Levyjarrut + mopar 8 3/4 ja pikkujako

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja iikka-, 15.1.2011.

  1. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Terve,

    tuossa peräremppaa ihmetellessä totesin että nykyisistä A-body takajarruista ei paljoa käyttökelpoista osaa jäljellä, rumpujen sisähalkasija oli jossain 258mm tienoilla kun nimellismitta taitaa olla 10". Samoin kengät ja sylinterit yms pikkuhilppeet vaihtokunnossa. Käytännössä siis vain jarrukilvet ois käytettävissä. Noiden kapeiden rumpujen huonon saatavuuden, ja jos on saatavilla, niin kovan hinnan takia ajattelin josko tuohon vaihtaisi levyjarrut. Tuo levyjarrumuutos tulis maksaan varmaan kaks-kolme sataa lisää verrattuna siihen että ostaa uudet rumpujarruosat. Niin olispas sitten tehty.

    5 x 4 ½ jaollehan noita on kivasti saatavilla, ja mm DoctorDiff sarjaa ovat kehuneet ja kyllähän se hyvältä vaikuttaakin, sopii myös orkkis säädettäville pyöränlaakereille.

    Eli nyt kiinnostaisi lähinnä kaksi asiaa kun verrataan pikku ja isojako 8 3/4 periä:

    Vetarinlaipan ja akselin päätylaipan välinen mitta, onko sama molemmissa jaoissa tai kohtalaisen lähelle?

    Vetarin keskiolakkeen halkaisija, pikkujaollisessa vetarissa näytti olevan aikalailla 59mm, eli olisko se 2 ja 5/16 tuumaa. Isojaollisessa ilmeisesti jonkun puoli tuumaa isompi?

    Tuohon keskiolakkeeseenhan tekee kyllä helposti soviterenkaan mikäli tarvitsee, ja jarrulevyyn poraa uuden jaon. Eli lähinnä tuo vetarin laipan ja akselinpäätylaipan mittaerot vaikuttaa.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Keskireiät/ -navat pikkujako noin 58,7 ja isojako n. 71,4 mm.

    Laippojen etäisyyksien ero on....pätkii pätkiii.....

    En muista enkä ole ilmeisesti mihinkään muistiin laittanutkaan, mutta Moser myy pikkujakoperään vetareita sekä orggiksille kapeille rummuille 27-11/16" pitkinä ja B bodyn 10" rummuille 28" pitkinä.

    Löysin sittenkin omat muistiinpanot:
     
  3. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Juu näin tuossa itsekin mittailin että olis 2" tuo väli pikkujakosessa.

    Eli siis kun sorvais tälläisen soviterenkaan kun black label on tehnyt:

    http://kuvablogi.com/nayta/2370250/

    Varttituuman paksuisena tuo rengas, sekä porais levyyn reijät 4" jaolle niin homma pitäs pelata?
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    /\ Vaikka noin. Toisaalta - riippuen levyjarrusetistä - jarrusatulan kiinnikkeitä voi muuttaa, esim. laittamalla pidemmät pultit ja holkit 2-osaisten kiinnikkeiden väliin, jolloin satula siirtyisi sisemmäksi....?
     
  5. kinde

    kinde Gearhead

    Mulla on NOS rumpuja edulliseen 400€ parihintaan. 8)
    Mtn levyjarruja s..t..na. :mad:

    :rotfl: :rotfl:
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Voihan puo! Pitäisikö nostaa rumpujen hintoja :rotfl:

    Viikon sisällä minulta on neljä tyyppiä kysellyt levyjarrusettejä taakse Mopariin. Kuulemma Tuumacidissä nykyään Baerin edustus ja Tepolla tiedustelun alla takalevysetti Mopariin. Jos saatte kimppa-alennusta :D

    Ihan vaan tiedoksi. Kindellekin :wink:
     
  7. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Itseasiassa kävin tuossa kyselemässä, ainakin yhden varaosaputkan kone oli tuntevinaan tuon rummun, ja jopa kohtuulliseen noin 50e kappalehintaan. Liike oli just menossa kiinni niin enpä kehdannu alkaa kyseleen näytille noita jne. Kenkiä sai myös. Asennusosia taas ei saanut, joitain jousia yksittäin, mutta sarjaa ei. Voipi tosin olla että ei nuo rummut käy, kone kuulemma käänsi varaosanumeron uudemmaksi, leveydeksi sanoi kyllä 1 3/4.

