levyjarru laahaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja HT, 18.4.2014.

  1. HT

    HT Gearhead

    taka-akselin levyjarru laahaa. käytin jo liukutapit irti ja puhdistin ja laitoin kuparitahnaa niihin. toinen olikin tosi nihkeä liikkumaan niin luulin että vika oli siinä. ei vissiin ollutkaan kun vähän ajan päästä laahaa taas!!! mikä muu siellä voi olla? mikään muu jarru ei laahaa.
     
  2. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mäntä takertelee.
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Ja takertelevaan mäntää auttaa?
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Mäntä pihalle ja jos jurmuja niin hylkyyn, jos ei niin putsaus ja kasaus satulaan uusin tiivistein tai sitten suosiolla satula vaihtoon vaan.
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Onkos tuo kuparipastaa soveliasta ainetta liukutappeihin, mielipiteitä on molempiin suuntiin. Suosituksia on tullut vesivaseliinin ja MoS2 puolesta.
    Entäs millä mäntä kannattaa liukastuttaa?
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    jarrukumivassu, eipä kai sinne muuta oikein saisi laittaa...
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jarruletku voi myös olla syyllinen jarrun laahaamiselle...Letkun sisällä kudos rikki,ja jättää tämän takia painetta päälle jarrutuksen jälkeen.
     
  8. palotila

    palotila Gearhead

    Mulla paljastui laahaavaan jarruun syylliseksi jarruletku, tosin etujarrussa. Letkun päälle oli puristettu korva jolla se on korissa kiinni, siihen oli vissiin krympin kohtaan jäänyt ahdas paikka joka pitkän ajan kuluessa meni tukkoon.
     
  9. G20

    G20 Gearhead

    Jos liukutappi on mallia rauta rautaa vasten kupari voi toimia mutta sitä ei saa mennä laittamaan mihinkään missä on kumi osia, turvottaa ne alta aikayksikön ja sen jälkeen varmasti on jumissa.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja tuo on kyllä urbaanilegendaa tuo että kuparitahna turvottaa kumit...

    Itse omissa vehkeissä ja töissäkin käytän koko ajan kuparitahnaa kaikkeen mahdolliseen jarrujen kasailuun ja ikinä ei ole ongelmaa ollut (lisäksi kempparijätkät myy sitä ihan tohon tarkotukseen).

    Ongelmia taasen on ollut ihan helvetisti sen takia kun sitä monien jarruhilujen mukana tulevaa rasvaa on joku erehtyny käyttämään kun se vaan ei kestä kuumaa ni se joko liruu pois välistä tai "kökkööntyy". molemmissa tapauksissa liukutapit jumissa...

    Eli kuparitahnaa vaan, ei oo ainakaan meilläpäin kortongit sen takia turpoillu 8)
     
  11. HT

    HT Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä. Kuten perinteistä mielipiteitä on puolesta ja vastaan. :D

    Mites tuo männän rasvaus, mitä siihen?
     
  12. G20

    G20 Gearhead

    No en minäkään oo kun vasta 15 vuotta työkseni noita Tein Itse ja Säästin heppujen "voitelemia" jarruja herkistelly mutta ei herneitä nenään eikä tästä sen enempää.. :D

    Jarrukumeihin on olemassa ihan jarrukumirasvaa. :wink:
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jarruneste tai jarrukumirasva.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Nyt on kuparipasta putsailtu liukutapeista pois ja laitettu tilalle aiheeseen tarkoitettua rasvaa. Oli muuten kuparitahna mennyt muutamassa päivässä ihan tahmeeksi, eivät tapit liukuneet juuri yhtään. Ongelmaa oli myös jarrupalojen liikkuvuudessa, olivat päistään niin jumissa etteivät päässet yhtään elämään.

    Kiitos osallistuneille.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä en oo laittanu mitään voitelua jarrupalojen päihin, salva koppaa kaikki paskat mitä niillä seuduilla liikkuu ja ennenpitkää tuloksena on kiinteä palikka. Samoin helevettiin kaikki ohkoset pellinsoirot asennussarjoista. Viilalla satuloiden urat puhtaaksi missä palat liikkuu ja kuivana kii. Nih! ;)

    Jarrukumirasvaa mäkin käytän liukutapeissa ja pölysuojien/tiivisteiden asennuksessa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite käyttänyt aina kuparitahnaa rauta-rauta asennuksissa eikä ainakaan vuodessa ole tahmaantunut mihinkään ja vanteen pultit aukeaa kuparitahnalla paremmin kuin moly vassulla siitäkin kokemusta talvirenkaitten kanssa.

    Se pitää muistaa et kupari on alumiinia "rikkaampi" eli ei niitä ristiin.


    En tiedä kuinka paha se on ammattiasentajien mielestä mut jarrulla painamalla ensin mäntää ulos sopivasti ja sit öljyä kumin alle ja Isoilla pihdeillä mäntä sisään.
    Vielä kun olis kaveri mukana joka pumppaa samalla kun sisälle painelee niin rupeaa herkemmin liikkumaan.

    Ja ainakaan corollassa ei ollut ongelmia kumien turvotuksen kanssa kun jarrut irtooviksi helppasin sit syksyn ajossa oli ja seuraavan vuoden seiso, kunnes viime syksynä eteen renkaat vaihettiin ja kokeilin jarrujen liikkuvuuden eikä ollut ongelmia ja tapitkin löysäyksen jälkeen sormin sai pois pyöriteltyä kun kuparitahnalla rempassa kasasin


    Ite en sano puoleen tai vastaan jarruvassulle, mut ainakin sellainen valkoinen vahan oloinen on sieltä tappien "putkista" kettumaisinta irroittaa.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vuosi on aika lyhyt aika jarrujen elinkaaressa, mut jos ne joka vuosi avaa niin pysyy mieli virkeänä ja jarrut kunnossa.

    Mä remppasin ryslerin jarrut 4 vuotta sitten ilman tahnoja eikä ole sen jälkeen oireillut. Pari kertaa nesteet vaihdettu ja etupalat kertaalleen. Tätä ennen nää jarrut oli pain in the ass.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuparista ei ole kuin huonoja kokemuksia jarruissa. Jarrurasvaa laitan nykyään liukutappeihin ja muistaessani olen sipassut palojen/satulan kosketuspintaan.

    Pyöränmutterin kierteisiin ei mitään rasvoja, löystyvät omia aikoja. Kokemustakin on. Kartioon lie ok.
     
  19. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Uudet jarrujen kumiosat ja o-renkaat olen voidellut silikonirasvalla ennen asennusta.
    Metalli-metalli liukupinnat puhtaiksi ja sileiksi ja niihin hieman kuparitahnaa.
    Pyöränmuttereihin/pultteihin spraytervaa niille jotka pelkäävät että voidellut mutterit putoavat.
    Jos haluaa auton kumiosille pitempää ikää voi osat sumuttaa teollisuussilikonisprayllä, se on paksumpaa kuin ns. tavalliset silikonisprayt.
    Kiinnityspultit ja mutterit olen voidellut ennen asennusta venevaseliinilla tai jollain sitkostetulla vaseliinilla.
    On huomattavan paljon mukavampi availla noita pultteja sitten joskus kun ne eivät ole ruostuneet jumiin.

    AJ.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mitä on venevaseliini?
    Kokeilin guuklella ja sieltä tuli vaan asiaa valkovaseliinista ja peräpukamista :eek:
     

Kerro tästä muillekin!