan hioisi montun ja toiseen leukaan hitsaisi patin samalle kohdalle kun monttu. Sitten vaan puristelisi ja kiertäisi putken ympäri.:)
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika jämäkät pihdit ja kädet olla, jos puristelee 1,5mm rosteriin muotoja...
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tää lukkopihti erikoistyökalu on vielä ajatusasteella, kokeilemalla selviäisi kuinka paksuun ainevahvuuteen toimii. Ohuisiin toimii varmasti eikä maksa kuin halpiskorin lukkopihtien verran ja pieni modaus päälle.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mä joskus tein prässissä tommosia olakkeita 60.3mm happoseen putkeen jossa vastaava seinämä.

    Eli x mittanen putki prässiin niin ettei liiku välissä. Ihan normaalilla happi/asetti pilleillä lämmitin putken ympärille sormuksen (punahehkuun) sitten prässissä painetta perään ni johan tuli olake putkeen. Päästä sitten siivu pois niin saa olakkeen haluttuun kohtaan.. Töissä ois mallikappale josta vois ottaa kuvan jos tarvii. Menee toki viikonlopun yli.
     

Kerro tästä muillekin!