    Niinno, tuohon kun ostaa rumpujarruihin kaikki uudet kilkkeet niin ollaan jossain puolessavälissä levyjarrusetin hintaa, ja onhan levyjarrut kuitenkin ihan toiselta planeetalta. :)

    Mutta pitääpä nyt katsoa, tuleehan noille rahdeille ja muillekkin hintaa tuolta rapakon takaa.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Voisin lyödä kupillisen kaakaota vetoa hinnan olevan 2,5" rummulle.
    Asennussarjoja on kyllä :wink:

    Kyllä niitten rumpujenkin teho riittää, ellet ala etujarruja tehostamaan ja alustaa jäykentämään.
     
  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Juu ei se teho, ei tosta mitään rata-autoa olla tekemässä. Ja etujarruja en ajatellut vaihtaa, ehkä joskus jos innostuu niin ostas tollaset repro-alusatulat mitä ssbc myy. Levyjarru vaan on periaatteessa paljon yksinkertasempi, pysyy säädössään jne hyvät puolet.

    Mistäs noita asennusosia?
     
  10. vani91

    vani91 Gearhead

    eilen tilattu tollanen setti tepolta. olin muuten tepon eka baer asiakas :rotfl:
    toi summitin kuva taas ihan jostain muusta sarjasta jegsiltä löytyy oikee kuva.
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mutta kyllähän Roskautosta näytti saavan kaiken tarvittavan 10" x 1 3/4 " rumpujarruihin, vai olenko ymmärtänyt jotakin täysin väärin. Toimituskuluja tulee toki jonkin verran, mutta itse osat onneksi halpoja. Tietysti jos on päättänyt, että haluaa levyjarrut sinne taakse, niin mikäpä minä olen ihmisen päätä kääntämään.
     
  12. Lassard

    Lassard Gearhead

    Pitäisköhän tuohon Baerin kittiin rakentaa pölykilvet?

    Muistaaksen katsuri vaatis sellaiset.
     
  13. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Eipä niitä levyjarruja mikään pakko ole saada. :D

    Hmm mitenhän ite en onnistunut löytämään, rumpuja en ainakaan löytänyt vaikka katsoin usemman vuosimallin? Taakse tais olla tarjolla vaan 9".

    Pölykilpeä ei tarvii jos ei ole kummallakaan puolella. Jos toisella puolen on niin sitten katsotaan että se toinen puoli on rikki.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vilkaisin nopeasti Dart 67-osiosta ja sieltä löytyi 10 -1 3/4 kamat taakse. Rumpu, kengät, jouset ja automaattisäätö. Sylintereitä ei oltu eroteltu muuten kuin 10" - onko samat leveillä ja kapeilla jarruilla? Ei ollut näköjään 66 ja vanhempien alla näitä osia. Lieneekö sitten ollut vaihtoehtona 10" taakse vielä tuolloin?

    Tietääkseni A-bodyn taka-akselit 63-72 ovat yhteensopivia, joten samat jarruosat pitäisi käydä ristiin. Ainakin 9" jarruosat käyvät ristiin aivan huoletta. 10" tietäjät jatkakoot.
     
  15. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Juu itseasiassa nyt löysin itsekkin. Eivät tosiaan näköjään 66 tarjoa noita edes, tiiä sit miks. Vaikuttas vähän että kai tässä rummuilla kuitenkin jatketaan, näytti noita löytyvän sen verran.
     
  16. kinde

    kinde Gearhead

  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mopareiden jarruissa tapahtui muutoksia '68><'69
    Mm. säätömekanismi muuttui (esim. pyörimissuunnat ja hammastukset) ja jarrukilvetkin on eri osanumeroilla.

    Monikaan osien valmistaja / valmistuttaja - esim. Federal Mogul - ei listaa '66 ja vanhempien mallien osia vaikka samanlaisia osia löytyisikin uudemmista malleista.
     
  18. kinde

    kinde Gearhead

    Nii joo, saa jarrukengät kaupan päälle. Ja jos et heti kerkee ostamaan ni ei hätää, mulla on vielä toinenkin setti :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!