Levyjarrut taakse, mistä satulat joissa käsijarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja budweiser, 28.12.2005.

  1. budweiser

    budweiser Gearhead

    Homemade levyjarrut taka-akselille...? suurin puute on tällä hetkellä satulat joissa olis se käsijarru venttiili.
    Nyt tarvittaisiin romis asiantuntijaa, missä autoissa käsäri on takajarrusatulan yhteydessä?
    caddy eldorado on ainakin, missä muissa, oisko jossain eurossa tarpeeks isot satulat 1" levylle tai jotain sinne päin?
     
  2. keimo

    keimo 3rd gear

    900 saapissa ottaa kässäri eteen,tosin en tiedä miten kässäri on toteutettu
     
  3. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    itellä myös rakenteilla samanlainen systeemi...a-body mopariin. levyt on -89 audi 100 turbo quatron levyt...edulliset ja kooltaan juuri passelit...näissähän olisi paikat niille jarru kengille mutta en rupea niitä laittamaan....yhdessä suonenjokelaisessa camarossahan oli muistaakseni moparin 8 3/4 mersu 500 levyillä ja bx-citroen diesel satuloilla...varmaan ihan toimiva paketti kun oli leimattukin....itse en tosin oikein ranskalaisia satuloita käyttäisi...mutta toisaalta minulla on peräkin japanin vehkeestä tulossa niin ei kannata paljon huudella :oops: mutta leikkisikseen ihan varmasti puristus teho noissa citron osissakin riittävä...myös uudemmat renault laguna, megane, volvo v40 ym. käyttää noita tuollaisia satuloita.

    Outroadrebels/jouni
     
  4. spad

    spad Gearhead

    Fierossa on ainaskin takana vaijerilla toimiva käsijarru takana. Vaikuttaa levyyn samaan tapaan kun nesteellä toimiessaan, mekanismi sylinterin sisällä. Valmistusmateriaali alumiini, yksi sylinteri ja satula liukuu tapeissaan. 84-87 suunniteltu koko 13 x 247 mm levylle, sylinterin halkaisija 48 mm. 88 vuosimallissa levyn paksuus on päälle 20 mm, sylinterin halkaisijaa en tiedä.

    Hintaa noilla on ainakin Fierostorella, 84-87 $ 90 plus $ 30 core charge.
     
  5. wili

    wili 3rd gear

    Volvo 240 on kässärikengät takalevyjen yhteydessä.
     
  6. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    Volvo tai MB, semmoisia on ainakin tyypit laitellu Rämpylöihin. :eek:
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Noissa molemmissa on käsijarrukengät levyn sisällä. Volvon kilvet saattaisi olla helpompi sovittaa. Olis kyllä yksinkertaisempaa laittaa satulat jossa on valmiiksi käsijarrumekanismi itsessään.

    Ite hommasin ensin 123 mersun kilvet ja muut rojut, mutta hylkäsin sen ajatuksen. Vastaan tuli jotkut Subarun etusatulat joissa kässäri valmiiksi. Saapa nähdä saako soviteltua, levy on 740 Volvosta.
     
  8. GTO

    GTO 1st gear

    2.8 troopereissa (diesel) 88 alkaen .kiinnitys helppo ,tehokkaat,
     
  9. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    80-90 luvun Corvettessa on kans sellaset levyt missä on käsijarrukengät levyjen sisällä.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mites jos pistää linelockin?
    eli painat jarrun pohjaan ja painat nappulaa, jarru on päällä takana. onhan noissa muissakin uusissa autoissa kässäri nappulalla käytettävä.
     
  11. Tami3

    Tami3 1st gear

    Corvette 88-96 takasatulan yhteydes on käsijarru.Pala paina levyyn.
     
  12. linttaäijä

    linttaäijä 1st gear

    Miten olis hydrauli käsijarru??
    sitten kävis mitkä vaan satulat ettei tarvis olla vaijeri käsijarruu
     
  13. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    laki sanoo ei ei
     
  14. T.N

    T.N Gearhead

    86 ja uudemmat camarot . Niissä on on täysin mekaaninen
    käsijarru jossa pala painaa levyä. Helppo toteuttaa.
     
  15. linttaäijä

    linttaäijä 1st gear


    Ei sitten..
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    tuumanen laikka taakse on aika tuhti, tulee helposti takapainoset kun laittaa isoo laikkaa ja satulaa.
    Takajarruthan tekee vain 25% siita tyosta mita etujarrut tekee normaalissa etumoottoriautossa. lisaksi jos etujarrut on tarpeeks tymakat ja pitoa piisaa, painonsiirtyma on niin suuri jarrutettaessa etuakselille etta takajarruille ei paljon pysytettavaa jaa.
     
  17. cam68

    cam68 1st gear

    vw bora,golf,passat!! 4koppa ja uudemmat ainaskin itsellä 5sataa sarjan levyt ja golfin satulat vaijerit ja käsijarru kahva. auto 68 camaro. yksin kertaiset ja edulliset. pari palikkaa jysitty satuloille ja laipat akseliin leikkuutin laserilla kaikki pulttaa kiinni metnetelmällä maksoin takuupurkaamolta satuloista ja kahvasta 70e oli alle 10tkm ajetusta(palat kuin uudet) levyt 56e tarvikkeesta vaijerit12e kpl,alum.satulakiinnikeet jyrsittynä 40e+akselilaipat 12e satuloita lukuunottamatta kaikki uutta.
     
  18. cam68

    cam68 1st gear

    selvennys levyt bemarista. käy suoraan sevyn jakoon.
     
  19. AJ

    AJ Gearhead

    400-sarjan volvoissa ja uudemmissa toyotoissa (esim. avensis) on jarrupalaan vaikuttavat käsijarrut takasatuloissa.
     
  20. budweiser

    budweiser Gearhead

    Jopa rupes löytymään, tänkjuuverimeni. eiköhän noista jotkut sovellu. kyseessä on reilun 2000 kilon keijukainen, siks oli meininki ettiä taaksekin isot levyt ja kikkailla sit säätö venttiilin kanssa, mut voishan tuo pienemmilläkin ehkä pysähtyä.
     

Kerro tästä muillekin!